Vår Upo elmangel (751) har fastnat. Troligen för tjockt inmanglad duk. Det går inte att dra ut duken. Den övre valsen går inte att rulla bakåt mer än några cm. Den fastnar i samma läge. Hur gör jag?
 
  • Gilla
Maksan
  • Laddar…
Ta ur stickproppen, öppna på sidan där motor och växellåda sitter och se om du kan snurra motorn baklänges, brukar gå bra, det med att inte kunna dra är som att försöka knuffa en bil med ettans växel i, tvärstopp.
 
  • Gilla
Lars GS
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ta ur stickproppen, öppna på sidan där motor och växellåda sitter och se om du kan snurra motorn baklänges, brukar gå bra, det med att inte kunna dra är som att försöka knuffa en bil med ettans växel i,


Tack jonaserik! Visserligen var det ingen idé att vrida motorn eftersom bågen var uppfälld och därför motorn urkopplad. Men jag fick idén att gå loss på det stora kugghjulet kopplat till övre valsen med stora rörtången och drog åt rätt håll. Ett tjockt veck och för lång duk var problemet.
 
  • Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ta ur stickproppen, öppna på sidan där motor och växellåda sitter och se om du kan snurra motorn baklänges, brukar gå bra, det med att inte kunna dra är som att försöka knuffa en bil med ettans växel i, tvärstopp.
Hej!
Vi har en gammal upo kallmangel. Kan inte lista ut hur man får loss mangelduken för tvätt eller byte. Vet du möjligtvis det?

mvh/Britta
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
A
B brinor skrev:
Hej!
Vi har en gammal upo kallmangla. Kan inte lista ut hur man får loss mangelduken för tvätt eller byte. Vet du möjligtvis det?

mvh/Britta
Man drar ut hela kaveln och där mitt på (magelrullen) kaveln sitter duken fast med en intryckt list.. pillar man loss den så lossa duken..
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Man drar ut hela kaveln och där mitt på (magelrullen) kaveln sitter duken fast med en intryckt list.. pillar man loss den så lossa duken..
Hur får man loss kaveln?
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
A
B brinor skrev:
Hur får man loss kaveln?
Då får du öppna på sidan om mangeln.
den brukar sitta med kugghjulsdrift på sidan.
på andra sidan är den oftast bara inträdd.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Man drar ut hela kaveln och där mitt på (magelrullen) kaveln sitter duken fast med en intryckt list.. pillar man loss den så lossa duken..
Vi har dragit ut hela kaveln och försökt dra, duken åt sidan i listen för att få loss den. Men gavlarna på mangeln stoppar
B brinor skrev:
Hur får man loss kaveln?
B brinor skrev:
Hur får man loss kaveln?
 
A
B brinor skrev:
Vi har dragit ut hela kaveln och försökt dra, duken åt sidan i listen för att få loss den. Men gavlarna på mangeln stoppar
har för mig att jag har en upo mangel stående... Ska ta den till verkstaden och glo..
försöker fixa imorgon om vädret tillåter.
Återkommer
 
  • Gilla
brinor
  • Laddar…
Maskintok skrev:
har för mig att jag har en upo mangel stående... Ska ta den till verkstaden och glo..
försöker fixa imorgon om vädret tillåter.
Återkommer
Tack!
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Jag har också en gammal UPO som kräver ny duk så jag är också mycket intresserad!
 
Gaveln på rullgardin lossad, tråden synlig genom hål i plåt, tång i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lossa gaveln med en skruv.
vrid kaveln tills fästet för duken är i linje med hålet i plåten.
Dra ut tråden genom hålet, se bild.
Duken är loss.

B brinor skrev:
Hej!
Vi har en gammal upo kallmangel. Kan inte lista ut hur man får loss mangelduken för tvätt eller byte. Vet du möjligtvis det?

mvh/Britta
B brinor skrev:
Hej!
Vi har en gammal upo kallmangel. Kan inte lista ut hur man får loss mangelduken för tvätt eller byte. Vet du möjligtvis det?

mvh/Britta
B brinor skrev:
Hej!
Vi har en gammal upo kallmangel. Kan inte lista ut hur man får loss mangelduken för tvätt eller byte. Vet du möjligtvis det?

mvh/Britta
 
  • Gilla
pjgb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.