Staten hälsar och tackar för ditt momsbidrag.
Ju sämre detta sköts desto mer klirr i kassan.
 
  • Gilla
vcx och 9 till
  • Laddar…
downup downup skrev:
Årets val kommer bli intressant, helvete vad partiet kommer jaga röster.. det är tillfällen svensken säger till.
Som sagt! De kommer springa benen av sig och servera ett valfläsk som mänskligheten sällan har skådat.
 
  • Gilla
gone_fishing och 4 till
  • Laddar…
Stickan56
J jlinxx skrev:
Hej,

Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!

Förbrukning 4826 kwh

Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.

Hur ser era elräkningar ut?

Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr

Mvh // J
Det som sticker ut är ju din förbrukning och det är den man skall fundera om det går att göra något åt.

I övrigt är det totalt meningslöst att som det görs i denna tråd att sitta och slänga ur sig en massa siffror som inte är jämförbara på någon punkt.

Stickan
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
"Så små marginaler" när det handlar om skillnader i massor av tusenlappar jämfört med ett normalläge? Hur stora marginaler anser du att en familj med normala inkomster skall behöva ha?
(För egen del har jag inga vad som kan anses som små marginaler men jag har ändå alltid ansett att bundet pris är att föredra för att kunna förutse kommande räkningar).
Jag skulle säga att man bör ha minst en årslön tillgängligt för oväntade utgifter om man bor i villa.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
K Keski11 skrev:
Ärligt så har jag inte jättekoll, men förstått att de är under ”topparna” Sverige har problem med försörjningen. Tycker de är idiotiskt att stänga ner kärnkraftsverk när de hade löst problemen med eltillgången samt bortfallet av el när de ska transporteras långa sträckor. Tycker de är än mer idiotiskt att placera stora vindkraftsparker här i norr när elen behövs i södra Sverige…
Kärnkraft, reaktorer har stängts av för att de var gamla och håller inte säkerhetsmåtten längre.
 
  • Haha
  • Arg
baal och 3 till
  • Laddar…
Vi får väl den energipolitik vi förtjänar genom att rösta i riksdagsvalen var 4:e år. Att stänga ner kärnkraft innan alternativen är säkrade måste väl vara höjden av symbolpolitik! Nya ledningar skall byggas söderut från Norrland men där uppe skrattar kommunpolitikerna i media och förklarar att man inte kommer att kunna skicka ner någon el i framtiden. Den behöver dom själva till alla nya energikrävande projekt typ serverhallar, fossilfritt stål, vätgasframställning, etc. Så vi får nog kallt räkna med att köpa in kol och naturgasproducerad el från kontinenten och starta upp våra egna oljekraftverk under vintrarna en lång tid framöver.

Tack för kaffet Per Bolund och c/o...!
 
  • Gilla
baal och 13 till
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Precis. Men det blir en lokalpolitisk fråga som medborgarna kan engagera sig i. Till skillnad från nu när vi har 'traders' och andra externa aktörer som trissar priserna.
Detta förfarande med vinstöverföringen till en helt annan verksamhet har via en väldigt engagerad advokat prövats i domstol , tyvärr utan någon framgång för elabonnenterna.
 
Jag kan varmt rekommendera Greenely där man kan följa sin förbrukning och priser varje timme.
Jag har då kunnat ställa timer på allt så att jag förbrukar mer när priset är lågt. Och ibland helt stänga av när priset är högt och elda i braskamin istället.
Man ser också estimerad faktura och hur mkt man förbrukat hittills samt en massa andra små nyttigheter.
Nackdel är att man inte kan binda priset. Samt att man kanske blir stressad när det drar iväg.
Fördelen är att man blir extremt medveten om sin förbrukning och lätt kan styra den efter behov och pris.



J jlinxx skrev:
Hej,

Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!

Förbrukning 4826 kwh

Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.

Hur ser era elräkningar ut?

Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr

Mvh // J
 
  • Skärmdump av Greenely app med elförbrukning, aktuellt elpris och kostnadsöversikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
EddieHansson
F Fondan skrev:
Vi får väl den energipolitik vi förtjänar genom att rösta i riksdagsvalen var 4:e år. Att stänga ner kärnkraft innan alternativen är säkrade måste väl vara höjden av symbolpolitik! Nya ledningar skall byggas söderut från Norrland men där uppe skrattar kommunpolitikerna i media och förklarar att man inte kommer att kunna skicka ner någon el i framtiden. Den behöver dom själva till alla nya energikrävande projekt typ serverhallar, fossilfritt stål, vätgasframställning, etc. Så vi får nog kallt räkna med att köpa in kol och naturgasproducerad el från kontinenten och starta upp våra egna oljekraftverk under vintrarna en lång tid framöver.

Tack för kaffet Per Bolund och c/o...!
Var inte alla partier med i energiöverkommelsen? Vem ska man rösta på för att bli av med vansinnet?
 
  • Gilla
Elektra
  • Laddar…
Hej

Tycker att det är löjligt dyrt just nu men förbrukningen är ju det enda jag kan påverka då jag har valt fast pris.

Elöverföring 22,75
Energiskatt 44,50
El pris 47,80
Moms +25%
Detta ger mig ett el pris på 115,05/Kwh + moms vilket blir 143,81/Kwh

Sedan tillkommer Elabbonemang på 3962,50/år +moms på det.
 
R robinma skrev:
Sorry, glömde skriva det.

35.7% sänkning.
Grattis! Du har gjort en stor skillnad för din plånbok ( och miljön)?
 
Happyhappytess Happyhappytess skrev:
Jag kan varmt rekommendera Greenely där man kan följa sin förbrukning och priser varje timme.
Jag har då kunnat ställa timer på allt så att jag förbrukar mer när priset är lågt. Och ibland helt stänga av när priset är högt och elda i braskamin istället.
Man ser också estimerad faktura och hur mkt man förbrukat hittills samt en massa andra små nyttigheter.
Nackdel är att man inte kan binda priset. Samt att man kanske blir stressad när det drar iväg.
Fördelen är att man blir extremt medveten om sin förbrukning och lätt kan styra den efter behov och pris.
Kan man flytta sin förbrukning så är det ju jättebra... Sen är det ju frågan hur "lätt" det är att styra sin förbrukning... Kolla närmare på "tibber - tack och hej"-tråden så ser du nog att många har svårt med det..
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
E
Brainspace Brainspace skrev:
Jag använder Tibber, elleverantör som inte tjänar pengar på el. Testa du också så får vi båda 500 kr att handla smarta prylar för
Korkat att ha timpris när det är fantasipriser just nu
 
Happyhappytess Happyhappytess skrev:
Jag kan varmt rekommendera Greenely där man kan följa sin förbrukning och priser varje timme.
Jag har då kunnat ställa timer på allt så att jag förbrukar mer när priset är lågt. Och ibland helt stänga av när priset är högt och elda i braskamin istället.
Man ser också estimerad faktura och hur mkt man förbrukat hittills samt en massa andra små nyttigheter.
Nackdel är att man inte kan binda priset. Samt att man kanske blir stressad när det drar iväg.
Fördelen är att man blir extremt medveten om sin förbrukning och lätt kan styra den efter behov och pris.
De skriver endast ett genomsnitt pris kWh för hela månaden på fakturan så det är bluff! Det är spotpris / rörligtpris
 
W wilhelm skrev:
Vad gnäller ni om? Har ni inte själva valt ett rörligt avtal??
Du har inte hundra koll på hur det funkar va?
Det är inte +\-50% det rör sig om utan närmare 2000%
Dessutom är det ju inte de som bestämt rörligt som bestämt nedläggning av KK.
Att vindsnurrorna dessutom ställer till det på de stora kraftledningarna så det skiljer extremt mycket på priset i norr och söder.
För att inte tala om hur miljövidrigt det är att bygga vindkraft och att största delen av VKV i Sverige ägs av utländska företag…
 
  • Gilla
GlennB och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.