Finns det nån uppskattning på mängden.
Dvs har det använts för att få lite ljus i ett utrymme för att kunna jobba på.
Eller är det byggfläkt för att få värme i huset?
 
  • Gilla
Gothus
  • Laddar…
Byggskåpet har väl bygel för hänglås?
 
Cheesen
Börja med att plocka bort sladde till grannens tomt. Om någon misstycker så hänvisa till att det är olagligt att distribuera el hursomhelst.
fortsätt sedan med att fakturera byggaren för elen. Om denne är ovillig att betala så får du väl göra en stöldanmälan hops polisen.
Dokumentera allt med bilder.. Sladdar kopplingar och dokument du sänder iväg
Tre månader byggel under uppstart är många tusenlappar. Jämför med eran egen kostnad under första tre månaderna.
 
  • Gilla
HEM2121 och 8 till
  • Laddar…
hsd
Plocka inte bort något
Vill Du få betalt så måste det bevisas så då återstår bara en anmälan, polis eller elbolag
Byggaren har ju rätt så tydligt markerat att han inte vill göra rätt för sig
Börjar Du koppla bort kabeln så blir byggaren sur , förmodligen lika sur som om Du anmäler
 
  • Gilla
LURIGLANA och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
hsd hsd skrev:
Plocka inte bort något
Vill Du få betalt så måste det bevisas så då återstår bara en anmälan, polis eller elbolag
Byggaren har ju rätt så tydligt markerat att han inte vill göra rätt för sig
Börjar Du koppla bort kabeln så blir byggaren sur , förmodligen lika sur som om Du anmäler
En kabel mellan två fastigheter är koncessionspliktig, vilket innebär att det bara är koncessionsinnehavaren (den som är nätägare) för området som får sätta upp en sådan.
Det innebär att du inte får dra en kabel som denna. att inte plocka bort denna så snart som det uppdagas är inte så bra.
 
  • Gilla
  • Wow
henric78 och 3 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
En kabel mellan två fastigheter är koncessionspliktig, vilket innebär att det bara är koncessionsinnehavaren (den som är nätägare) för området som får sätta upp en sådan...
Under förutsättning att tomtern är avstyckade redan
 
  • Gilla
Funshine
  • Laddar…
Cheesen
A Alexn72 skrev:
Under förutsättning att tomtern är avstyckade redan
Ja det tar jag för givet då TS står för byggel... annars hade ju den fakturam gått till byggherren... vilket troligen då vart fastighetsägaren
 
En sak att tänka på är relationen till de som bygger. Du kommer behöva ha en okej relation till dem för smidig hantering av garantiärenden och annat som kan bråka med huset. Men samtidigt är stöld aldrig okej.
Deras förslag att betala den del de har utnyttjat gör i alla fall att de har en inställning att lösa frågan. Låt dem presentera mängden el som har använts, ni behöver inte vänta på någon faktura för det. Du kan se på elbolagets webbsida eller app aktuell förbrukning. Då kan ni prata KWH istället för pengar.
Om ni inte kommer överens där får du väl kontra med att hela fakturan vore nog bra att den betalades då detta trotts allt är ett brott.
 
  • Gilla
Radhussemlan och 1 till
  • Laddar…
Hur var det innan ni flyttade in , elen ska ju betalas och då gick nog fakturan till byggaren. Nu visserligen kallare och mer går åt, nätägaren har uppgifter. Sen kanske byggaren tänks sig att jag bryr mig inte om att ta ut kanske ett nytt abonnemang ( i bland är byggström dyrare ) när jag redan har en kabel inkopplad och med samma som till ditt bygge. Ett nytt abn , ligger ju på ca 25 - 30 kkr i dag, vad händer när det är dags för inflyttning då. Det blir en faktura till den som är byggherre för det huset och byggaren behöver inte ligga ute med pengar. Sen som det sista, har byggaren markerat att hen tar ström från ert skåp i tidigare skede eller tänkt att jag har fri ström nu. Lite långsökt men ändå en tanke.
 
