Köpte 2019 ett mixtegel hus från -72. Har lagt ner en smärre förmögenhet utifrån min budget. Innerväggar är tilläggsisolerade. Nya solavisande 75/25 fönster 79u. Självrengörande beläggning. Markiser med automatik.

Till detta byttes el elementen ut till vattenburen golvvärme 104kvm per våningsplan. Samt källaren likaså. Experiment vattenburen väggvärme 1,5meter up i källarväggarna. Än så länge ingen källarkyla. Joniserade väggar istället för att dra om en fullt duglig drenering från 89.

vinden har hade 200mm isolering. Öppna reglar. Sprutisolerat alla reglar på taket och vindsgolvet. Nya golvspånsskivor. Även här golvvärme vattenburen.

Tidigare ägare hade ca 29500kw/år
Vi ligger på 11578kw/år.

Zoon 3.

decembers räkning dinel = 893:-
Nätavgifterna är boven. 1450:-

förstår ej hur nätavgifterna är dyrare iår än elen.
Bör tilläggas att vid solcellelsinstallation lär ju nätavgifterna öka

I
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 4 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Det är ju det i det hela som blir skrämmande..
Man har ett system som funkar.. Men sedan ändrar någon alla förutsättningar över en natt och när du då sköter dig enligt dina rutiner så är allt 3 gånger så dyrt utan att du vet om det eller kan påverka det...
Ja det känns knas att skriva detta men tyvärr är den krassa verkligheten att staten tjänar på folkets olycka....i vår moderna välfärd är det tydligt att folk ska utnyttjas och känna skam om man inte betalar.

Flygskam, bränsle skatt, skatt på moms mm mm
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
A
TheGambler79 TheGambler79 skrev:
Ja det känns knas att skriva detta men tyvärr är den krassa verkligheten att staten tjänar på folkets olycka....i vår moderna välfärd är det tydligt att folk ska utnyttjas och känna skam om man inte betalar.

Flygplan, bränsle skatt, skatt på moms mm mm
självklart, hade du väntat dig annat?
så länge staten är den som sätter avgifter och nivåer om hur dessa skall höjas..

med en stat som ägare till nät och sedan gam på verksamheter så kommer inget annat att ske..
 
  • Gilla
heimer och 2 till
  • Laddar…
TheGambler79 TheGambler79 skrev:
Ja det känns knas att skriva detta men tyvärr är den krassa verkligheten att staten tjänar på folkets olycka....i vår moderna välfärd är det tydligt att folk ska utnyttjas och känna skam om man inte betalar.

Flygskam, bränsle skatt, skatt på moms mm mm
Vinnare är alla bidragstagare som staten försörjer
 
  • Gilla
hakan_o och 3 till
  • Laddar…
A
N N.A.F.N_82 skrev:
Köpte 2019 ett mixtegel hus från -72. Har lagt ner en smärre förmögenhet utifrån min budget. Innerväggar är tilläggsisolerade. Nya solavisande 75/25 fönster 79u. Självrengörande beläggning. Markiser med automatik.

Till detta byttes el elementen ut till vattenburen golvvärme 104kvm per våningsplan. Samt källaren likaså. Experiment vattenburen väggvärme 1,5meter up i källarväggarna. Än så länge ingen källarkyla. Joniserade väggar istället för att dra om en fullt duglig drenering från 89.

vinden har hade 200mm isolering. Öppna reglar. Sprutisolerat alla reglar på taket och vindsgolvet. Nya golvspånsskivor. Även här golvvärme vattenburen.

Tidigare ägare hade ca 29500kw/år
Vi ligger på 11578kw/år.

Zoon 3.

decembers räkning dinel = 893:-
Nätavgifterna är boven. 1450:-

förstår ej hur nätavgifterna är dyrare iår än elen.
Bör tilläggas att vid solcellelsinstallation lär ju nätavgifterna öka

I
Jo för att det ska in kapital och att satsningar på energi källor skall finansieras.
Då höjer man nätavgifterna.. samt för att man kan..
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
Sluta gnäll på de som drabbats av den här skiten till elpriser. Du behöver ju inte läsa dessa trådar.

