Tittar på en ersättare till våran V70 som funnits med några år nu. Har varit runt hos handlare och tittat en del, det känns väldigt svårt.
Vi är vanliga löntagare och har inga höga löner, två vuxna och ett barn som är ett år, (kan kanske bli ett barn till)
Skulle elbil vara ett alternativ för oss?
totalekonomi?

Har egentligen tittat på tre olika bilar i dagsläget som ändå känns aktuella,
Wv id4
Skoda enyaq
Begagnad Volvo v90 diesel.

hur ska man tänka?
Bor i villa så skulle ha fin möjlighet att kunna ladda hemma, kör mest kortare sträckor(5-6 mil) till jobb.

hälsningar Mathias
 
  • Gilla
vitt_prio143
  • Laddar…
Vill tillägga att jag för id 4 och enyaq tittat på privatleasing och för v90 diesel köp.
 
Kolla på MGs elbilar också, betydligt lägre månadskostnad. Seat räknar med mycket lägre restvärde efter 3 år, därför blir månadskostnaden mycket högre.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Mg kör bra pris på både bil och privatleasing. Skodan verkar fin, dock för trång för mig så jag hade då valt ID.4. Eller ännu hellre Ioniq5.
vet ej leveranstid på Skodan men Id4 har ca 6 månader och Ioniq 5 8-11. Kia E-Niro lite mindre men verkar lovande.
 
@
M Mapet890 skrev:
Tittar på en ersättare till våran V70 som funnits med några år nu. Har varit runt hos handlare och tittat en del, det känns väldigt svårt.
Vi är vanliga löntagare och har inga höga löner, två vuxna och ett barn som är ett år, (kan kanske bli ett barn till)
Skulle elbil vara ett alternativ för oss?
totalekonomi?

Har egentligen tittat på tre olika bilar i dagsläget som ändå känns aktuella,
Wv id4
Skoda enyaq
Begagnad Volvo v90 diesel.

hur ska man tänka?
Bor i villa så skulle ha fin möjlighet att kunna ladda hemma, kör mest kortare sträckor(5-6 mil) till jobb.

hälsningar Mathias
Köpte en Enyaq och är mycket nöjd. Den har bättre utrymmen än (kusinen) id. 4. Körde en bensinbil igår - kändes segt och tråkigt. Man blir snabbt van att köra elbil. Enda negativa är inköpspriset - men å andra sidan är drift kostnaderna väldigt låga..... Och du verkar ändå köra en del..
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar, vi kör 1500 mil årligen,
Vi har som många begränsad budget men vill ändå prioritera bra bil då vi bor utanför stan (3 mil) och har småbarn.
Skulle man klara sig på id 4ans bagage med barnvagn osv?
Sambon är skeptisk till elbil då hon är orolig för att bli stående strömlös,
Det är mest vintern vi är oroliga för, hur funkar det egentligen? Kan det bli så illa som halverad räckvidd när det är kallt ute?

har räknat på en ny leasad id4 mot en 3 år gammal v90 på 5000 mil (köp)får ungefär samma månadskostnad på dem bägge inklusive bränsle/ el. Kan det verkligen stämma? Känns som jag räknar fel någonstans
 
M Mapet890 skrev:
Tack för svar, vi kör 1500 mil årligen,
Vi har som många begränsad budget men vill ändå prioritera bra bil då vi bor utanför stan (3 mil) och har småbarn.
Skulle man klara sig på id 4ans bagage med barnvagn osv?
Sambon är skeptisk till elbil då hon är orolig för att bli stående strömlös,
Det är mest vintern vi är oroliga för, hur funkar det egentligen? Kan det bli så illa som halverad räckvidd när det är kallt ute?

har räknat på en ny leasad id4 mot en 3 år gammal v90 på 5000 mil (köp)får ungefär samma månadskostnad på dem bägge inklusive bränsle/ el. Kan det verkligen stämma? Känns som jag räknar fel någonstans
Beroende på vilken barnvagn (emmaljunga blir nog svårt) så bör det gå. Åk till en handlare och ta med barnvagnen.
Jag själv satte in bakåtvänd bilbarnstol när jag körde runt och provade.

Angående kostnaden, finns olika sidor där man kan jämföra bilar, den enklaste är nog www.teslakalkylen.com

Vi jämförde vår fem år gamla Opel Corsa mot att leasa en Peugeot e208 och dessa skulle gå ungefär jämt upp i månadskostnad, eventuellt att 208an skulle bli lite dyrare men där vägde vi in miljön.
 
Vi har en Emmaljunga nxt 90, den får kanske inte plats då
 
Enyaq har väl lite större bagage än id4 har jag för mej
 
  • Gilla
Marrado
  • Laddar…
Har haft samma tanke som ts så jag är gärna med i diskussionen.

Vi har också en v70 d4 som inte ens gått 10k mil.
Kör oftast strax under 1500 per år men med corona 2020 så blev det endast 1000.

Kikat på samma, id4, enyaq samt även v90.
V90 är ute ur bilden. Då tar vi hellre stora servicen vid 13k mil på v70.n.
Enyaq är mest intressant. Tilltalar oss mer och är lite bättre än id4 i räckvidd.

