S
L l3ff3 skrev:
Vad var det som inte var en skröna?
https://kallkritikbyran.se/svajiga-rapporter-om-strandade-elbilar-i-snon/

Sammantaget: Det är svårt att avgöra exakt hur många elbilar som blev stående i samband med förra veckans oväder, men det mesta tyder på att det inte rört sig om mängder. Vid den drabbade sträckan vid Kungsbacka så verkar det, vad vi kan avgöra, bara ha varit en elbil som bärgades.
 
  • Gilla
l3ff3 och 2 till
  • Laddar…
När jag har släkt och vänner på besök brukar jag bjuda på både det ena och det andra. Kaffe, mat, öl. vin, en och annan drink och inte sällan husrum - om det är gäster som behöver ta bilen.

Med normala elpriser kostar det inte mig mer än en flaska Zingo att också låta någon ladda bilen under besöket. Naturligtvis skulle jag föredra om de frågade först - men det handlar väl mer om elsäkerhet. Att stoppa in en laddare i ett gammalt uttag på något uthus är kanske inte så lämpligt. Det är ju inte så att jag skulle kunna erbjuda snabbladdning av 50-tals kWh - så någon kostnad att tala om uppstår inte.

Hade någon bett om en dunk diesel hade jag, med dagens dieselpriser, sträckt fram näven innan jag gick till förrådet. (Och dessutom har jag ingen diesel i förrådet...)
 
  • Gilla
l3ff3 och 7 till
  • Laddar…
Kör elbil med hyfsat stort batteri så brukar inte behöva ladda den när vi besöker vänner även om de flesta erbjuder mig att plugga i kabeln. Har de inte laddbox så krånglar jag inte med att plocka fram mormorskabeln. När vi får gäster med plug-in batterier erbjuder jag de att plugga in i min laddbox. En plug-in brukar ha 10kWh batteri så kostar mig max10-15kr att ge de möjligheten att köra hem utsläppsfritt
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag undrar om problemet är så stort. De flesta kan väl kommunicera med sina vänner?

Sen undrar jag om någon som köper elbil umgås i någon större utsträckning med folk som anser att elbilar bara är skit etc. Det känns som att man är väldigt olika i tankesättet, men vad vet jag. OBS! Jag menar såklart inte att elbilsförare bara umgås med varandra, utan mer att man kanske inte umgås så mycket med de som hatar elbilar över allt på jorden, vilket vissa verkar göra.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
F frenberg skrev:
off topic men det låter som ett dyrt elnätsbolag?

”Villakunder (20A och 9,4 kW) betalar cirka 215 kr/mån.” Läser jag om effektsvgiften, hur räknar dom då?!

edit: länken [länk] - Elnätstariffer 400V - 16-63A.pdf
Deras nät har troligen extra hög andel fritidshus i fjällmiljö. Direktverkande elvärme med låg total årsförbrukning. "Alla" kommer samtidigt till storhelg och maxar sin elförbrukning i några dagar men sen står stugan tom och kall 11månader per år.
Totalt (en abonnent) kanske man säljer något hundratal kilowattimmar. Då är det istället effekten som får driva kostnaden.
Våran egen maxeffekt varar troligen några timmar. Sist jag kom upp till nyår hade vi 14 minusgrader inomhus kl 21. Brassade på i båda vedkaminerna varav den stora glöder och lämnar säkert 30-40kW effekt. Det är varmt inne till läggdags. Sen brinner det i lilla kaminen så länge vi är där.
Så totala elförbrukningen blir inte stor men effekttoppen ganska hög.
 
Vi har två elbilar, och undviker för det mesta att ladda hemma hos vänner och bekanta precis som vi inte ber om bensin eller diesel. Om vi åker på långresa till fästmöns bror så skulle vi kunna fråga om det är OK att vi får ladda, men då frågar vi redan innan vi åker. Vi skulle självklart erbjuda honom pengar för det, och han skulle garanterat vägra att ta emot dessa.

Om någon med elbil kommer hem till oss så brukar vi erbjuda laddning, men de flesta tackar faktiskt nej. Skulle aldrig ta betalt av någon som behöver ladda.

