Har tänkt och bygga ett lekrum åt barnen i källaren, men är lite osäker över ytterväggarna.
Har nyligen gjort en dränering via ett företag som jag är supernöjd med, så nu återstår de att renovera invändigt.
Väggarna är någon form av lecablock och sen Halmskivor(?) i betong, och därefter spacklade med vad jag tror är gips.

Så undrar lite över de här med insidan. Vad ska jag göra åt dom? Antar att gipsen vill man ha bort?
Min tanke är att bara ha putsade väggar vitmålade inga innerväggar alltså.,

Hade tänkt hyra en Giraff med betongslipskiva på för att få bort gipset och sen putsa väggarna, eller finns de något annat vettigt tillvägagångsätt?

Golvet hade jag tänkt låta vara som de är(?) och sen lägga platonmatta och laminat. fungerar de?
eller måste det svarta bort? De är rester efter att jag tog bort en gummi heltäckningsmattta.
Här kommer lite bilder,

IMG_4558.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_4557.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_4559.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
på med mask och montera på dammsugaren å slipa.
satsa på ett helt platonsystem så ska det funka
 
  • Älska
thomis
  • Laddar…
"Halmskivor i betong" låter som Träullit, som verkar vara ett ganska vettigt material även i källare.
 
Fred vom Jupiter skrev:
"Halmskivor i betong" låter som Träullit, som verkar vara ett ganska vettigt material även i källare.
Haha! Så heter dom, stod helt still när jag skrev inlägget. Dom kan man ha kvar väl? Kan man slipa dom och sen lägga i puts där de är trasigt?
 
Hej Luciiifer,

Går det att få en uppföljning så här sju år senare? Det vore jätteintressant. Vi är mitt uppe i ett likande projekt. Hur gick det med väggar och golv? Blev det Platonmatta (med eller utan fläkt?) Vilken typ av färg för väggar? Funkar allt bra? Skulle du ha gjort något annorlunda så är med facit i hand?
 
J jonasponas73 skrev:
Hej Luciiifer,

Går det att få en uppföljning så här sju år senare? Det vore jätteintressant. Vi är mitt uppe i ett likande projekt. Hur gick det med väggar och golv? Blev det Platonmatta (med eller utan fläkt?) Vilken typ av färg för väggar? Funkar allt bra? Skulle du ha gjort något annorlunda så är med facit i hand?
Hej Jonas!

oj vad tiden gått! Jag har inga problem med fukt i källaren. Jag körde med platonmatta, uppvik på kanterna och sen golvspån och laminat ovanpå. Nu har jag ju inte gjort hela källaren än. Har kvar tvättstuga och gillestugan. Men övriga rum i källaren har jag lagt klinker, matkällare och pannrum.

jag har installerat en paxfläkt i tvättstugan för tvättens skull.


Vägarna putsades med finjas kalkbruk och därefter målades väggarna med silikatfärg.

det bör nämnas också att en bekant i samma veva gjorde renovering i sin källaren men satt isolering och gips på väggarna. Som började mögla efter 2 år. Trots luftspalt mellan vägg och och isolering.


Men i mitt eget bygge skulle jag inte göra nått annorlunda. Möjligt att man skulle ta hit en ventilationsfirma som ser över ventilationen med självdrag osv. För att se om man har tillräckligt drag ner under platonmattan (man lägger rök för att se detta) detta skulle jag vilja prova hemma.

hoppas du fick några svar och hör av dig om du har någon mer specifik fråga så svarar jag gärna.

men kom ihåg att det inte finns något rätt och fel eller manual hur man ska göra i en källare. Det är väldigt luddigt när man försöker läsa sig till en lösning.
 
Hej! Jag håller också på med en källarrenovering och mitt golv ser ut precis som ditt. Fick du klart för dig vad det svarta materialet på golvet var? Vi tänker lägga klinkers på golvet men skulle först vilja ta bort det svarta. Jag är bara orolig för att det är svartlim med asbest...? Vore så tacksam för lite information kring detta!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.