Ska lägga nytt golv i min fjällstuga, där det nöts med pjäxor och golvet blir ibland blött. Har läst att vinylgolv skall vara bra i dessa exempel men att vinylgolvet buktar sig om solen lyser genom fönstren och det blir varmt på golvet??
Har någon erfarenhet eller kan tipsa mej hur jag skall göra`Häls Bosse
 
Jag har lagt vinyl-klickgolv i vårt kök och kontor. Blir fint och känns varmt att gå på, både sommar och vinter. Faktiskt behagligare än trägolvet som låg innan (och som ligger kvar i rummet bredvid).

Men, den stora fördelen för mig är att det är 100% vattentätt och mycket tystare än laminat och trä när barn leker och hundar springer på det. Det gamla trägolvet hade blivit helt förstört av vatten vid diskhon och från läckage vid kyl/frys. Nu känner jag mig helt lugn när hund och barn spiller vatten på vinylen.

Laminatgolv har vi i ett annat rum (ska bytas) och det låter betydligt mer. Laminatgolvet har också fått ett par fula märken där någon tappat något tungt. Då det är så hårt kan det gå flisor ur laminatet.

I kontoret har vi Pergos vinyl-klick. Det var enkelt att lägga och blev fint. I köket har vi Gerfloors vinyl-klick. Lite bökigare att lägga. Båda har klarat 1 års slitage utan minsta märke. I köket har vi golvvärme.

Vi har både golvvärme och stora fönster i söderläge så ekparketten rör sig och skapar glipor och reser sig lite i skarvarna.

Nu funderar jag på att byta alla golv på våning 2 till enhetliga golv. Har hittat vinyl-klick från Coretec som är de finaste vinylgolv jag sett. Coretec säger att deras golv är väldigt värmestabila och därför till och med kan läggas i uterum med stora temperaturskillnader. Till och med min fru som gärna vill ha trä (fastän hon inser att trä har sina brister) säger att Coretec golven är väldigt fina.
 
Klinker eller kanske en vinylmatta?
 
Düsseldorff
Klinker!
 
Klinker är jag inte så förtjust i. Det är snyggt men kallt och hårt och kan gå flisor ur det när någon tappar en hammare eller dylikt. Dessutom är regelverket lite svajigt så det klinkergolv som tidigare låg i hallen sprack i fogarna.

Är det någon som har bra erfarenheter av något vinylklick i soliga lägen får ni gärna dela med er. ;)
 
Det slutade med CoreTec vinylklick. Har legat ett par månader nu. Blev superfint.
 
Är ni fortfarande nöjda med ert Coretecgolv? Vi har precis köpt ett och står nu inför uppgiften att lägga det. Får jag fråga hur ni gjorde? Under kommer vi att ha vattenburen golvvärme på ett träbjälklag. Lade ni något mellanskikt mellan undergolvet och Coretecgolvet och i så fall vad och vilken tjocklek?
 
Har lagt Coretec golvet i två rum nu. Blev finfint och var ganska smidigt att lägga. När resten av renoveringen är klar blir det samma golv i alla rum.

Golvet lade jag på spånskiva (träbjälklag) med vattenburen golvvärme (gamla modellen spån med vanliga spånskivor med värmeplåtar under). Eftersom golvet var ganska slätt och för att Coretec har inbyggd tunn underlagsskiva lade jag det direkt på spånskivorna. Smidigt. Kanske finns någon här som vet vilket mellanskikt man ska ha om golvet är lite ojämnt.

Om det är något att klaga på så skulle det kunna vara fler olika mönster på golvskivorna. Vissa kvistar återkommer på ungefär var tionde skiva. Tror det gäller fler tillverkare. Men som tur är så flyttas mönstret på skivorna så att samma kvist inte är på samma ställe nästa gång den är med på en skiva. I slutändan blev det jättebra, men man får tänka lite när man blandar skivorna så att man inte får ett tydligt upprepande mönster på golvet.

Golvet är tyst att gå på, även för hundarna, och inte halt och tål vatten!! Skickar med en bild från klädkammaren som genomgår förändring. :cool:
 
  • Nyinstallerat Coretec golv med synliga kvistmönster i ett pågående renoveringsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har coretec i kök och hall. Men fick rådet att lägga 5 eller 6 mm undergolv på spårade golvspånet pga av att skarvarna kunde bli känsliga.

Nu blev det perfekt höjd mot klinkern i andra delen i hallen men annars hade man ju gärna sluppit undergolvet.
 
S Silvery skrev:
Har lagt Coretec golvet i två rum nu. Blev finfint och var ganska smidigt att lägga. När resten av renoveringen är klar blir det samma golv i alla rum.

Golvet lade jag på spånskiva (träbjälklag) med vattenburen golvvärme (gamla modellen spån med vanliga spånskivor med värmeplåtar under). Eftersom golvet var ganska slätt och för att Coretec har inbyggd tunn underlagsskiva lade jag det direkt på spånskivorna. Smidigt. Kanske finns någon här som vet vilket mellanskikt man ska ha om golvet är lite ojämnt.

Om det är något att klaga på så skulle det kunna vara fler olika mönster på golvskivorna. Vissa kvistar återkommer på ungefär var tionde skiva. Tror det gäller fler tillverkare. Men som tur är så flyttas mönstret på skivorna så att samma kvist inte är på samma ställe nästa gång den är med på en skiva. I slutändan blev det jättebra, men man får tänka lite när man blandar skivorna så att man inte får ett tydligt upprepande mönster på golvet.

Golvet är tyst att gå på, även för hundarna, och inte halt och tål vatten!! Skickar med en bild från klädkammaren som genomgår förändring. :cool:
Har du länk till modellen/färgen på golvet?
 
W Wilgriff skrev:
Har coretec i kök och hall. Men fick rådet att lägga 5 eller 6 mm undergolv på spårade golvspånet pga av att skarvarna kunde bli känsliga.

Nu blev det perfekt höjd mot klinkern i andra delen i hallen men annars hade man ju gärna sluppit undergolvet.
W Wilgriff skrev:
Har coretec i kök och hall. Men fick rådet att lägga 5 eller 6 mm undergolv på spårade golvspånet pga av att skarvarna kunde bli känsliga.

Nu blev det perfekt höjd mot klinkern i andra delen i hallen men annars hade man ju gärna sluppit undergolvet.
Vad lade du som 5-6 mm undergolv? Spånskiva? Gips? Och hur, flytande eller skruvade du fast det? Och tycker du att det har påverkat värmeöverförseln negativt (ifall du nu har golvvärme dvs.)?
 
K katmax skrev:
Vad lade du som 5-6 mm undergolv? Spånskiva? Gips? Och hur, flytande eller skruvade du fast det? Och tycker du att det har påverkat värmeöverförseln negativt (ifall du nu har golvvärme dvs.)?
Det var 6 mm masonit klickgolv, ser bara att det står meister 6mm undergolv på fakturan.

Det är lagt flytande sen ligger det plast (har krypgrund) och sen coretec. Jag har vattenburen golvvärme. Vet inte om det skulle fungera bättre utan tyvärr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.