  • Gilla
Frall
  • Laddar…
Snailman
Ert hus var ju snart färdigt? Har de nyligen börjat med grannhuset, Maskinerna drar inte så mycket el, det är uppvärmningen som gör det. Har de en byggbod som värms med er el?
Grannhuset lär inte dra mycket el innan stommen är rest och isolerad. Är det bara en platta där så kolla att ingen värmare är kopplad till golvslingorna kan se ut nåt i den här stilen

Maskiner för uthyrning - Lundagrossisten
 
Cheesen
Snailman Snailman skrev:
Ert hus var ju snart färdigt? Har de nyligen börjat med grannhuset, Maskinerna drar inte så mycket el, det är uppvärmningen som gör det. Har de en byggbod som värms med er el?
Grannhuset lär inte dra mycket el innan stommen är rest och isolerad. Är det bara en platta där så kolla att ingen värmare är kopplad till golvslingorna kan se ut nåt i den här stilen

Maskiner för uthyrning - Lundagrossisten
Första månaderna ska ju plattan torkas ut... det är då det går mycket ström... byggfläktar är inte gratis att driva
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Snailman
Cheesen Cheesen skrev:
Första månaderna ska ju plattan torkas ut... det är då det går mycket ström... byggfläktar är inte gratis att driva
Ja, minns inte om det i vissa fall kan vara så att värme kopplas till plattan strax efter gjutningen innan huset reses. Ska de gjuta på vintern så kan de ha presenningar över grunden som de blåser varmluft under från stora värmefläktar, dels strax innan gjutning och även efter gjutning för att se till att betongen inte fryser och därmed går sönder. Beror på var i landet det är och vilka temperaturer som råder där. Men det kan gå åt mycket el till sådant.
 
A Alexn72 skrev:
Finns det nån uppskattning på mängden.
Dvs har det använts för att få lite ljus i ett utrymme för att kunna jobba på.
Eller är det byggfläkt för att få värme i huset?
Det är fläkt/ar, belysning och maskiner. Tyvärr finns det ingen uppskattning. Det är fläktarna som är förbrukarna. Dock så är även minsta ljusdiod på 1w en förbrukare och det är olagligt.
Relationen mellan mig och byggmästare är ansträngd redan nu efter övertrampet och det rör mig inte i ryggen nämnvärt.
Men jag vill ändock påpeka att vi måste kunna ha en professionell relation gällande huset och det är kanske lite svårare nu.
Vårt hus är till 95% klart så det är nära.

Hur lösningen blir återstår att se beroende på entreprenadens vilja att komma till en lösning. Kan inte påstå att det ser så ljust ut för tillfället.

Dock så är grunden till allt, han valde att inte anmäla byggström och valde att koppla in på vårt elskåp den 11 November utan att nämna något för oss.
Balansen mellan anmälan eller relation till honom? Lutar mot det första i dagsläget.

Han verkar inte heller vilja lösa det med dem som är byggherre på huset. Hade man fått nummer till dem så hade allt kunnat lösa sig. Istället väljer entreprenören att räkna ut deras förbrukning. Väntar med spänning på resultatet.

Grannbygget är rest. Allt yttre är klart i stort.

Tack än en gång för er hjälp
 
  • Gilla
nissenhj och 5 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Hur var det innan ni flyttade in , elen ska ju betalas och då gick nog fakturan till byggaren. Nu visserligen kallare och mer går åt, nätägaren har uppgifter. Sen kanske byggaren tänks sig att jag bryr mig inte om att ta ut kanske ett nytt abonnemang ( i bland är byggström dyrare ) när jag redan har en kabel inkopplad och med samma som till ditt bygge. Ett nytt abn , ligger ju på ca 25 - 30 kkr i dag, vad händer när det är dags för inflyttning då. Det blir en faktura till den som är byggherre för det huset och byggaren behöver inte ligga ute med pengar. Sen som det sista, har byggaren markerat att hen tar ström från ert skåp i tidigare skede eller tänkt att jag har fri ström nu. Lite långsökt men ändå en tanke.
Byggmästaren har betalat abonnemang för inkoppling och därefter har vi betalat fakturorna från det att det var byggström.
Byggmästaren har inte kommunicerat något med oss gällande elen. Det har han tagit på eget initiativ.

P
 
  • Gilla
NalleBjör
  • Laddar…
Blir lite smått förvånad här.
Släpp för fasen det juridiska och lös det som du kan bli drabbad av, kostnader för elen.
Hålla på och bråka om några tusen hit eller dit när man har byggt ett helt hur känna bara just bråkigt.

Påtala att du vill ha betalt för elen och ta saken sen när du har fått elräkningen och se till att få igen ungefär vad ni uppskattar har gått åt till grannhuset.
 
  • Gilla
  • Arg
big mike och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.