A ArneTW skrev:
Jag tror att antal kWh är ointressant utan för många är det principen.
Principer är viktiga, det är inte absolut acceptabelt att bjuda någon på el för några tior. Framför allt inte när man har en laddbox för tiotusentals kronor, en elbil för hundratusentals och fått bidrag från staten för alltihopa på 70.000 kr.
Inte heller ska man bjuda gästerna på mat och vin/öl, det får de konsumera hemma innan de kör så klart.
Nä, fy fasen för att bjuda någon på något litet.
 
  • Gilla
  • Haha
Ducceman och 12 till
  • Laddar…
B Boxhultaren skrev:
Jag har följt debatten om att få ladda sin elbil, när man besöker släkt och vänner. Det flesta skribenter tycker tydligen, att det är en självklar rätt att få göra det. Måste de ladda för att kunna köra hem igen utan problem, så är det väl OK av barmhärtighetsskäl. Men även för dem som ej är i kris har det blivit en ful ovana att snylta till sig el till sin bil vid varje möjligt tillfälle.
Och det är mot dessa jag vänder mig. Ingen ger mig en dunk med 5 liter bensin, när jag är på besök hos dem, såvida jag inte är i ett läge att bilens tank är nästa tom.
Men tiderna förändras och därmed synen på saker och ting. Vid trevligt umgänge ska man kanske numera utöver mat och dryck även med lätt hjärta bjuda på el till bilen?

Boxhultaren
Hej vill dom ladda så begär vad laddning kostar för det är ju deras val att dom har valt en crappy elbil och inte en bensin/diesel bil....Så ladda bilen NEJ!
 
  • Haha
Tcp
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Principer är viktiga, det är inte absolut acceptabelt att bjuda någon på el för några tior. Framför allt inte när man har en laddbox för tiotusentals kronor, en elbil för hundratusentals och fått bidrag från staten för alltihopa på 70.000 kr.
Inte heller ska man bjuda gästerna på mat och vin/öl, det får de konsumera hemma innan de kör så klart.
Nä, fy fasen för att bjuda någon på något litet.
Exakt så! Jag brukar be gästerna ha med sig matlådor och egen dryck. Jag hatar att bjuda snyltare på sånt de inte har rätt till. Man måste hålla stenhårt i pengarna och principerna. Annars vet ju ingen vad som händer!
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
-MH- och 6 till
  • Laddar…
N ninjaman skrev:
Exakt så! Jag brukar be gästerna ha med sig matlådor och egen dryck. Jag hatar att bjuda snyltare på sånt de inte har rätt till. Man måste hålla stenhårt i pengarna och principerna. Annars vet ju ingen vad som händer!
Matlådor så de kan ta med resterna hem menar du?

Trevligt sätt att minska svinn.
 
  • Haha
  • Älska
  • Wow
Jamtstårsa och 2 till
  • Laddar…
R rodak skrev:
Om vi vänder på det, brukar vi som kör fossilt ha med oss slang, dunk och tratt när vi åker bort på middag? När vi väl är framme så frågar vi "är det ok att jag slangar lite från din bil?".
Skulle inte tro det.
Elbilar har el som "bränsle", inte slangar man "bränsle" från sina vänner när man kommer på besök? Eller tänker jag tokigt?
Ja, du och andra som jämför med att tanka några liter bensin tänker tokigt. För nästan alla finns el lätt tillgängligt hemma så jämförelsen är värdelös om du inte har vänner med en pipeline till uppfarten.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
R rosen011 skrev:
De flesta elbilar laddar bara på en fas, Tesla laddar på 3.
har du gäster hemma som laddar 1-fas 2,3 kw i timmen (10A) eller 3,6kw i timmen (16A). Så kostar de ju inte många spänn om de stannar nån timme.
Men har man gäster som kommer och laddar fullt ska de ju självklart pröjsa!

jag bor i elområde 2 men ca 60öre per kw för stunden… så ett 3 timmars besök hos mig kostar mig 7kr.. välkommna! (Tesla jvlar kostar 21kr, ej välkommna)
Skulle säga att i princip alla rena elbilar har stöd för trefasladdning, det är inte något speciellt för Tesla. Hybrider kör däremot oftast enfas.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Har dom varit så dumma och skaffat sig en elbil får dom väl ta med dieslagg för att ladda sitt skit. Av mig får dom ingen el iaf.
 
