Eftersom jag bl.a. jobbar med allehanda värmepumpar, tänkte jag ge lite råd angående luft/luftvärmepumpar.

Modell och typer:
Generellt kan man säga att det är säkrast att köpa den via officiella kanaler.
Lågprisversioner, parallellimporterade pumpar osv, är som regel inte anpassade till vårat klimat.
Parallellimporterade pumpar, dvs kända märken som diverse företag importerar är oftast egenteligen avsedda för den sydeuropeiska och liknande marknader och då avsedda att användas som ren luftkonditionering.
Dessa maskiner kan få problem med drift och avfrostning in vårt nordiska klimat.
De maskiner som säljs av de officiella importörerna är i regel anpassade till vårt klimat.

Ett annat problem med parallellimporterade maskiner är service och reservdelar, Jag som installatör får NOLL hjälp och information om dessa maskiner, samma gäller reservdelar som i princip inte finns att få tag på.


Placering:
Det enklaste sättet att avgöra bästa placering är att ta två st 2kW kupevärmare, placera dessa på det stället som ni tänkt er att ha innomhusdelen, stäng av all övrig värme och se hur det fungerar ett par dagar. Tänk dock på rördragningen, det är verklig rördragning som gäller, inte fågelvägen.
Om den skall användas som kylare, dv AC, så måste det finnas ett lämpligt avlopp i närheten.
Då innomhusdelen inte är försedd med någon pump, måste kondensvattenledningen falla fritt mot avloppsanslutningen.

Utedelen bör naturligtvis stå så fritt som möjligt, minst 20 cm från vägg.
Tänk på att under vintertid bildas det mycket vatten/is under ute-delen.

Montage Eget/Installatör.
Har du kunskap och verktyg, så kan du göra det själv.
Tänk dock på att du kan få problem med garantier och de flesta försäkringsbolag tillämpar en förhöjd självrisk om inte installationen utföres av en ackrediterad installatör.
Men, de verktyg, som normalt är tillgängliga för lekmannen, är tyvärr att betrakta som leksaker, dvs de är inte tillrtäckligt bra för att få ett fullgott montage.


Mvh Tomas Larsson
 
Ang. importerade pumpar så småler jag när du skriver detta...

Jag har tillbringat många timmar på Värmepump forum - Allt du behöver veta om värmepumpar!. och läst allt möjligt där...

Framförallt dessa "Sverige pumpar" eller vad man nu kallar dom..
Det är oftast en maskin med installerad värmekabel i bottentråget som kostar 100kr att köpa och är simpel att koppla in..

Finns massor med trådar där "Sverige pumpar" har problem med avfrostningen så jag tror inte dom är byggda speciellt för sverige, vi är en liten liten droppe i havet av vad dessa företag säljer world wide..

Så satsa på en kvalitetspump, av vem du köper den spelar ingen roll.. Företagna hinner ändå inte med att serva dom.. även fast du betalar dyrt för din pump.

Glöm bara inte att ha en backup som kan värma ditt hus vid ev. problem.

Jag har nu haft min pump i 2 år och den fungerar perfekt. betalade 750kr för installationen. (Det är en Panasonic 24dke som jag gav 10 000kr för). Uppvärmingskostnader är 5000kw/h per år just nu. 120 kvm i gävle.
 
ejwbegysv skrev:
Ang. importerade pumpar så småler jag när du skriver detta...

Jag har tillbringat många timmar på Värmepump forum - Allt du behöver veta om värmepumpar!. och läst allt möjligt där...
Jo, det skrivs mycket där.......

Men, oavsett, det skiljer i programmeringen (främst avfrostningsparametrar, men även en del annat) mellan de pumpar som direkt/parallellimporteras och de som är "officiella". I grunden är det samma maskiner, men programvarorna är olika.
Och det är trots allt problem med reservdelar och support på de direktimporterade.

Att de har problem med avfrostningen beror på konstruktionen, och den kan man inte göra mycket åt.
 
Lägger till lite om de billigare kontra de dyrare...
De billiga är oftast av on/off typ dvs kompressorn går antingen för fullt eller är av medans de dyrare har en frekvensomformare dvs en elektronikmodul som varvtalsreglerar kompressorn.

Vilket som är bäst kan diskuteras, jag föredrar on/off eftersom det endast sitter ett relä i utedelen medans de andra har en hel del elektronik som oftast inte är inkapslad utan sitter oskyddad under utedelens plåt.