Grundprincipen är väl egentligen densamma för elbilar som alla andra bilar, dvs att de som kör bilen betalar för driften av bilen. Men självklart kan man vara hygglig och hjälpa till när det är kris.
 
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag undrar om problemet är så stort. De flesta kan väl kommunicera med sina vänner?

Sen undrar jag om någon som köper elbil umgås i någon större utsträckning med folk som anser att elbilar bara är skit etc. Det känns som att man är väldigt olika i tankesättet, men vad vet jag. OBS! Jag menar såklart inte att elbilsförare bara umgås med varandra, utan mer att man kanske inte umgås så mycket med de som hatar elbilar över allt på jorden, vilket vissa verkar göra.
De flesta har nog inte så radikala åsikter vare sig om fakta, eller bryr sig särskilt mycket om vad andra har för åsikter. Jag har i alla fall inga problem att umgås med de som har diametralt olika åsikt än jag själv. Fanatiker undviker jag dock gärna, oavsett om de är av samma åsikt som jag eller motsatt.
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
B Boxhultaren skrev:
Jag har följt debatten om att få ladda sin elbil, när man besöker släkt och vänner. Det flesta skribenter tycker tydligen, att det är en självklar rätt att få göra det. Måste de ladda för att kunna köra hem igen utan problem, så är det väl OK av barmhärtighetsskäl. Men även för dem som ej är i kris har det blivit en ful ovana att snylta till sig el till sin bil vid varje möjligt tillfälle.
Och det är mot dessa jag vänder mig. Ingen ger mig en dunk med 5 liter bensin, när jag är på besök hos dem, såvida jag inte är i ett läge att bilens tank är nästa tom.
Men tiderna förändras och därmed synen på saker och ting. Vid trevligt umgänge ska man kanske numera utöver mat och dryck även med lätt hjärta bjuda på el till bilen?

Boxhultaren
Att ge är medicinen mot världens girighet, tänk vad bra att bara kunna ge till sina närmaste vänner.
Och slippa sända pengar till alla korrumperade giriga snyltande krigsherrar genom världens barn med flera
Åh tänk den som hade solceller med skattefri el
 
Stickan56
B Boxhultaren skrev:
Jag har följt debatten om att få ladda sin elbil, när man besöker släkt och vänner. Det flesta skribenter tycker tydligen, att det är en självklar rätt att få göra det. Måste de ladda för att kunna köra hem igen utan problem, så är det väl OK av barmhärtighetsskäl. Men även för dem som ej är i kris har det blivit en ful ovana att snylta till sig el till sin bil vid varje möjligt tillfälle.
Och det är mot dessa jag vänder mig. Ingen ger mig en dunk med 5 liter bensin, när jag är på besök hos dem, såvida jag inte är i ett läge att bilens tank är nästa tom.
Men tiderna förändras och därmed synen på saker och ting. Vid trevligt umgänge ska man kanske numera utöver mat och dryck även med lätt hjärta bjuda på el till bilen?

Boxhultaren
Här kommer ett förslag på skylt som du kan sätta vid uttaget.

HÄR KAN DU LADDA DIN ELBIL!

Pris / kWh = 5 Sek
Summan skickas via swish till 07XX XX XX


Stickan
 
Fairlane
T Tcp skrev:
De flesta har nog inte så radikala åsikter vare sig om fakta, eller bryr sig särskilt mycket om vad andra har för åsikter. Jag har i alla fall inga problem att umgås med de som har diametralt olika åsikt än jag själv. Fanatiker undviker jag dock gärna, oavsett om de är av samma åsikt som jag eller motsatt.
Även jag kan umgås med folk som har andra åsikter, men om jag skulle köpa en elbil så skulle jag nog inte umgås med folk som stup i kvarten sågar elbilar på alla sätt det bara går. Om mina vänner köper en bil som jag själv aldrig skulle köpt så sågar jag inte deras val, tvärtom kan jag tycka att valet är bra för dem. Jag har hjälpt flera vänner att hitta bilar och många gånger har jag då rekommenderat helt andra bilar än jag själv skulle köpa för att det är bilar som passar de helt enkelt.
Hatet mot elbilar som vissa framför på nätet kanske låter annorlunda hemma vid middagsbordet med kompisen som köpt en sådan, vad vet jag. Det kanske bara är ett uppskruvat internet-läge.
 
