Någon vänlig själ som vill hjälpa mig?Jag har inte lärt känna mitt nya hus så väl än och nu kommer det inget vatten ur kranen.

Jag har borrad brunn och hydropress.Jag har alltid haft problem med att vattentrycket försvinner med jämna mellanrum men nu så försvann det helt.Jag fyllde på med luft enl. instuktioner men fick inte i mer än 2bar.Det funkar en stund med jämn o fin stråle men sedan går trycket ner igen mot 0 och pumpen dör.

Pumpen startar o stannar väldigt ofta,den startar vid 2.9bar och stängs av när mätaren går på max o sedan startar den vid 2.9 igen.

Är hydropressen kass?Jag läste nånstans att tryckströmbrytaren kunde vara igensatt.Kan man demontera hydropressen på nått sätt o kolla?
 
Om tryckströmbrytaren vore igensatt så skulle pumpen aldrig gå, eller tvärtom, aldrig stanna. Däremot, eftersom pumpen startar och stoppar ofta, så låter det som att du har för mycket vatten i förhållande till mängden luft. Vatten komprimerar inte lika bra som luft.
Stäng av pumpen och öppna en vattenkran för att släppa trycket. Fyll på luft medan kranen är öppen, då pressar du samtidigt ut vatten och bättrar på förhållandet däremellan.

Vad menar du förresten med att "trycket sjunker ner mot noll och pumpen dör"? Samtidigt skriver du att "pumpen startar och stoppar ofta"!?
 
Staffans2000
Rent vatten kan inte komprimeras över huvud taget.

För övrigt har jag svårt att liksom "Sawsaw" förstå vad du menar.

komplettera gärna.
 
Jag fyller på luft och det funkade en stund.Pumpen startar och går ca 30sekunder tills hydropressen är full.sedan stängs pumpen av och trycket på manometern sjunker till cA 3bar,tills pumpen startar igen.tillslut så sjunker trycket på manometern för varje gång den går en ny omgång.Till slut är manometern nere på 0 och allt dör,och hydropressen är tom på luft och pumpen vill inte starta längre
Det verkar som hydropressen läcker luft då kanske?
 
Om trycket minskar utan att du pumpar upp vatten så låter det som om vattnet rinner tillbaks i brunnen, fungerar backventilen ok?
 
Det kanske är så att luften pyser ur ventilen. Det gör den ju på bildäck ibland, så det borde kunna bli likadant på en hydropress. Fast det borde du kunna känna.
Sen är det ju märkligt att pumpen inte startar när trycket sjunker ner mot noll.
 
det är bottenventilen...och byter du inte den snart kommer du att få byta pump!!!
 
kan oxå vara blåsan eller fel inställt till och från slag på tryckkströmbrytaren....
 
Tänk på att du måste släppa trycket på vattnet när du fyller på luft i blåsan.. Försvinner trycket ur blåsan på hydropressen så är det läck på den, antingen så läcker luftnippeln eller så är blåsan sönder.
 
Bytte hydropressen och nu verkar det som det funkar minsann......

Mätte samtidigt brunnen och den var 27 meter djup och det var 6 meter till vattennivån.Är det bra?Hur räknar man ut hur mycket vatten man har i brunnen??
 
(Vi förutsätter att din brunn är rund.) Volymen av en cylinder:
d² x pi/4 x h
där:
d = diametern
h = höjden
pi = 3,14
 
Jag tror det är mera intressant att få veta hur mycket vatten man kontinuerligt kan ta ur brunnen, och det är bara att pumpa och mäta flödet.

Prototypen
 
raderat dubbelpost
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.