Vi skulle slagit till i september när vi kollade. Nu är jag skeptisk till att byta just nu men förr eller senare blir det väl av, även här.

Anledningarna till att vi avvaktar är
  • Elbilar är fortfarande dyra i inköp
  • Elbilarna har prishöjts på senare (ex enyaq +30k)
  • Hög kostnad i värdeminskning
  • Lång leveranstid
  • Kör inte tillräckligt mycket för att det ska vara ekonomiskt försvarbart.
Bil är förvisso alltid en utgift. Just nu ser jag inte vinste i att byta upp oss till elbil. Å andra sidan lär vi kommer nog till en punkt där det kan vara bra å göra sig av med v70.n innan den sjunker för mycket i värde.

Edit:
Vi bor knappt 2mil utanför stan men använder inte bilen så värst ofta till/från jobb. För ts känns det mer intressant/värt med elbil. Hänger ts v70 med ett tag till eller har milen börjat ticka iväg tillsammans med servicekostnaderna?
 
  • Gilla
Hamparaffe och 1 till
  • Laddar…
Själv slog jag till på en begagnad e-golf, har 4 hemmaboende barn 0, 2, 3 och 11 år. Då vi blev 6st i familjen så var behovet av större bil aktuellt.
Liksom du har vi vanliga löner och en ny elbil var ej aktuellt, inte ens att leasa då vi kör över 2000 mil årligen.
Nästa problem är ju att vi har husvagn och släpvagn så det minimerade även det utbudet.
Lösningen blev golfen som används till den vardagliga körningen, inga problem att klämma in 3 bilstolat och mig och sambon.
Lösningen på släp och husvagn samt när vi ska iväg på semester allihopa var en gammal 7 snitsig bil som står avställd större delen av året.

Räckvidden på golfen är 25 mil på sommaren och va 16 kalla vinterdagar, har aldrig lidit av det, krävs bara planering.
Kommer aldrig köpa bensin eller dieselbil igen, oslagbar komfort, förbrukning samt servicekostnad.
 
  • Gilla
Mapet890 och 3 till
  • Laddar…
Jag skulle vara mer orolig för värdeminskningen på en hyfsat ny diesel än på en elbil. Men det gör alla sådana här jämförelser oerhört svåra, att man måste anta saker om restvärden för att kalkylera månadskostnad.

Med det sagt skulle jag välja elbilen alla dagar i veckan om kalkylerna var likartade.
 
  • Gilla
uribbhammar och 4 till
  • Laddar…
Vi hämtade ut en Kia E-Niro i November. Vi är en familj på 2 vuxna och 3 barn (5, 7 och 11), dvs ingen barnvagn. Lite beroende vad gör barnvagn man har, så skulle man nog kunna knö in en barnvagn. Vi hade en väldigt kompakt barnvagn till vår minsta.

Vi privatleasar Kian, och betalar 4400:-/mån inkl 2000mil/år och vinterdäck. Kör runt 2000-2500mil om året. Vi kommer troligtvis landa på runt 7000mil, det innebär att vi kommer få betala övermil och en extra service. Men Kia har inte 7500mil på tre år som alternativ, antigen var det 6000mil eller 9000mil. 9000mil skulle innebär en leadinsavgift på 5500:-.

Med vår leasingavgift + övermilskostnad + service så landar kostnaden på drygt 4800:-/mån.

edit: Räckvidden är runt 35-37mil när det är minusgrader. Över 40mil vid 0-7grader. Över det har vi inte fått känna på än.
 
  • Gilla
Mapet890
  • Laddar…
M mxjolle skrev:
Har haft samma tanke som ts så jag är gärna med i diskussionen.

Vi har också en v70 d4 som inte ens gått 10k mil.
Kör oftast strax under 1500
M mxjolle skrev:
Har haft samma tanke som ts så jag är gärna med i diskussionen.

Vi har också en v70 d4 som inte ens gått 10k mil.
Kör oftast strax under 1500 per år men med corona 2020 så blev det endast 1000.

Kikat på samma, id4, enyaq samt även v90.
V90 är ute ur bilden. Då tar vi hellre stora servicen vid 13k mil på v70.n.
Enyaq är mest intressant. Tilltalar oss mer och är lite bättre än id4 i räckvidd.

Vi skulle slagit till i september när vi kollade. Nu är jag skeptisk till att byta just nu men förr eller senare blir det väl av, även här.

Anledningarna till att vi avvaktar är
  • Elbilar är fortfarande dyra i inköp
  • Elbilarna har prishöjts på senare (ex enyaq +30k)
  • Hög kostnad i värdeminskning
  • Lång leveranstid
  • Kör inte tillräckligt mycket för att det ska vara ekonomiskt försvarbart.
Bil är förvisso alltid en utgift. Just nu ser jag inte vinste i att byta upp oss till elbil. Å andra sidan lär vi kommer nog till en punkt där det kan vara bra å göra sig av med v70.n innan den sjunker för mycket i värde.