Det är också många som behövt binda om i november december. Men enligt ditt argument är de ju dumma i huvudet som inte bundit ännu längre för flera år sedan.
Det är väl inte smart om du binder om samma dag som avtalet går ut, jag har varit många månader i förväg och det har alltid gått bra att få dagens pris bundet 1-3års period 3-6månader innan avtalet gått ut. Bara kika då och då på elpriset för att ha ett hum om när man skall binda ;) Säger inte att jag har lägst elpris här inne, långt ifrån. Jag fick inte till det bättre än 54öre nu senast vill jag minnas.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
A
N noone70 skrev:
Vinnare är alla bidragstagare som staten försörjer
Nja.... Inte riktigt...
Men satan va politik fingrarna kliade där.. :crysmile:;)
 
Tokslut Tokslut skrev:
Det är väl inte smart om du binder om samma dag som avtalet går ut, jag har varit många månader i förväg och det har alltid gått bra att få dagens pris bundet 1-3års period 3-6månader innan avtalet gått ut. Bara kika då och då på elpriset för att ha ett hum om när man skall binda ;) Säger inte att jag har lägst elpris här inne, långt ifrån. Jag fick inte till det bättre än 54öre nu senast vill jag minnas.
Undra hur smart du känner dig nästa gång de binder och elbolagen har uppdaterat sina algoritmer med marginaler för den nya elmarknaden…
Gissar på att du åker på en 200-300% ökning på samma avtalstid
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
N N.A.F.N_82 skrev:
Köpte 2019 ett mixtegel hus från -72. Har lagt ner en smärre förmögenhet utifrån min budget. Innerväggar är tilläggsisolerade. Nya solavisande 75/25 fönster 79u. Självrengörande beläggning. Markiser med automatik.

Till detta byttes el elementen ut till vattenburen golvvärme 104kvm per våningsplan. Samt källaren likaså. Experiment vattenburen väggvärme 1,5meter up i källarväggarna. Än så länge ingen källarkyla. Joniserade väggar istället för att dra om en fullt duglig drenering från 89.

vinden har hade 200mm isolering. Öppna reglar. Sprutisolerat alla reglar på taket och vindsgolvet. Nya golvspånsskivor. Även här golvvärme vattenburen.

Tidigare ägare hade ca 29500kw/år
Vi ligger på 11578kw/år.

Zoon 3.

decembers räkning dinel = 893:-
Nätavgifterna är boven. 1450:-

förstår ej hur nätavgifterna är dyrare iår än elen.
Bör tilläggas att vid solcellelsinstallation lär ju nätavgifterna öka

I
der är inte bara nätavgift utan du betalar skatt på 35.60 öre plus moms på den fakturan också
 
S
Maskintok skrev:
Nä inte alls...
Var det väntat? :thinking:
 
A
N noone70 skrev:
Undra hur smart du känner dig nästa gång de binder och elbolagen har uppdaterat sina algoritmer med marginaler för den nya elmarknaden…
Gissar på att du åker på en 200-300% ökning på samma avtalstid
vi tänker inte på en sak till..
elbolagen kan lösa ut avtalen om den vill med sina paragrafer och då står man där med ett avtal som är tecknat när elen var billig... Och måste då acceptera kanske 3-400% högre summa för att få ett avtal..

Det är inte välgörenhet detta så kan de minska alla fasta avtal som kostar dem på vinster så löser de detta...
 
  • Gilla
katho75 och 1 till
  • Laddar…
Det är billigt, med tanke på att en elitcyklist får trampa 8 timmar om dagen i en månad för att skramla ihop typ 150kwh... Du kanske behäver 20 st, för att de ska orka cykla i skift, månadslön 30 papp, totalt 600.000kr i Månaden !!! för vad det egentligen kan kosta med hållbart producerad el. När solen inte lyser och det inte blåser.
 
Maskintok skrev:
vi tänker inte på en sak till..
elbolagen kan lösa ut avtalen om den vill med sina paragrafer och då står man där med ett avtal som är tecknat när elen var billig... Och måste då acceptera kanske 3-400% högre summa för att få ett avtal..

Det är inte välgörenhet detta så kan de minska alla fasta avtal som kostar dem på vinster så löser de detta...
Ja det måste du
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Exakt! För precis som jag nyss skrev - på andra sidan Östersjön kör ryssarna gamla RMBK-reaktorer (samma typ som den som exploderade i Tjernobyl) för fullt.
Så länge dom kör för fullt så går det säkert bra, det är när man drar ner effekten som skit kan hända?
 
  • Älska
RoAd
  • Laddar…
A
S SueCia skrev:
Var det väntat? :thinking:
Japp... ytterst.
Kolla in tråden och hur många har en politisk ton... vad trodde du?
välfärden skylls och så även ord om politiker..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.