Maskintok skrev:
Jo för att förlusterna i elnätet är förstora för att du ska få samma styrka i nätet hos dig som hos dem som bor i samma närhet som producenterna så därför behöver det finnas producenter hos dig som skickar på med energi i nätet..
Men när inte vindkraft finns eller vattenkraftverk finns samt ej heller kärnkraft så måste Sverige köpa in energi för att kunna bibehålla samma styrka i nätet för er förbrukning.
Fine då kan vi femdubbla matpriserna i norr när det mesta produceras i söder.
 
  • Gilla
MagnusTobias och 3 till
  • Laddar…
A
G GVR4 skrev:
För att man bara kan spekulera om NÄR extrema förändringar kommer ske. Varför bygger inte alla en rymdraket och flyger till mars som elon musk? Förr eller senare kommer en meteorit slå ner igen och utplåna folk. Varför köpte inte folk bitcoin när det var snorbilligt? Det har hänt att jag köpt billigt och sålt dyrt på börsen. Då brukar jag med låtsas att jag är smartare än andra.
Ja när ska musken stanna där...
 
estwing estwing skrev:
Bergvärme.
luft/luft för garaget
Friggebod som tösen bor i.
Värme i husvagnen.
3026kw
2788kr
Detta va december.
Gäller att bygga huset bra samt bra ventilation.
/Estwing
då har du inte räknat nät?
 
A
O Ola Johansson3 skrev:
Fine då kan vi femdubbla matpriserna i norr när det mesta produceras i söder.
tanken är god men matpriserna är inte uppkopplade till ett globalt system där länder köper och säljer när behov finns..

Men visst vill du se priser på en potatis eller gurka för ca 50 st så ja varsågod och bygg ett sådant sätt..
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
A
N noone70 skrev:
Du kommer ändå åka på nästan samma smäll
Korrekt..
oavsett hur eller vad man gör så blir inte energi billigare framöver...
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
J Jasmin9371 skrev:
då har du inte räknat nät?
1530kr
 
J Jasmin9371 skrev:
då har du inte räknat nät?
1530kr
 
  • Gilla
Jasmin9371
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Korrekt..
oavsett hur eller vad man gör så blir inte energi billigare framöver...
det visste jag när jag köpte huset 20 år sedan , och det har inte blivit billigare
Och inte bara el , allt
 
Maskintok skrev:
tanken är god men matpriserna är inte uppkopplade till ett globalt system där länder köper och säljer när behov finns..

Men visst vill du se priser på en potatis eller gurka för ca 50 st så ja varsågod och bygg ett sådant sätt..
Transporten lär ju vara dyrare där med
Du är medveten om att för inte alltför många år sedan hade vi alla samna pris va? Jag menar att all verksamhet som är samhällskritisk, infrastruktur mm ej bör hanteras på detta sätt. Solidaritet inom landet, men det är väl ett skällsord idag...
 
  • Gilla
TommyC och 5 till
  • Laddar…
Det ska bli intressant att se vad solcells-företagen kommer kräma ur sina kunder nu.
Ska vi gissa att priserna på solceller och tillhörande monteringsarbete på något magiskt sätt, plötsligt blivit MYCKET dyrare?
 
  • Gilla
Guzzi och 6 till
  • Laddar…
J Jasmin9371 skrev:
det visste jag när jag köpte huset 20 år sedan , och det har inte blivit billigare
Och inte bara el , allt
Räntan måste vara lägre nu ;)
 
O Ola Johansson3 skrev:
Transporten lär ju vara dyrare där med
Du är medveten om att för inte alltför många år sedan hade vi alla samna pris va? Jag menar att all verksamhet som är samhällskritisk, infrastruktur mm ej bör hanteras på detta sätt. Solidaritet inom landet, men det är väl ett skällsord idag...
[QUOTE="estwing, post: 4563103,


finns ingen solidaritet längre , och ingen av politikerna tänker på folkets besta
Det är bara opinionssiffror som är viktiga idag
 
  • Gilla
katho75 och 1 till
  • Laddar…
A
O Ola Johansson3 skrev:
Transporten lär ju vara dyrare där med
Du är medveten om att för inte alltför många år sedan hade vi alla samna pris va? Jag menar att all verksamhet som är samhällskritisk, infrastruktur mm ej bör hanteras på detta sätt. Solidaritet inom landet, men det är väl ett skällsord idag...
Jodå jag är mycket medveten om det..
Men det var ju innan politiker avsåg att ändra vår inre elmarknad...

transporter är billiga.. skicka en låda på 32 kg för 200 kr är löjligt billigt..
 
Maskintok skrev:
Jodå jag är mycket medveten om det..
Men det var ju innan politiker avsåg att ändra vår inre elmarknad...

transporter är billiga.. skicka en låda på 32 kg för 200 kr är löjligt billigt..
Sen produceras det faktiskt el i södra Sverige också, och vad tror du alla som använder elen i söder som företag och industrier genererar till den gemensamma välfärden?
 
A
O Ola Johansson3 skrev:
Transporten lär ju vara dyrare där med
Du är medveten om att för inte alltför många år sedan hade vi alla samna pris va? Jag menar att all verksamhet som är samhällskritisk, infrastruktur mm ej bör hanteras på detta sätt. Solidaritet inom landet, men det är väl ett skällsord idag...
solidaritet är ett ord som många förknippar med kommunism..
Inte givmildhet inom samma land mellan samma medborgare som det avser..

sverige har blivit kallare och det är inte klimatet jag pratar om utan sättet vi är mot varandra...

Det är du du,, jag jag... inte vi.. För vi är inte enade under ett starkt och bra styre.
 
  • Gilla
erik_83 och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.