Hej! Har tänkt att börja isolera och göra i ordning i garaget till sommaren så håller på och funderar lite.
Är uppmurat med leca block och sen trästomme ovanpå det.
Men funderar hur man ska göra med väggarna. Lecan sticker ut cirka 100mm från reglarna, tänkte om man kan sadla på reglarna, väggen blir då 220mm från panelen.

Har sen tänkt att ha osb+gips, eller om jag bara kör osb. Vill helst ha det ända ner mot golvet, men kan man sätta osb utanpå leca? Garaget kommer inte vara uppvärmt hela tiden, utan bara när man är där och skruvar med crossen i stort sett.
 
  • Träregel som sticker ut framför en lecavägg i ett ouppvärmt garage under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
För att försöka förstå vad jag ser i din bild , vad är det för plankvägg på bilden ?

En tät och isolerad byggnad bör inte kallställas .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
För att försöka förstå vad jag ser i din bild , vad är det för plankvägg på bilden ?

En tät och isolerad byggnad bör inte kallställas .
Det är ytterpanelen på garaget. Är i nuläget bara reglar och ytterpanel, ska alltså isolera inifrån.

Så du menar att man måste ha värme på hela tiden? Har läst många trådar här om att isolera garage som inte ska vara uppvärmda dygnet runt och det verkar inte vara några problem. Kommer inte att sätta någon ångspärr så då borde der ju inte vara några problem?
 
En till bild på väggen
 
  • Interiörvy av en grovt timrad vägg i ett renoveringsprojekt med synliga träbjälkar och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Jag skulle velat ha Vindpapp och sedan luftspalt mellan papp och panelen.
Sen skulle jag endast byggt ut väggen så skivorna kommer uppe på lecan, fast att allt blir i samma linje.
Fall det blir fukt på golvet så är inte skivorna mot fukten.
Har själv 20 cm sockel i mitt garage.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Jag skulle velat ha Vindpapp och sedan luftspalt mellan papp och panelen.
Sen skulle jag endast byggt ut väggen så skivorna kommer uppe på lecan, fast att allt blir i samma linje.
Fall det blir fukt på golvet så är inte skivorna mot fukten.
Har själv 20 cm sockel i mitt garage.
Ja vindpapp ska jag ha såklart, men luftspalten blir ju svår att få till utan att riva panelen?

Ja det kanske är bättre att göra så, och kanske dra på nån puts utanpå lecan sen
 
to0mmm to0mmm skrev:
En till bild på väggen
Ungefär sådär såg det ut i mitt garage, förutom den uppmurade leca-sockeln.
Jag satte vindpapp på reglarna på insidan, blir en väldigt "stor" luftning men det är nog det lättaste.
Sen reglade jag upp en ny isolerad 95mm-vägg, ser ju ut som att du får plats med det på lecan.
Du förlorar ju lite utrymme men det är nog det lättaste alternativet.
 
H
P piko skrev:
Ungefär sådär såg det ut i mitt garage, förutom den uppmurade leca-sockeln.
Jag satte vindpapp på reglarna på insidan, blir en väldigt "stor" luftning men det är nog det lättaste.
Sen reglade jag upp en ny isolerad 95mm-vägg, ser ju ut som att du får plats med det på lecan.
Du förlorar ju lite utrymme men det är nog det lättaste alternativet.
to0mmm to0mmm skrev:
Ja vindpapp ska jag ha såklart, men luftspalten blir ju svår att få till utan att riva panelen?

Ja det kanske är bättre att göra så, och kanske dra på nån puts utanpå lecan sen
blev så här i mitt garage
 
  • Nymålad grå betonggolv och vita väggar i ett garage med golvbrunn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
to0mmm to0mmm skrev:
En till bild på väggen
Om du isolerar ytterväggar med cellulosaisolering kanske det är möjlig att skippa luftspalten mellan ytterpanelen / isoleringen .
Ytterpanelen blir aldrig 100% tät mot väta (när tex regnar på tvären eller vid stora väderomslag i temp)
därav luftspalten , som måste ha öppning upptill / nedtill mot utsidan .

Ang att kallställa en byggnad höst-vinter-vår är cellulosaisolering ett mycket bättre val än mineralull .
Har du otur kan fukt/väta frysa mitt i väggen , som senare rinner nedåt och börjar skada virket i väggen .
Därav är det mycket fördelaktigt att ha en uppvärmd byggnad .
En timmerstuga tex klarar uppgiften mycket bra att vara kallställd under den kalla perioden .
 
P piko skrev:
Ungefär sådär såg det ut i mitt garage, förutom den uppmurade leca-sockeln.
Jag satte vindpapp på reglarna på insidan, blir en väldigt "stor" luftning men det är nog det lättaste.
Sen reglade jag upp en ny isolerad 95mm-vägg, ser ju ut som att du får plats med det på lecan.
Du förlorar ju lite utrymme men det är nog det lättaste alternativet.
Smart! Hade jag inte alls tänkt på, men låter helt klart som det bästa alternativet :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.