Blev husägare för snart ett år sedan och på tomten finns ett garage med tillhörande gäststuga som ska ha uppförts 1982. Av någon anledning blev det aldrig färdigställt så än idag är det bara betonggolv och gipsade, ospacklade väggar.

I gäststugedelen så finns det, enligt ritning från bygglovet, en toalett. Nu går jag i tankarna att börja få ordning på detta och försöker komma fram till hur mycket som kan vara färdigställt. När jag undersökt toalettutrymmet så har jag hittat dessa pluggar i betongen med en gustavsbergslogga. Diametern är ca 70mm respektive 110mm så det känns rimligt att det skulle vara avlopp. Dock tycker jag att det är lite märkligt att det inte sticker upp något ur golvet utan att det är pluggat under golvnivå.
Närbild på ett pluggat avlopp i betonggolv med Gustavsbergs logotyp, tillhörande en outredd toalettinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plugg i betonggolv med Gustavsbergslogga, misstänkt för avlopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så min fråga är om det är någon som känner igen detta och har tips på hur man ska gå vidare för att ta reda på om det bara är att koppla in sig och köra eller vad mer som kan behövas för att få det att funka? Tänkte att jag slänger upp frågan här innan jag eventuellt går vidare med rörmokare. Som tillägg har det skurit sig lite med tidigare ägare som jag dessutom inte fått intrycket av att ha koll på detta.
 
Den som byggt det där har troligen inte vilja ha rör uppstuckna genom golvet. Kanske inte avsett att vara toalett från början, utan bara möjlighet att komplettera senare. Alltså inga större konstigheter som jag ser det.
 
Claes Sörmland
Det är tydligen PVC-rör av HTA-typ modell Gustavsberg. Limmade PVC-rör, säkert inget fel på dem. PVC-rör från 80-talet var riktiga högkvalitetsrör. (Till skillnad mot äggskalsrören från 70-talet.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.