Självklart slits kompressorn mer med av/på men då jag har haft mer än tråkiga erfarenheter av att elektroniken i utedelen pajar så kör jag på den enkla varianten.

Där är liksom en viss prisskillnad mellan 4000 och 12000...

Värmeslinga i tråget är ett måste och enkelt att montera själv.

/Kent
 
Jag har en luft/luft värmepump i mitt hus som jag nyligen flyttat in i men jag tycker inte att den räcker till övervåningen. Min sambo kom med en ide om att man skulle sätta en till på övervåningen kan det vara en ide eller är det inte ekonomiskt. Huset är ca 170 kvm inkl. övervåning med kattvindar, så övervåningen är inte så stor.





Ebaman skrev:
Eftersom jag bl.a. jobbar med allehanda värmepumpar, tänkte jag ge lite råd angående luft/luftvärmepumpar.

Modell och typer:
Generellt kan man säga att det är säkrast att köpa den via officiella kanaler.
Lågprisversioner, parallellimporterade pumpar osv, är som regel inte anpassade till vårat klimat.
Parallellimporterade pumpar, dvs kända märken som diverse företag importerar är oftast egenteligen avsedda för den sydeuropeiska och liknande marknader och då avsedda att användas som ren luftkonditionering.
Dessa maskiner kan få problem med drift och avfrostning in vårt nordiska klimat.
De maskiner som säljs av de officiella importörerna är i regel anpassade till vårt klimat.

Ett annat problem med parallellimporterade maskiner är service och reservdelar, Jag som installatör får NOLL hjälp och information om dessa maskiner, samma gäller reservdelar som i princip inte finns att få tag på.


Placering:
Det enklaste sättet att avgöra bästa placering är att ta två st 2kW kupevärmare, placera dessa på det stället som ni tänkt er att ha innomhusdelen, stäng av all övrig värme och se hur det fungerar ett par dagar. Tänk dock på rördragningen, det är verklig rördragning som gäller, inte fågelvägen.
Om den skall användas som kylare, dv AC, så måste det finnas ett lämpligt avlopp i närheten.
Då innomhusdelen inte är försedd med någon pump, måste kondensvattenledningen falla fritt mot avloppsanslutningen.

Utedelen bör naturligtvis stå så fritt som möjligt, minst 20 cm från vägg.
Tänk på att under vintertid bildas det mycket vatten/is under ute-delen.

Montage Eget/Installatör.
Har du kunskap och verktyg, så kan du göra det själv.
Tänk dock på att du kan få problem med garantier och de flesta försäkringsbolag tillämpar en förhöjd självrisk om inte installationen utföres av en ackrediterad installatör.
Men, de verktyg, som normalt är tillgängliga för lekmannen, är tyvärr att betrakta som leksaker, dvs de är inte tillrtäckligt bra för att få ett fullgott montage.


Mvh Tomas Larsson
 
Kan vara ide att sätta in en liten maskin, dock beror det som alltid på en mängd faktorer om det är lönsamt eller inte.

Pröva först med kupéfläkten om det fungerar som tänkt
 
Jag har en värmepump Panasonic som är inköpt på Cit-Cop i Kungsbacka.
Jag har gjort all installation själv, rör och el.
Cit-cop kan jag inte klaga på, de har hållt vad de lovat men fläkten till inomhusdelen har gått sönder tre eller fyra gånger. Den första som satt i vid leverans höll ett år men när jag slog på pumpen efter sommaruppehållet var den sönder och drog med sig ett kretskort. Fick en ny som höll nån vecka, samma sak hände gång på gång. Allt gick på garantin. All heder åt Cit-cop.
Nu har den fungerat felfritt i ett par års tid. En ny serie fläktmotorer togs fram med keramiska lager har jag fått mig berättats.
Trågvärmaren har jag kopplat ur och det fungerar precis lika bra utan.
Mitt tips är att koppla inte in värmekabeln ifall den inte behövs, provkör ett tag på vintern och testa. Behövs den inte så stiger verkningsgraden betydligt.
Det är nog vid speciella förhållanden den behövs, vid kusten etc.
Min parellellinporterade pump klarar avfrostningen utmärkt, Sverigepumpens omprogrammerade avfrostning utgörs bara av en längre avforstingsperiod med sämre verkningsgrad som följd. I de allra flesta fall är det helt onödigt, ungefär samma som med trågvärmaren.
 