  • Gilla
-MH- och 8 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Även jag kan umgås med folk som har andra åsikter, men om jag skulle köpa en elbil så skulle jag nog inte umgås med folk som stup i kvarten sågar elbilar på alla sätt det bara går. Om mina vänner köper en bil som jag själv aldrig skulle köpt så sågar jag inte deras val, tvärtom kan jag tycka att valet är bra för dem. Jag har hjälpt flera vänner att hitta bilar och många gånger har jag då rekommenderat helt andra bilar än jag själv skulle köpa för att det är bilar som passar de helt enkelt.
Hatet mot elbilar som vissa framför på nätet kanske låter annorlunda hemma vid middagsbordet med kompisen som köpt en sådan, vad vet jag. Det kanske bara är ett uppskruvat internet-läge.
Kan bara hålla med. Nu ska det sägas att det i elbilsgrupper på Facebook även finns en osund ton mot de som av en eller annan anledning vill ha hybridbilar, vilket är trist. Har själv haft en Outlander PHEV, vilken är en förträfflig bil, men nu kör vi helel hemma på båda bilarna.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Y YuGi skrev:
Det fanns en tid innan bilen, då vi åkte häst och vagn till vännerna. Jag var inte med på den tiden men jag gissar att värden lät gästernas hästar beta i hagen eller gav dem lite hö i stallet, och bjöd dem på vatten, utan att be gästerna om betalning. På samma sätt kan man gott bjuda dagens gäster på lite el till bilen. Sedan är det väl en snygg gest av bilägaren att erbjuda sig att betala för elen. Som värd hade jag dock tackat nej till betalningen.
Jag som var med då man hade häst och vagn (släde) då jag besökte väninnor på syjuntor eller levererade ved till stadsbor så hade vi en tapp hö med och en fäll som vi lade över hästen. På en del ställen fanns vattenho för vattning den var gratis. Hästar som arbetade drack oftast vatten två gånger om dagen och då ledde man fram dem till vattnet. Vi tog inte för givet att folk bjöd oss på något för vår häst. I Uppsala i närheten av Vaksala torg fanns ett stall att stalla upp hästen vid stadsbesök och det kostade.
 
  • Gilla
-MH- och 4 till
  • Laddar…
B Boxhultaren skrev:
Jag har följt debatten om att få ladda sin elbil, när man besöker släkt och vänner. Det flesta skribenter tycker tydligen, att det är en självklar rätt att få göra det. Måste de ladda för att kunna köra hem igen utan problem, så är det väl OK av barmhärtighetsskäl. Men även för dem som ej är i kris har det blivit en ful ovana att snylta till sig el till sin bil vid varje möjligt tillfälle.
Och det är mot dessa jag vänder mig. Ingen ger mig en dunk med 5 liter bensin, när jag är på besök hos dem, såvida jag inte är i ett läge att bilens tank är nästa tom.
Men tiderna förändras och därmed synen på saker och ting. Vid trevligt umgänge ska man kanske numera utöver mat och dryck även med lätt hjärta bjuda på el till bilen?

Boxhultaren
Sjukt snålt, får gästerna en nota efter maten också?
Märkligt att du ens har vänner
 
  • Gilla
Bangan och 2 till
  • Laddar…
Forumets nya Ove-tråd.
Att inte kunna bjuda en besökare på el för 20-50 kr är extremt ogint. Hur resonerar man då, tar man betalt för mat, värme, vatten, toalettbesök och belysning för sina gäster också?
 
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
H
P p950nlu skrev:
Sjukt snålt, får gästerna en nota efter maten också?
Märkligt att du ens har vänner
Alla har en gräns. Du skulle säkert visa vägen till tvättstugan utan att blinka när dina gäster har med sig två sopsäckar med smutstvätt som dom tänkte "passa på" att tvätta rena när dom ändå är och hälsar på hos dig. Vi förutsätter då att deras tvättmaskin hemma fungerar helt perfekt.

Gästfrihet innebär väldigt mycket, men inte nödvändigtvis fri tillgång till precis allt (även om det bara rör sig om kronor och ören).
 
  • Gilla
GlennB och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.