Ännu ett i-landsproblem som man gnäller över. Antingen kan man ju ta betalt även för maten och drycken om man anser att ”snyltgästerna” kostar för mycket eller så ger man helt enkelt fan i att bjuda hem någon. Då kan var och en sköta sitt utan att det skapar irritation eller missämja.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
N ninjaman skrev:
Exakt så! Jag brukar be gästerna ha med sig matlådor och egen dryck. Jag hatar att bjuda snyltare på sånt de inte har rätt till. Man måste hålla stenhårt i pengarna och principerna. Annars vet ju ingen vad som händer!
Jag vet. Du blir och förblir ensam men det kanske är lika bra det…
 
Varför förutsätter man att få ladda sin bil hemma hos folk?
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 5 till
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
Varför förutsätter man att få ladda sin bil hemma hos folk?
Jo för att man fått betala såna höga elräkningar hemma så man har inte råd att låta detta ske hemma längre...

därför snyltar man på andras uttag.. ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Skogen81 och 3 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Och vad säger gästerna när du tar upp liknelsen med bensindunken?
En fullständigt klockren jämförelse! Vad är det för fel på folk som förutsätter att någon ska ha rätt att koppla in sig på elnätet hemma hos någon? Kanske dags att erbjuda att låna ut sin droppställning också...
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
Varför förutsätter man att få ladda sin bil hemma hos folk?
Det gör man förstås inte. Däremot kan man som värd med fördel erbjuda långväga gäster att ladda bilen av ren vänlighet.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
R rodak skrev:
Om vi vänder på det, brukar vi som kör fossilt ha med oss slang, dunk och tratt när vi åker bort på middag? När vi väl är framme så frågar vi "är det ok att jag slangar lite från din bil?".
Skulle inte tro det.
Elbilar har el som "bränsle", inte slangar man "bränsle" från sina vänner när man kommer på besök? Eller tänker jag tokigt?
Helt korrekt analys! Detta borde vara ett icke-problem. Självklart måste man se till att bilen är rejält tankad / laddad innan man kommer fram till gästerna. Kanske dax att inse att elbils-boomen ännu är i sin linda...
 
  • Gilla
rodak och 3 till
  • Laddar…
A
@skoge jag lovar när du kommer hit så ska jag ladda din bil med el oavsett vad du tycker om det.. ;)

Det där bilbatteriet är nog laddat inom minutrar.. :crysmile:
det bjuder jag på:ok:
Åh va generös jag känner mig, kaffe på det? :coffee:
 
  • Haha
Jamtstårsa
  • Laddar…
Maskintok skrev:
@skoge jag lovar när du kommer hit så ska jag ladda din bil med el oavsett vad du tycker om det.. ;)

Det där bilbatteriet är nog laddat inom minutrar.. :crysmile:
det bjuder jag på:ok:
Åh va generös jag känner mig, kaffe på det? :coffee:
:D :D behöver det laddas så får vi nog byta delar istället
 
  • Haha
1
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Det gör man förstås inte. Däremot kan man som värd med fördel erbjuda långväga gäster att ladda bilen av ren vänlighet.
Det verkar ju som att man gör det då den som nekar får höra att man är snål m.m.?
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
Det verkar ju som att man gör det då den som nekar får höra att man är snål m.m.?
Vi har två elbilar. Skulle aldrig falla mig in att förutsätta att jag kan ladda hos någon annan. Förra sommaren tog vi fästmöns bil från Sthlm till hennes bror i Boråstrakten, innan vi åkte så frågade hon sin bror om hon fick ladda bilen mot betalning då hon har rätt litet batteri i bilen och det är dåligt med laddare just runt stället där hennes bror bor. Det fick hon självklart göra och han ville naturligtvis inte ha betalt för de kanske 20 kWh hon laddade.

Men återigen - man kan självklart inte förutsätta att man får ladda hemma hos någon. Man tankar ju normalt sin elbil precis som med en vanlig bil när man är ute och reser.
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
skoge skoge skrev:
Det verkar ju som att man gör det då den som nekar får höra att man är snål m.m.?
Jag tänker mer så här:
- Jag förutsätter att elbilsföraren har vett att fråga och accepterar ett nej
- Jag förutsätter att värden har vett att säga nej utan att skämmas om hen inte vill

Så fungerar det iallafall bland mina vänner. Vi vågar kommunicera och accepterar ett nej. Sen skulle jag inte ha något emot att någon laddade hos mig om möjligheten fanns. Har man inga bra möjligheter så är det ju lätt att förklara "ledsen, men jag ligger redan nära maxbelastastning på mina huvudsäkringar" eller "tyvärr har jag inget lämpligt uttag som jag vågar belasta på det viset"
 
  • Gilla
Krille4 och 5 till
  • Laddar…
Fråga varför de inte tog tunnelbanan!
 
  • Gilla
  • Haha
Jamtstårsa och 2 till
  • Laddar…
Reklamen här i tråden "Charge Heroes" var väl synnerligen lämplig. Jag misstänker att inte alla såg den - men den borde lösa alla elbilsnyltare:rofl:
 
T tompaah7503 skrev:
Forumets nya Ove-tråd.
Att inte kunna bjuda en besökare på el för 20-50 kr är extremt ogint. Hur resonerar man då, tar man betalt för mat, värme, vatten, toalettbesök och belysning för sina gäster också?
Är det ens NÅGON här som har sagt att dom INTE skulle låta någon som ber om att få ladda, att få ladda?
Visa gärna!
Det folk vänder sig mot handlar om att vissa har bekanta som förväntar sig att få ladda gratis. Det är inte alls samma sak.

Jag tror att det är en absolut majoritet här som tänker som jag:
Om mina vänner frågar så får dom absolut ladda.
Erbjuder dom sig att betala kommer jag fråga vad det kostar/hur många kWh (eftersom jag själv inte har en uppfattning om vad det rör sig om).
Ligger det under 100:- kommer jag absolut inte låta dom betala (eftersom dom frågade)
Nu umgås jag i stort sett bara med vänner där vi är generösa mot varann, men hade någon av dom varit en snålis, hade denne fått betala, om det kostade mer än en hundring.

Folk som inte frågar däremot, eller som inte erbjuder sig att betala, får ladda den här gången, men nästa gång blir det inget.
Det är som att jag skulle gå in i någons trädgård och förse mig av frukt och grönt ur deras växthus utan att fråga. Eller att plocka på mig några av storgatstenen som verkar ha blivit över efter sommarens projekt.

Man frågar först!!
Man erbjuder sig att betala.
Hur svårt är det att förstå?

- Kan jag ladda min bil medan vi är på besök? Det brukar bli ca 50 kWh.
- Ja visst, det går fint.
- Vad betalar du för elen? Tänkte att jag skulle swisha.
- Äh, det är lugnt.

Eller:
- Åh vilka fina gurkor och tomater ni har! Får jag ta någon av varje? (känns fel att ens fråga (skulle bara ske om dom hade måååånga av varje) men för sakens skull).
- Ja, gör det!
- Vad blir jag skyldig?
- Inget.

Man respekterar sina vänner.
Man frågar.
Man tackar.

Sen får man faktiskt förstå att alla inte har samma ekonomiska möjligheter. Nu när elpriserna är så höga kan en del ha det svårt som det är. Att då ladda 3-5 bilar extra varje månad kanske inte är spiken i kistan, men det underlättar inte heller.
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.