tur man har bundet avtal, kanske några öre dyrare på sommaren men då gör man ju av med mindre el, räkning december 2021 900:-
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
A
L Lakritsianen skrev:
Låt säga att staten skulle bygga nya kärnkraftverk vilket är sjukhelvetedyrt, vem skulle betala det? Elen skulle INTE bli billigare de närmaste 20 åren!
behövs inte.
Det går att starta de vi har och sedan ansöka om att utveckla de vi har.

samt att om skatten som den ligger idag användes till nybyggnation så har de svenska skattebetalarna betalat detta ganska fort..
Så nja inte lägre på bra länge men iallafall en avmattning på att priserna sticker ifrån det normala.
 
  • Gilla
GlennB och 2 till
  • Laddar…
Vad är hindret att bygga nya kärnkraftverk idag förutom att det är dyrt och olönsamt? Det finns anvisade platser att bygga på. Skatterna är samma som för vindkraft mm. Elcertifikatsystemet stoppades för nya anläggningar vid årsskiftet, så dessa subventioner för förnybar energi försvann.

Eller är det ni anser att skattebetalarna bör stå för utbyggnaden?
 
  • Gilla
reez och 2 till
  • Laddar…
A
S Staffan-N skrev:
Vad är hindret att bygga nya kärnkraftverk idag förutom att det är dyrt och olönsamt? Det finns anvisade platser att bygga på. Skatterna är samma som för vindkraft mm. Elcertifikatsystemet stoppdes för nya anläggningar vid årsskiftet, så dessa subventioner för förnybar energi försvann.

Eller är det ni anser att skattebetalarna bör stå för utbyggnaden?
miljöbalken... tillståndsprövningen som tar så lång tid att projektet hinner skrotas.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
S samohT1 skrev:
Det är klart, hus från 1912 och eluppvärmt. Hur ser isoleringen ut i väggar och på vind? Sen om det är direktverkande el och på det rörligt pris och en innetemp. som är för hög - ja då kan det bli så.
Kanske bäst att sätta sig in i de olika uppvärmningsalternativen som finns.
Alternativt får vi väl se till att Miljöpartiet ALDRIG kommer tillbaka så kan vi använda våra kärnkraftverk istället, tills alternativ värda namnet tas fram
Ja tyckte elpriset var hutlöst när jag fick fakturan ,men känner mig nöjd nu när jag läst hur dyrt många fått betala
Jag själv hus byggt 1956,235kvm +garage 35 kvm som jag värmer upp.Bergvärme samt ftx-ventilation ,nya 3-glasfönster.Förbrukning dec. 3216kWh x192,59 öre så totalt med moms 7743kr
Men håller med om att miljömupparna verkar tycka vi skall gå tillbaks till häst och vagn samt ha vaddmalskläder inne ,måtte dom dårarna försvinnna ur riksdagen
 
  • Gilla
fremax och 3 till
  • Laddar…
F Fopes skrev:
Du har inte förstått hur elmarknaden fungerar. Även om vi haft 4 ytterligare kärnkraftverk i full gång och även om det blåst som attan i Sverige så hade vi inte haft lägre elpriser. Vi (södra Sverige) är uppkopplade på den europeiska elmarknaden där elen marginalprissätts så vi betalar europeiska priser på den el som vi själva producerar. Svensk elproduktion är inte reserverad för Sverige. Norra Sverige är som tur är inte uppkopplade mot Europa så därav låga priser i norr.
jag vet mycket väl hur elmarknaden fungerar men när vi har puckon till politiker som går in och ändrar på förutsättningarna så sätts marknaden ur spel.
I norra sverige har vi tillräckligt med el och det går inte att transportera så mycket att det blir underskott därav låga priser.
I södra sverige hade vi överskott till 99% innan mp/c/s lade ner 4 kärnkraftverk nu blir det underskott och då kan elbolagen sälja till högstbjudande!
Ledningarna till baltikum,tyskland,danmark var anpassade till detta och kunde inte leverera mer än vi kunde producera, detta är satt ur spel nu!!
 
  • Gilla
baal och 8 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Vad är hindret att bygga nya kärnkraftverk idag förutom att det är dyrt och olönsamt? Det finns anvisade platser att bygga på. Skatterna är samma som för vindkraft mm. Elcertifikatsystemet stoppades för nya anläggningar vid årsskiftet, så dessa subventioner för förnybar energi försvann

Eller är det ni anser att skattebetalarna bör stå för utbyggnaden?
Inget privat bolag vågar satsa på kärnkraft när regeringen tvingar dom befintliga att lägga ner!
Ringhals och Oskarshamns verken som stängdes kunde körts i ca 30år till med lite renovering, men mp tvingade dom med skatter och hot om att sparka vd:n !
 
