Köpte rivet virke till väggreglarna, 100x200,glömde bort isoleringsfrågan.Att fylla 200mm med mineralull har jag inte råd med.45mm är väl det normala.Men vad ska jag fylla 200mm med?
 
sommarbygge skrev:
Köpte rivet virke till väggreglarna, 100x200,glömde bort isoleringsfrågan.Att fylla 200mm med mineralull har jag inte råd med.45mm är väl det normala.Men vad ska jag fylla 200mm med?
195 isolering förslagsvis....
 
Tack för svaret.Problemet är att jag inte har råd med mer än 45mm(90kvm!).Tänkte om man först kan fylla med nåt billigt och sedan 45 mineralull eller tvärtom.Men jag kommer inte på någon lösning.
 
Du kan ju köra med spån också, även om det är bökigare och sannolikt kommer sjunka ihop med tiden.

Hur menar du att 45 mm är det normala? Det är ju otroligt lite.
 
Vad skall du bygga då du tänker ha så lite isolering och så grova reglar?
Det kanske på verkar råden du får.
 
Staffans2000
sommarbygge skrev:
Tack för svaret.Problemet är att jag inte har råd med mer än 45mm(90kvm!).Tänkte om man först kan fylla med nåt billigt och sedan 45 mineralull eller tvärtom.Men jag kommer inte på någon lösning.
Hejsan. Om det är ett riktigt budgetbygge som du bara skall använda som sommarstuga finnas ett beprövat femtitalsknep. Töm pappersinsamlingen och fyll väggarnas återstående utrymme med väl skrynklat tidningspapper. Ett bättre alternativ om du inte har för bråttom är att leta efter begagnad isolering för att fylla upp väggarna helt med mineralull eller vad man nu råkar "snubbla" över.

Med en smula fantasi kommer man långt.

Hälsningar: Staffan
 
Kolla Daniel78:s hus http://www.akkk.se/huset/5/index.htm för lite tips på olika material att isolera med... :) Förra ägaren verkar ha varit uppfiningsrik (och dumsnål)

Om man inte har "råd" med mer än 45mm isolering kommer det väl vara ännu dyrare att "driva" huset sen (med el kanske?) å då kan man ju bespara sig en del bekymmer genom att i alla fall isolera rimligt.
 
Mikael_L
Jag tror 100mm var "standard" redan på 60-talet, och nu isolerar nog de flesta med 190 eller mer. Alltså om det är bostadshus det gäller.
Har ni ett fritidshus som endast används sommar och sen vår resp tidig höst så kan väl 45mm gå an. Men i så fall undrar jag lite varför det är så kraftiga väggreglar?

edit: såg just att ni "fick tag" i virke, så det var antagligen anledningen.
 
vrid reglarna 90° så behöver du bara isolera med 95;)
 
Har du en så exakt budget så du redan nu kan säga att du har råd med 45 men inte 195 mm isolering? Jag vet inte hur du räknat, men om du missade något så grundläggande som isoleringen kommer du säkert att få många överraskningar under byggets gång.
 
Det var rejäla reglar du fått tag i :), du kanske kan få de sågade eller om du själv rent av har en byggsåg eller liknande mkt jobb men du får ju mer virke samt anpassat.


Annars är väl som nämnt redan spån bl.a billigast om du kan få tag i det antingen lokalt via sågverk el. liknande eller via annons nånstanns, du kanske har spån på vinden om du tänkt isolera där med, som du kan ha till väggarna

Finns ju lösull med bl.a i cellulosaform som jag sjäv kommer använda mig av när jag har reglat klart för isolering, kommer att kosta mig 425kr/m3 vet inte hur det priset förhåller sig mot ex.vis glasull/fiber iof.

Är det till sommarhuset eller fritidshuset och bara används på sommaren så räcker väl 45mm isolering, men när man ändå "håller" på så kanske det lönar sig att lägga på åtminstånde 150-200mm totalt beroende på hur huset är byggt, timmerstomme isolerar ju lite i sig om man har det.

Du kan ju ta det pö om pö med om det bara är ett sommarhus.
 
Har du inte råd att isolera ska du nog inte ge dig på att bygga alls...

//DVE
 
Staffans2000
Låt dig inte nedslås av forumets pessimister/realister, bygg på och ta en dag i taget. Framförallt leta efter begagnat material, så kan du bygga din SOMMARSTUGA nästan "gratis".
Det skall ju trots allt bli DITT hus.

Hälsningar: Staffan
 
Mikael_L
Jag håller med alpha, klyv upp dina 100x200 i 4 st 45x100 så får du ett utmärkt regelvirke till en lätt isolerad sommarstuga. På köpet får du mindre köldbryggor i väggarna.
Överblivet 100x200 kan kanske klyvas till 48x200 och användas till golvbjälklag eller takstolar, om spännvidderna inte är för stora för 200mm.
Men denna klyvning kräver dock tillgång till en väldigt rejäl såg!

Sen tycker jag att du ändå ska försöka kosta på dig 100mm isolering. Köp gärna begagnat som staffan2000 föreslår.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.