Det uttjade frågan huruvida man ska använda spackel, renoveringstapet eller renoveringsgips.

Jag har letat efter följande idé men inte hittat svar på frågan, så jag öppnar en tråd om det.

Att jag ska kasta upp gips är uteslutet.
Endast bredspackling är med uteslutet.
Glasfibertapeten/väven som sitter överallt idag vill jag ha bort, så jag åkte och köpte renoveringstapet, men jag är orolig för att det kommer sjunka in efter att allt sugit till sig. Så jag undrar om man skulle tagit en vända med spackel för att få bort dalarna i väven, det behöver inte bli en perfekt jämn spackelyta som med bredspackling utan att jag endast fyller i "hålen" i tapeten och sen kör på med renoveringstapet.

Kommer det att funka eller kommer det lossna från tapeten? Rekommenderas det grov eller medel i spackel? Allt kommer målas efteråt.
 
FrSa FrSa skrev:
Det uttjade frågan huruvida man ska använda spackel, renoveringstapet eller renoveringsgips.

Jag har letat efter följande idé men inte hittat svar på frågan, så jag öppnar en tråd om det.

Att jag ska kasta upp gips är uteslutet.
Endast bredspackling är med uteslutet.
Glasfibertapeten/väven som sitter överallt idag vill jag ha bort, så jag åkte och köpte renoveringstapet, men jag är orolig för att det kommer sjunka in efter att allt sugit till sig. Så jag undrar om man skulle tagit en vända med spackel för att få bort dalarna i väven, det behöver inte bli en perfekt jämn spackelyta som med bredspackling utan att jag endast fyller i "hålen" i tapeten och sen kör på med renoveringstapet.

Kommer det att funka eller kommer det lossna från tapeten? Rekommenderas det grov eller medel i spackel? Allt kommer målas efteråt.
En bra renoveringstapet fixar det utan spackel. Det är vävlim eller våtrumslimmet som fyller ut dalarna, så snåla inte med limmet. Om du har andra skavanker så släta ut dessa med spackel. Medium funkar bra.
 
Vi står inför samma val och tänkte först använda Jotuns Lady Revive men efter att vi förstått att den är mycket känslig för repor mm så funderar vi nu på att välja en tjockare renoveringstapet.
@Tompafix du sitter inte inne med några bra tips här?

vi har även glasfiberväv i taket, men det får nog vara kvar…bor i en hyresrätt, sekelskifte med 3.20 i takhöjd (strukturen syns därför ej) så vill inte lägga ner allt för mycket jobb och pengar, även om det inte känns helt 100.
 
@Linnea Viklund. Jag har själv testat två olika där jag tycker https://www.bygghemma.se/golv-och-v...ckare-duro-easy-cover/p-679491#productReviews är den jag gillat bäst.
Den är 1m bred och ganska styv och ger en tålig yta. Funkar mkt bra på glasfiberväv och helt okej på mindre ojämnheter. Stora skavanker kräver dock lite spackel.
Suger mkt färg så köp grundfärg för att grunda den innan ni målar eller tapetserar.
Har kört med vävlim istället för våtrumslim p.g.a. priset. Ja ske hade resultatet blivit ännu bättre med våtrumslim.
 
Jag köpte kvalitets materiell och gjorde halva huset veckan innan vi flyttade, det blev bra men perfektionist som man är så ångrar jag valet. Nästa gång så rycker allt, inklusive gipset, för att ha möjlighet att lägga till fler kontantuttag och få väggarna perfekta. Så, fundera på det innan ni bestämmer er.
 
Stort tack! Den ser ut att göra jobbet. Även bra tips att grundmåla ett varv.

@FrSa förstår att man går runt och stör sig på det om det inte blev helt bra.
Vad var det som inte blev som förväntan, syns väven igenom eller var det svårt att få upp renoveringstapeten bra, skarvar, bubblor etc?

Vi har inga ojämnheter, "bara" en fruktansvärd väv....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.