  • Gilla
GlennB och 4 till
  • Laddar…
SE4
Vår värmepump (luft/vatten IVT från 2008) packade ihop i november...
Det visar sig att den varit felaktig sedan ny...
Detta uppenbarades i och med att vi kopplade in oss på fjärrvärmen här nu i december.
Elförbrukningen för vår villa har legat på 22-23000 kWh per år. Vilket är mycket med värmepump!
Fjärrvärmen har i december förbrukat 3200 kwh à 60 öre...
Vi räknar med en årsförbrukning på under 20.000 kwh på fjärrvärmen.
Eftersom vi i november fick köra uppvärmning på elpatron så räknade vi med en betydligt ökad elförbrukning, men jämfört med tidigare år så sjönk inte elförbrukningen....
Vår luft/vattenpump har alltså ALDRIG fungerat.
Installationen av fjärrvärme blev dessutom extremt mycket billigare än en ny luft/vattenpump.
Man blev ju inte så lite nöjd nu igår när jag kollade avläsningen för sista december och jämförde med innan...
När man nu har en elförbrukning på 450 kWh per månad.
Observera att detta är MED uppvärmning med luft/luftpump av min 50 m2 verkstad till 14 grader!
Så vår driftskostnad för värme och el under vintern kommer ligga på runt 4-5000:- i månaden.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
pellefant pellefant skrev:
Sluta gnäll om elpriset, ni har gjort eget val att ha rörligt och har mestadels haft lägre pris än vi som valt fast pris. Alternativet är att ni ser till att bli omyndigförklarade och en god man sköter era räkningar.
Undrar om de med elvärme och rörligt pris tänker på samma sätt när de handlar dagligvaror. Köper mycket när priset är högt och köper mindre om det är extrapris?

Aldrig har vi varit så väl informerade som nu om energi och elproduktion. Vi har med byggt om vår elproduktion för att skapa denna situation där marknaden hanterar bristen på el genom att minska förbrukningen.

Lösningen finns ju. Det är bara att köra disk och tvättmaskin på natten, sänka värmen och eventuellt stänga ner industrin. :rolleyes:
 
Nissens
blackarrow blackarrow skrev:
Lösningen finns ju. Det är bara att köra disk och tvättmaskin på natten, sänka värmen och eventuellt stänga ner industrin. :rolleyes:
Dagens tvätt och diskmaskiner är grymt energisnåla, så det spelar i stort sett ingen roll när man kör dem, om man nu inte kör typ 5ggr om dagen…

Däremot uppvärmning av bostad och varmvatten…
 
  • Gilla
katho75 och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
behövs inte.
Det går att starta de vi har och sedan ansöka om att utveckla de vi har.

samt att om skatten som den ligger idag användes till nybyggnation så har de svenska skattebetalarna betalat detta ganska fort..
Så nja inte lägre på bra länge men iallafall en avmattning på att priserna sticker ifrån det normala.
Det går inte att starta upp dom som stängts ner;
 
  • Gilla
Graffen
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Var inte alla partier med i energiöverkommelsen? Vem ska man rösta på för att bli av med vansinnet?
M SD och L har ställt sig utanför detta vansinne
 
  • Gilla
TommyC och 3 till
  • Laddar…
C
D Dinjo skrev:
Lösningen finns ju. Det är bara att köra disk och tvättmaskin på natten, sänka värmen och eventuellt stänga ner industrin. :rolleyes:
Om jag skulle sänka värmen för att matcha förra årets driftskostnad skulle jag nog ha en 5-6° inne...
 
  • Gilla
  • Haha
gone_fishing och 3 till
  • Laddar…
J jlinxx skrev:
Hej,

Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!

Förbrukning 4826 kwh

Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.

Hur ser era elräkningar ut?

Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr

Mvh // J
Ja, det är inte klokt. Jag har jämfört december 2020 med december 20221. Hade ungefär samma förbrukning, det var väl ca 100kwh mer nu 2021. För december 2020 betalade vi ca 2400:- och för december 2021 ska vi betala 8300:-. Vi har sedan 2017 haft bergvärme installerat så vi har väl billigast möjliga uppvärmningssystem som väl är.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
A
Anki Karlgren Anki Karlgren skrev:
Det går inte att starta upp dom som stängts ner; [media]
Jo då det gör det visst.
Men det tar en väldig massa tid och kommer att kosta oss massor av pengar..
Men går gör det alltid..

Man ska väga detta emot att bygga nytt och emot andra energikällor.
Då får man en kalkyl att dessa verk är ytterst dyra att återuppväcka..
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.