Tokslut Tokslut skrev:
Räntan måste vara lägre nu ;)
good point , bara den
men huset kostade 1milj så föe mig gör det inte någon står skillnad
ränta då var 3-4 %
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
solidaritet är ett ord som många förknippar med kommunism..
Inte givmildhet inom samma land mellan samma medborgare som det avser..

sverige har blivit kallare och det är inte klimatet jag pratar om utan sättet vi är mot varandra...

Det är du du,, jag jag... inte vi.. För vi är inte enade under ett starkt och bra styre.
Nä det ska gudarna veta att där är vi överens, styret kan vi avsätta precis varenda en.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
O Ola Johansson3 skrev:
Nä det ska gudarna veta att där är vi överens, styret kan vi avsätta precis varenda en.
De senaste 8 åren har jag inte upplevt en enda politiker i regeringen vara kompetent nog för sina uppdrag. Det känns enbart som att dom driver en politik från sitt eget tycke och inte från folket. Känslor styr allt för mycket.
 
  • Gilla
Dilato och 11 till
  • Laddar…
A
O Ola Johansson3 skrev:
Sen produceras det faktiskt el i södra Sverige också, och vad tror du alla som använder elen i söder som företag och industrier genererar till den gemensamma välfärden?
Jo visst men det var ju inte det som du frågade om eller hur?
 
Maskintok skrev:
Jo visst men det var ju inte det som du frågade om eller hur?
Har väl inte frågat överhuvudtaget tror jag, mest fjuttat ut min åsikt.
 
J jlinxx skrev:
Hej,

Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!

Förbrukning 4826 kwh

Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Hur ser era elräkningar ut?

Mvh // J
2700 kwh i december. 240m2 sutteränghus från 64. Bergvärme. Laddar elbil också. Rörligt pris med telge. Men det är således månadsmedelvärdet. Hamnar strax under 8000 kr inklusive skatt och överföring osv. Har inte fått båda räkningarna.
 
A
O Ola Johansson3 skrev:
Har väl inte frågat överhuvudtaget tror jag, mest fjuttat ut min åsikt.
Ah jag tog det som en fråga.
Mitt fel ursäkta. (y)
 
hmm ca 8700 för ca 3100 kwh
140 kvm tvåvåning med luftpump och elpatron (fast pannan mår inte så bra så det är inte så ofta använd)
Har dock en liten oljeelement i ett förråd då det blev väldigt kallt där under en period och där har jag en hel del maskiner. Var inte så glad på räkningen men kunde ha varit värre.
Har bra isolering, bor i radhus så är ju två sidor som pekar "utåt"
Hade inte fast pris då jag helt enkelt glömde bort detta men tänker teckna det i sommar.
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
Precis. Men det blir en lokalpolitisk fråga som medborgarna kan engagera sig i. Till skillnad från nu när vi har 'traders' och andra externa aktörer som trissar priserna.
Genom att bolagisera f.d. kommunala elverk undgår man att gå jämt ut och kan istället göra vinst som delas ut till ägaren. Det är oftast kommunen till 100%. Därmed extra slantar från medborgarna, men inte synligt på skattsedeln.
Listigt va - eller...
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
estwing estwing skrev:
Bergvärme.
luft/luft för garaget
Friggebod som tösen bor i.
Värme i husvagnen.
3026kw
2788kr
Detta va december.
Gäller att bygga huset bra samt bra ventilation.
/Estwing
Eller gäller det att teckna upp sig för ett fast pris/kwh
 
Fy f..n, stackars er. Men då har ni väl rörligt? Jag har haft bundet i många år. Såg till att ha rörligt fram till sommaren en gång för att kunna binda då det är som lägst. Så det är ett tips. Senaste åren har jag jämfört priser varje sommar då det billigaste varit på ett år. När jag hittat billigaste ringer jag den jag har och frågar om de vill ta samma om jag stannar kvar. Ibland går de med på detta och ibland inte. Om inte byter jag. Nu har jag ej fått räkningen för december än så jag vet inte om de höjer de avgifterna man har hos den som äger elnätet e.on i mitt fall.
 
Eriksgatan
T Thomas' skrev:
Näe men då ska man fan inte sitta och predika om att rörligt minsann alltid är bäst och billigast! Nu ser ni hur det gått för dom med rörligt.

Den som var som dum i huvudet här inne för 6 månader sedan, det var den med bundet elpris. Men nu är det annat ljud skällan.
Vem har i den här tråden predikat för att rörligt minsann alltid är bäst?
För sex månader sedan fanns inte den här tråden men vem som idag beter sig dumt är nu klart. Välj gärna rätt tråd att gnälla på dina medmänniskor i.
Har själv 1275 kWh för huset + 235 kWh elbilsladdning i dec, SE3, 140 kvm. Kostnad: 4400 kr inkl ALLT trots rörlig timdebitering. Ingen vedeldning eller bergvärme, 35 år gammalt kataloghus. Tre vuxna bor här och vi håller 21-22 grader. Tycker fortfarande att rörlig timdebitering är bättre än att binda.
 
Redigerat:
EddieHansson EddieHansson skrev:
Var inte alla partier med i energiöverkommelsen? Vem ska man rösta på för att bli av med vansinnet?
Leif Östling!
 
vart tar alla pengarna vägen nånstans? Menar inte skatterna nu. Det började väl inte helt plötsligt bli flera hundra procent dyrare att driva kraftverk i sverige?
 
A
G GVR4 skrev:
vart tar alla pengarna vägen nånstans? Menar inte skatterna nu. Det började väl inte helt plötsligt bli flera hundra procent dyrare att driva kraftverk i sverige?
:crysmile: politiska frågor...
 
  • Gilla
GVR4
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.