Hej

Har en Oras blandare i badrummet som "poffar" eller "spottar".

Det är bara just den blandaren i huset som beter sig så och det händer endast om jag ställer den i högsta flöde och värme.

Jag tänker att det är fel på blandaren, är det idé att byta reglerinsatsen?

Har en Nibe frånluftsvärmepump som jag får varmvatten ifrån.
Har som sagt inte märkt att det är luft I någon annan blandare I huset, eller kan det ändå vara luft I vattensystemet?

Mvh Christian
 
Johhhan
Eftersom ingen annan svarat än... Det är hur som helst osannolikt att luft ligger bakom; det verkar snarare vara fel på någon ventil. Felet behöver dock inte sitta i just den blandaren; jag antar att det också kan handla om fel på en backventil någonstans i systemet, vanligen då vid en termostatblandare.
 
  • Gilla
Chr.per85
  • Laddar…
Johhhan Johhhan skrev:
Eftersom ingen annan svarat än... Det är hur som helst osannolikt att luft ligger bakom; det verkar snarare vara fel på någon ventil. Felet behöver dock inte sitta i just den blandaren; jag antar att det också kan handla om fel på en backventil någonstans i systemet, vanligen då vid en termostatblandare.
Aha, har en termostatblandare till duschen i samma badrum.
Kanske det är där man ska börja felsöka då:thinking:

Den ger för övrigt ca 40 grader när man vrider den mot spärren på 38 så den kanske är läge att byta termostat och backventil då (?)
 
Johhhan
När tvättställsblandaren öppnas fullt för varmvatten minskar trycket något i varmvattenledningarna och det blir lättare för kallvattnet att tränga in genom en backventil som håller på att ge upp. Känn på duschblandarens varm- och kallvattenanslutningar om deras temperatur förändras något när tvättställsblandaren spolar varmvatten.

Om blandarna har samma avstängningsventil för varmvatten, kan du också prova att stänga av varmvattnet där och öppna tvättställsblandaren för endast varmvatten. Om alla andra blandare är stängda, ska det inte komma något vatten, men om det ändå kommer vatten finns det ett överläckage från kallvatten. Motsvarande test kan förstås göras även för överläckage från varm- till kallvatten.

Termostatblandarens spärr kan vara kalibrerad till 38˚ i fabrik men ändå ge 40˚ om förhållandena skiljer sig för mycket. Det är möjligt att du kan kalibrera blandaren själv för att få rätt temp.
 
Blandarna har separata avstängningar.

Nu har jag provat att stänga alla ballofixer (både varmt och kallt) vid fördelningen efter värmepumpen förutom vv slingan till blandaren jag filmade.

Alltså har den blandaren enbart varmvatten

Samma problem uppstår när jag drar på fullt.

Då måste ju problemet vara i den blandaren(?)
 
Johhhan
Ja, då sitter nog felet i blandarens reglerinsats.
 
  • Gilla
Chr.per85
  • Laddar…
Johhhan
Det kanske är långsökt, men med tanke på att en reglerinsats inte är gratis så kan du ju först kolla så det inte sitter något skräp vid varmvattnets tillopp som virvlar till flödet. Du kan ta ut insatsen, rengöra den och prova igen.
 
  • Gilla
Chr.per85
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.