Startar en egen tråd med detta.
SE4
Vår värmepump (luft/vatten IVT från 2008) packade ihop i november...
Det visar sig att den varit felaktig sedan ny...
Detta uppenbarades i och med att vi kopplade in oss på fjärrvärmen här nu i december.
Elförbrukningen för vår villa har legat på 22-23000 kWh per år. Vilket tydligen är mycket med värmepump!
Fjärrvärmen har i december förbrukat 3200 kwh à 60 öre...
Vi räknar med en årsförbrukning på under 20.000 kwh på fjärrvärmen.
Eftersom vi i november fick köra uppvärmning på elpatron så räknade vi med en betydligt ökad elförbrukning, men jämfört med tidigare år så sjönk inte elförbrukningen....
Vår luft/vattenpump har alltså ALDRIG fungerat.
Bör förtydligas att den servats regelbundet av IVT tekniker!
Installationen av fjärrvärme blev dessutom extremt mycket billigare än en ny luft/vattenpump.
Man blev ju inte så lite nöjd nu igår när jag kollade avläsningen för sista december och jämförde med innan...
När man nu har en elförbrukning på 450 kWh per månad.
Observera att detta är MED uppvärmning med luft/luftpump av min 50 m2 verkstad till 14 grader!
Så vår driftskostnad för värme och el under vintern kommer troligen ligga på runt 4-5000:- i månaden.
 
  • Gilla
Kent Axelsson
  • Laddar…
Hur missar man i flera år att värmepumpen inte funkar?
 
  • Gilla
Runnis och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur missar man i flera år att värmepumpen inte funkar?
För att energiredovisningen visade på den årsförbrukningen när vi köpte huset kanske?
Och att servicetekniker kanske borde uppmärksammat det vid någon av service och reparation kanske?
Jag är ingen värmepumpstekniker.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Sjukt, har samma erfarenhet av IVT LVVP.

Köpt och installerad av förra ägaren och som ny husägare är de inte alltid lätt att hålla koll på allt. En underdimensionerad utedel. Märkte vid en reperation på utedelen då pannan gick på ren el att de inte skiljde något på den månaden jämnfört med andra månader. Säkert gått mycket på elpatron då den varit underdimensionerad. Skräp IVT.

Nu har jag nytt system från Nibe och det är stooor skillnad på förbrukningen
 
  • Gilla
Henrik Ewertz och 2 till
  • Laddar…
Är det IVT's fel att man har satt in en underdimensionerad värmepump? :thinking:
 
  • Gilla
larssonson och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Är det IVT's fel att man har satt in en underdimensionerad värmepump? :thinking:
Ja du... Det är säljarens jobb att sälja rätt produkt till kunden.
Jag vet att IVT hade en drive här på gatan när de satte in den som var här, eftersom flera grannar hade likadana....
Alla andra är bytta vi det här laget. Det tyder på att IVT sålde skräp.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
IVT säljer inget till slutkunder vad jag vet. Det är vvs-firmor som gör det.
Är det klädfabriken i Kinas fel om du köper för små byxor på H&M?
 
  • Gilla
  • Haha
EvertL och 8 till
  • Laddar…
Graffen Graffen skrev:
Ja du... Det är säljarens jobb att sälja rätt produkt till kunden.
Jag vet att IVT hade en drive här på gatan när de satte in den som var här, eftersom flera grannar hade likadana....
Alla andra är bytta vi det här laget. Det tyder på att IVT sålde skräp.
Kan absolut inte hålla med dig om att ivt är skräp. Har kollat min elförbrukning efter 2009 då den installerades och före till 2006 som är det tidgaste jag kan se på mitt elbolag och besparingen blev avsevärd efter att ha satt in lvp men det går inte snåla och underdimensionera. Är så nöjd med min så det kommer bli ivt när det blir dags byta. Vet ju inte hur länge den kommer att hålla men räknar med något år till . Under -25 grader får jag dock stödja på med ett elelement under innedelen men som tur är så är det ju inte så kallt så ofta
 
  • Haha
perror
  • Laddar…
Graffen Graffen skrev:
Vår värmepump (luft/vatten IVT från 2008) packade ihop i november...
Det visar sig att den varit felaktig sedan ny....
Vår luft/vattenpump har alltså ALDRIG fungerat.
På vilket sätt har den varit felaktig?
 
J Jamtstårsa skrev:
Kan absolut inte hålla med dig om att ivt är skräp. Har kollat min elförbrukning efter 2009 då den installerades och före till 2006 som är det tidgaste jag kan se på mitt elbolag och besparingen blev avsevärd efter att ha satt in lvp men det går inte snåla och underdimensionera. Är så nöjd med min så det kommer bli ivt när det blir dags byta. Vet ju inte hur länge den kommer att hålla men räknar med något år till . Under -25 grader får jag dock stödja på med ett elelement under innedelen men som tur är så är det ju inte så kallt så ofta
Nu är ju LLVP och LVVP väldigt olika....
 
  • Gilla
perror
  • Laddar…
useless useless skrev:
IVT säljer inget till slutkunder vad jag vet. Det är vvs-firmor som gör det.
Är det klädfabriken i Kinas fel om du köper för små byxor på H&M?
Jösses... Nu har IVT ett eget återförsäljarnät med certifierade åf.
Din jämförelse med kläder är pueril och ej värdig kommentar.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
På vilket sätt har den varit felaktig?
På vilket sätt? Det står i mitt inlägg....
Att den inte haft någon skillnad i elförbrukning jämfört med elpatron är i mina ögon ett jäkla stort fel.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Graffen Graffen skrev:
Jösses... Nu har IVT ett eget återförsäljarnät med certifierade åf.
Din jämförelse med kläder är pueril och ej värdig kommentar.
Bosch/IVT är en av Sveriges största tillverkare av värmepumpar med tiotusentals nöjda kunder. Du kan inte säga att hela företaget är skit bara för att någon som inte är anställd av IVT har gjort en dålig installation.
Jag har sett flera Nibepumpar som är feldimensionerade och går jättedåligt, men jag kläcker inte ur mig att Nibe är skit bara för det.
 
  • Gilla
EvertL och 3 till
  • Laddar…
Graffen Graffen skrev:
Nu är ju LLVP och LVVP väldigt olika....
men de ska väl fungera på ungefär samma sätt förutom att LVVP värmer upp vatten som cirkulerar. Man kan ju tycka det borde blivit stor skandal för länge sedan om de fungerade så dåligt eller menar du att ingen alls märkt att något varit fel
 
useless useless skrev:
Bosch/IVT är en av Sveriges största tillverkare av värmepumpar med tiotusentals nöjda kunder. Du kan inte säga att hela företaget är skit bara för att någon som inte är anställd av IVT har gjort en dålig installation.
Jag har sett flera Nibepumpar som är feldimensionerade och går jättedåligt, men jag kläcker inte ur mig att Nibe är skit bara för det.
Du kan inte påstå att säljarna inom IVTs egna åf nät inte jobbar åt IVT...
Dessutom är det en jäkla skillnad på modernare modeller och en från 2008.
Att de som var installerade i grannskapet är bytta sedan flera år tillbaka är en väldigt god indikation på att just den IVT värmepumpen inte var bra!
Varför skulle man annars byta efter högst 10 år???
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.