3 046 läst · 13 svar
3k läst
13 svar
hur många bilar att ladda på en fastighet
Frågan är ungefär ”hur långt är ett rep”.
Hur tomma är bilarna?
Hur mycket energi måste det finnas i bilarna för att de ska ta sig till målet.
Hur lång tid behöver bilarna laddas?
Hur kraftiga är huvudsäkringarna (16A, 20A eller 25A)?
Hur mycket förbrukar huset för tillfället?
Svaret kan vara allt från 1 bil till 12 bilar.
12 bilar kan det bli om huvudsäkringarna är på 25A och typ inget förbrukas av huset och enfasladdarna ställa ner till 6A, 3*(6*4)=3*24A.
Edit:
Hos oss skulle tre (6A eventuellt 8A) kunna ladda samtidigt.
Hur tomma är bilarna?
Hur mycket energi måste det finnas i bilarna för att de ska ta sig till målet.
Hur lång tid behöver bilarna laddas?
Hur kraftiga är huvudsäkringarna (16A, 20A eller 25A)?
Hur mycket förbrukar huset för tillfället?
Svaret kan vara allt från 1 bil till 12 bilar.
12 bilar kan det bli om huvudsäkringarna är på 25A och typ inget förbrukas av huset och enfasladdarna ställa ner till 6A, 3*(6*4)=3*24A.
Edit:
Hos oss skulle tre (6A eventuellt 8A) kunna ladda samtidigt.
Redigerat:
Och hur många har vanliga uttag utomhus jämt fördelade på faserna så det räcker till 12 bilar... Och samtidigt noll förbrukning i själva huset.
Realistiskt i en vanlig villa 16-25A är väl att 1-3 bilar kan ladda samtidigt en normal vinterdag. Och detta förutsätter jämn belastning samt separata uttag... jag tror ingen villaägare bygger ett nät med flera intelligenta laddare utan besökare får ställa ner sina schuko laddare till minsta möjliga effekt.
Ts fråga var inte hur många som behöver ladda utan hur många som kan...
Realistiskt i en vanlig villa 16-25A är väl att 1-3 bilar kan ladda samtidigt en normal vinterdag. Och detta förutsätter jämn belastning samt separata uttag... jag tror ingen villaägare bygger ett nät med flera intelligenta laddare utan besökare får ställa ner sina schuko laddare till minsta möjliga effekt.
Ts fråga var inte hur många som behöver ladda utan hur många som kan...
Jag kan nu vintertid ladda min elbil på 12A x 3 faser.
På sommaren är 16A x 3 inga som helst problem.
Således skulle 6 bilar kunna ladda hos mig på vintern och 9-isch på sommaren givet att de laddar med bara 6A och en fas var.
På sommaren är 16A x 3 inga som helst problem.
Således skulle 6 bilar kunna ladda hos mig på vintern och 9-isch på sommaren givet att de laddar med bara 6A och en fas var.
Frågan är då varför de ska ladda?V vectrex skrev:
Är det för att du vill vara en bussig kompis och bjuda på el, som en present? Eller är det för att bilarna har tomma batterier och inte kommer därifrån?
Laddar de med 6A så behöver de ladda i 1,5-2 timmar för att kunna köra en mil. Så det är klart, bor din kompis en mil i från dig och inte laddade sin bil hemma innan han åkte utan körde till dig med ett nästan tomt batteri så kan två timmars laddning avgöra om han kommer hela vägen hem eller inte. Annars kan man fundera på om det är värt besväret att krånlga med alla sladdar och adaptrar för att snika åt sig ström för kanske en femma.
Frågan är ju lite vad man inkluderar i begreppet vanligt hus. En tolkning är ju detta med maximal effekt som huvudsäkringarna kan leverera kontra minimal laddeffekt på bilen. Och som tidigare konstaterats kan man om huvudsäkringarna är 25A och bilarna laddar med enfas 6A ladda 12 bilar samtidigt. Men sedan kommer ju synpunkten från @HSP om hur många normala villor som har 12 parkeringsplatser med individuella uttag. Det kan ju ifrågasättas hur många fastigheter som alls har parkeringsmöjlighet för 12 bilar.
Om vi tänker oss att det finns ett CEE-uttag i anslutning till parkeringen så går det att ansluta en byggcentral i denna så att man delar upp det på 6 uttag jämt fördelade mellan faser. Hittar man en sådan byggcentral är det rimligt enkelt att ladda 6 bilar samtidigt med 6A enfas.
Om vi tänker oss att det finns ett CEE-uttag i anslutning till parkeringen så går det att ansluta en byggcentral i denna så att man delar upp det på 6 uttag jämt fördelade mellan faser. Hittar man en sådan byggcentral är det rimligt enkelt att ladda 6 bilar samtidigt med 6A enfas.
jag har nol koll på el så det skulle behövas en säkring till varje bil? går inte sätta dom på skarvsladdarA Avemo skrev:Frågan är ju lite vad man inkluderar i begreppet vanligt hus. En tolkning är ju detta med maximal effekt som huvudsäkringarna kan leverera kontra minimal laddeffekt på bilen. Och som tidigare konstaterats kan man om huvudsäkringarna är 25A och bilarna laddar med enfas 6A ladda 12 bilar samtidigt. Men sedan kommer ju synpunkten från @HSP om hur många normala villor som har 12 parkeringsplatser med individuella uttag. Det kan ju ifrågasättas hur många fastigheter som alls har parkeringsmöjlighet för 12 bilar.
Om vi tänker oss att det finns ett CEE-uttag i anslutning till parkeringen så går det att ansluta en byggcentral i denna så att man delar upp det på 6 uttag jämt fördelade mellan faser. Hittar man en sådan byggcentral är det rimligt enkelt att ladda 6 bilar samtidigt med 6A enfas.
Kort sagt är det en dålig idé av flera skäl. Låt oss börja med det viktiga. Man skall inte ta ett grenuttag vilket som helst och koppla i ett vägguttag vilket som helst och sedan koppla två elbilar på laddning. Men med lite förkunskaper så kan det finnas undantag.M maria01 skrev:
Laddkablar avsedda för vanliga uttag brukar ha en temperatursensor i stickproppen för att öka säkerheten och det skulle vara dålig kontakt i uttaget. Den säkerheten försvinner om man använder skarvsladd. Tillverkarna brukar säga att man inte får använda en skarvsladd. Men har man koll på vad man använder går det att fuska på den punkten.
Vanliga vägguttag brukar vara avsäkrade med 10A. Det lägsta man kan ställa laddaren på brukar vara 6A. Alltså kan inte två bilar laddas från samma grupp i normala fall. Om ett uttag är avsäkrat med 16A så skulle det dock gå att ladda två bilar i det. Skall man använda grenuttag så måste man säkerställa att det är av god kvalitet och att kabelarean är minst 1,5 mm².
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 391 inlägg
Jag skulle säga att en eller tre kan ladda åt gången. Har man bara ett vanligt schukouttag framdraget till parkeringen kan bara en ladda åt gången, har man trefas framdragen kan man med relativt vanliga prylar ta ut så man har el till en bil per fas, alltså tre stycken.
Schablonmässigt kan man då säga att de bilarna kan ladda 1–2 mil i timmen var.
Schablonmässigt kan man då säga att de bilarna kan ladda 1–2 mil i timmen var.