Edit:
Vi bor knappt 2mil utanför stan men använder inte bilen så värst ofta till/från jobb. För ts känns det mer intressant/värt med elbil. Hänger ts v70 med ett tag till eller har milen börjat ticka iväg tillsammans med servicekostnaderna?
Kikat på samma, id4, enyaq samt även v90.
V90 är ute ur bilden. Då tar vi hellre stora servicen vid 13k mil på v70.n.
Enyaq är mest intressant. Tilltalar oss mer och är lite bättre än id4 i räckvidd.

Vi skulle slagit till i september när vi kollade. Nu är jag skeptisk till att byta just nu men förr eller senare blir det väl av, även här.

Anledningarna till att vi avvaktar är
  • Elbilar är fortfarande dyra i inköp
  • Elbilarna har prishöjts på senare (ex enyaq +30k)
  • Hög kostnad i värdeminskning
  • Lång leveranstid
  • Kör inte tillräckligt mycket för att det ska vara ekonomiskt försvarbart.
Bil är förvisso alltid en utgift. Just nu ser jag inte vinste i att byta upp oss till elbil. Å andra sidan lär vi kommer nog till en punkt där det kan vara bra å göra sig av med v70.n innan den sjunker för mycket i värde.

Edit:
Vi bor knappt 2mil utanför stan men använder inte bilen så värst ofta till/från jobb. För ts känns det mer intressant/värt med elbil. Hänger ts v70 med ett tag till eller har milen börjat ticka iväg tillsammans med servicekostnaderna?
M mxjolle skrev:
Har haft samma tanke som ts så jag är gärna med i diskussionen.

Vi har också en v70 d4 som inte ens gått 10k mil.
Kör oftast strax under 1500 per år men med corona 2020 så blev det endast 1000.

Kikat på samma, id4, enyaq samt även v90.
V90 är ute ur bilden. Då tar vi hellre stora servicen vid 13k mil på v70.n.
Enyaq är mest intressant. Tilltalar oss mer och är lite bättre än id4 i räckvidd.

Vi skulle slagit till i september när vi kollade. Nu är jag skeptisk till att byta just nu men förr eller senare blir det väl av, även här.

Anledningarna till att vi avvaktar är
  • Elbilar är fortfarande dyra i inköp
  • Elbilarna har prishöjts på senare (ex enyaq +30k)
  • Hög kostnad i värdeminskning
  • Lång leveranstid
  • Kör inte tillräckligt mycket för att det ska vara ekonomiskt försvarbart.
Bil är förvisso alltid en utgift. Just nu ser jag inte vinste i att byta upp oss till elbil. Å andra sidan lär vi kommer nog till en punkt där det kan vara bra å göra sig av med v70.n innan den sjunker för mycket i värde.

Edit:
Vi bor knappt 2mil utanför stan men använder inte bilen så värst ofta till/från jobb. För ts känns det mer intressant/värt med elbil. Hänger ts v70 med ett tag till eller har milen börjat ticka iväg tillsammans med servicekostnaderna?
Jag tänker ungefär lika känner jag.
Var väldigt inne på v90 nu men tror jag tänker om igen faktiskt. Känns på nåt sätt inte bra , vet inte.

v70n vi har är från 2013 och är ganska fin.
13500 mil så stor service nästa år med kamrem osv. Nya uppsättningar däck behövs, troligen både sommar och vinter.
Annars är det en bra bil, väldigt praktisk för oss, bekväm och går hyfsat snålt, också en D4.
Problemet som jag ser det är egentligen att maskinskadeförsäkringen snart går ut. (10år) därför jag känner att det vore bäst att byta bil.

tänkte låna hem en id 4 till veckan för skoj skull och prova lasta vagn osv, kan va kul
Det bästa vore nog kanske att låta Volvon gå ett par år till,
Kul med någon i ungefär samma situation och tankar!
 
K Knurra skrev:
Själv slog jag till på en begagnad e-golf, har 4 hemmaboende barn 0, 2, 3 och 11 år. Då vi blev 6st i familjen så var behovet av större bil aktuellt.
Liksom du har vi vanliga löner och en ny elbil var ej aktuellt, inte ens att leasa då vi kör över 2000 mil årligen.
Nästa problem är ju att vi har husvagn och släpvagn så det minimerade även det utbudet.
Lösningen blev golfen som används till den vardagliga körningen, inga problem att klämma in 3 bilstolat och mig och sambon.
Lösningen på släp och husvagn samt när vi ska iväg på semester allihopa var en gammal 7 snitsig bil som står avställd större delen av året.

Räckvidden på golfen är 25 mil på sommaren och va 16 kalla vinterdagar, har aldrig lidit av det, krävs bara planering.
Kommer aldrig köpa bensin eller dieselbil igen, oslagbar komfort, förbrukning samt servicekostnad.
imponerande!
Jag måste vara dålig på att packa, tycker jag fyller våran V70 med tre personer, barnvagn och kassar.
Är golfen en kombi förresten?
Var och tittade på en golf, tyckte de var rymliga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.