  • Gilla
Bengt Larsson
  • Laddar…
B Boxhultaren skrev:
Jag har följt debatten om att få ladda sin elbil, när man besöker släkt och vänner. Det flesta skribenter tycker tydligen, att det är en självklar rätt att få göra det. Måste de ladda för att kunna köra hem igen utan problem, så är det väl OK av barmhärtighetsskäl. Men även för dem som ej är i kris har det blivit en ful ovana att snylta till sig el till sin bil vid varje möjligt tillfälle.
Och det är mot dessa jag vänder mig. Ingen ger mig en dunk med 5 liter bensin, när jag är på besök hos dem, såvida jag inte är i ett läge att bilens tank är nästa tom.
Men tiderna förändras och därmed synen på saker och ting. Vid trevligt umgänge ska man kanske numera utöver mat och dryck även med lätt hjärta bjuda på el till bilen?

Boxhultaren
Sätt upp en laddstolpe och så får dom betala med kreditkortet. Tag dubbla priset mot vad du betalar. Sök vidare på nätet om dessa tjänster.
 
Någon som funderat på att det faktiskt är olagligt att sälja el? Har inte hört att det finns något undantag för detta men det kanske det gör?
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
El är ju ett drivmedel om man har en elbil. Självklart kan man inte förvänta sig att ”tanka” gratis hos någon, men är det verkligen någon som gör detta idag??? Låter som en modern skröna i stil med rubrikerna om alla elbilar som blev stående i snöstormen.

Det är klart att man kan fråga om man får ladda och ersätta kostnaden, och det är klart att man kan erbjuda laddning om man vill och det fungerar praktiskt, men jag har väldigt svårt att tro att någon förväntar sig gratis laddning hos vänner/bekanta. Speciellt eftersom ingen kan ha missat de rekordhöga elpriserna just nu….

Sedan kan det ju så klart finnas speciella skäl att beakta, tex att elbilen har slut på laddning pga flera timmar i bilkö, att den man besöker bor 30 mil från närmaste laddstation rakt in i vildmarken eller att personen man besöker har ett elsystem som är original från 1935 och inte klarar belastningen. Men det tillhör ju faktiskt ovanligheterna….
Är det en skröna att elbilar blev stående i en snöstorm? Var får du det ifrån?
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
har inte läst alla inlägg men det verkar råda missförstånd om hur mycket energi man laddar.
Tex jag har en Leaf med 40 kWh batteri och om jag besöker någon några timmar och behöver ladda upp lite så frågar jag om det är OK att ladda ca 4-6 kWh? man kör oftast på ett vanligt vägguttag och sätter max laddström till 6 A (1,4 kW) och om uttaget verkar friskt kan man ställa in 10 A (2,3 kW).
vad kan en vanlig villa med 16-20 A i huvudsäkring betala för elen? 1-3 kr/kWh så jag "får" då ca 2 kW x 3 tim x 3 kr = 18 kr av den jag besöker. Ger dom en trisslott som tack för laddningen.

Poängen är att de flesta som motsätter sig att någon skall ladda "gratis" när dom besöker mig. Är att man inte har en aning om hur lite det kostar. Man tror att det rör sig om hundralappar ja ibland femhundra eller mera!
 
  • Gilla
Guldtand99 och 3 till
  • Laddar…
wildeside
R RolandC skrev:
Någon som funderat på att det faktiskt är olagligt att sälja el? Har inte hört att det finns något undantag för detta men det kanske det gör?
Det är förbjudet att sälja smuggel öl/Sprit , finns inga undantag där men ändå säljs det, lite lugnare har det nog varit sen covid 19 dök upp....:cool:
 
  • Gilla
Sven-Erik Hällgren
  • Laddar…
Det fanns en tid innan bilen, då vi åkte häst och vagn till vännerna. Jag var inte med på den tiden men jag gissar att värden lät gästernas hästar beta i hagen eller gav dem lite hö i stallet, och bjöd dem på vatten, utan att be gästerna om betalning. På samma sätt kan man gott bjuda dagens gäster på lite el till bilen. Sedan är det väl en snygg gest av bilägaren att erbjuda sig att betala för elen. Som värd hade jag dock tackat nej till betalningen.
 
  • Gilla
Krille4 och 10 till
  • Laddar…
Självklart ska man få ladda om de tekniska förutsättningarna föreligger men lika självklart ska man betala minst vad det kostar.
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
G garm71 skrev:
Är det en skröna att elbilar blev stående i en snöstorm? Var får du det ifrån?
Vad var det som inte var en skröna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.