Parallellimporterade... Den debatten påminner väldigt mycket om när jag bodde i USA och allt som hade med "grey market" (vilken term!) att göra var jättefarligt. En "grey market" systemkamera från Canon kunde knappt mäta sig med "genuine Canon U.S.A".
Behöver jag tillägga at det var återförsäljare som skrek högst, och var mest måna om stackars konsumenters plånböcker? Trodde inte heller det.
 
Se till att du har ventilen/venilerna öpnna på övervåningen så pumpen orkar "trycka" upp värmen,varmluften måste pressas upp och då måste befintlig luft pressas ut,prova detta innan du köper en pump till!:cool:
 
Vi har i tre år levt med en pump inköpt av svärfar från spanien "hade köpt en pall om dom hade men det var bara två kvar" för 1 800:-, effekt 3,5 och cop på strax över 3. Har hela tiden trott att våran pump saknar en del isolering som finns i "Sverige pumparna" men det är bara värmeslingan och den eventuella elektroniken som skiljer? Är väl rena turen att våran pump fortfarnade fungerar trots att vi inte har värmeslinga? Var nere i spanien i somras och såg då att pumpen vi har kostar idag 3 500:-
 
maskus skrev:
Vi har i tre år levt med en pump inköpt av svärfar från spanien "hade köpt en pall om dom hade men det var bara två kvar" för 1 800:-, effekt 3,5 och cop på strax över 3. Har hela tiden trott att våran pump saknar en del isolering som finns i "Sverige pumparna" men det är bara värmeslingan och den eventuella elektroniken som skiljer? Är väl rena turen att våran pump fortfarnade fungerar trots att vi inte har värmeslinga? Var nere i spanien i somras och såg då att pumpen vi har kostar idag 3 500:-
Jag har en spanienpump också och det enda som skiljer min Panasonic mot Sverigepumpen är en värmekabel för 150kr i bottentråget...

Jag har köpt en egen värmekabel men har aldrig behövt använda den.. Beror lite på klimatet där man bor.. Är det väldigt kallt så rekommenderas värmekabeln...
 
jag har min innedel på övervåningen och riktat flåset nedåt. det har väl fungerat sisådär, och annat hade jag inte väntat mig heller.

innedelen sitter i entrén där en trappa leder ner till nedervåningen. på motsatta sidan har jag testatmed att montera en väggfläkt (249 bagis på classe olsson) som hjälper till att trycka ner varmluften ytterligare. det fungerar rätt bra faktiskt!

så jag kommer nog att gå vidare med att testa att i andra änden av huset göra en ventilationskanal med fläkt som drar ner varm luft från övervåningen till nedervåningen. innedelen riktas om från att tryckas direkt till nedervåningen till andra änden av huset mot den nya ventilationskanalen. borde borga för att värmen distribueras rätt effektivt... vi får se vad testerna påvisar. :)
 
Om den skall användas som kylare, dv AC, så måste det finnas ett lämpligt avlopp i närheten.
Då innomhusdelen inte är försedd med någon pump, måste kondensvattenledningen falla fritt mot avloppsanslutningen.
Vill bara tillägga att det finns kondensvattenpumpar som dumpar ut vattnet från innerdelen att köpa för en billig penning. Antingen som hänger som liten utbuktning under innerdelen, eller pumpar som man sätter inuti rörkanalen.

Ang parallellimporterade pumpar håller jag helt med dig, men ett litet tillägg där också. Parallellimporterade pumpar saknar ofta mycket av isoleringen runt kompressor, och även vevhusvärmare. (inte att förväxlas med trågvärmare)

Sen tycker jag att om man har trågvärmare så skall man sätta en termostat på kabeln som sluter vid runt +4. Så slipper man att den ligger och värmer i önödan.

Utedelen bör naturligtvis stå så fritt som möjligt, minst 20 cm från vägg.
Tänk på att under vintertid bildas det mycket vatten/is under ute-delen.
Om man monterar den medföljande slanganslutningen under utedelen, se då för bövelen till att lägga ut en värmekabel i spillvattenslangen! Annars KOMMER den frysa igen, vatten och is samlas i tråget och isklump alá utedel är ett faktum!

Annars mycket bra info ebaman!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.