Svagströmsinstallationer har ju behandlats i flera trådar genom åren och det blir generellt mycket formler och varningar för att sätt hus i brand. Jag har tagit del av detta men bygger fritidshus där det inte finns el och där det är svårt att skapa ett jordtag pga. sandblandad morän (skogsterräng). Så det lär bli solpaneler och svagström. Anlita elektriker för detta kan jag tänka mig även om det nog kunde räcka med att ta ut 200W. Kyl får gå på gasol. Men jag har lite konkreta frågor för planeringen av anläggningen:
  • Teoretisk fråga. Kan man minska ledningslängden som påverkar utlösande av säkringar genom att ha undercentraler, så att man delar in sträckan i två delar. Eller är det bara avståndet till själva batteribanken som spelar roll?
  • När man läser olika trådar får man oftast ett intryck av att alla ledingslängder över några få meter (typ som i en bil) är en närmast ohanterligt risk för brand - eftersom säkringar inte hinner lösa ut vid kortslutning... Det finns dock gott om kalkylatorer på nätet för ledningsareor vid svagström (se länk här under som exempel). Är det något fel på dem? Enligt en sådan skulle jag kunna ha 20 meter kabel (tio meters längd x 2) och säkra för 2A (t.ex. för LED) säkert om arean är 4mm. Är det galet?
https://www.legoelektronik.se/kabelarea
 
Om du kan ha högre batterispänning, t.ex. 24V eller 48V blir förutsättningarna mer gynnsamma. Då kan du använda mindre säkring (och ledararea) för samma effekt. Om man säkrar av lägre enligt vad man vet en grupp ska förbruka istället för maximalt vad ledararean, -längden och kylningen klarar så får man större säkerketsmarginaler.
Vill man slippa nackdelarna med långa kablar kan man sätta batterier på olika platser.
 
Det är bara area och längd på ledningarna som avgör hur du kan säkra vid en given matningskälla. Finns inte mycket att vinna på att dela upp i fler delar för ditt fall. Men det ska heller inte behöva vara något problem att få till något vettigt och rimligt om du vill.
 
wildeside
Du kan dra en grövre matning till en undercentral och därifrån fördela ut till olika förbrukar.
 
Kolla på de som bygger bilstereo...de har ju i princip samma problem
 
wildeside wildeside skrev:
Du kan dra en grövre matning till en undercentral och därifrån fördela ut till olika förbrukar.
jag tänkte så... men rent teoretiskt. Om jag delar in en kabellängd i två delar med säkring i mitten. Kan jag då säkra varje del efter segmentets längd? Jag förstår att om det är en UC så måste jag räkna på centralens totala uttag - men jag är ute efter teorin. Kan man minska kabelarea genom att säkra längs vägen sas?
 
wildeside
Lite osäker på det.
Men det borde fungera tycker jag, det blir ju lite samma sak som att sätta en undercentral med vidarematning.
Bara man tänker på att det gäller att dimensionera både + och - kabeln rätt.
 
B
Känns som det borde gå att få till en tillräckligt bra jordanslutning.

Såg lite off grid byggen från USA. Där var det 48 eller 60V batteripackar som används, ofta från nån gammal truck eller liknande. Och inverter till 230v. Tror det är rätt ovanligt med en ren 12v installation i ett helt hus faktiskt, även om det är off grid.
 
wildeside
Vet några jakt/sommarstugor som bara har 12 volt och dom flesta fritidsbåtarna har bara 12 volt.
Så visst fungerar det med bara 12 volt bara man är berred att leva efter det.
En inverter kan vara en bra ide men kräver ganska stor batteri bank för att vara användbar till det mesta.
 
F Feliks skrev:
jag tänkte så... men rent teoretiskt. Om jag delar in en kabellängd i två delar med säkring i mitten. Kan jag då säkra varje del efter segmentets längd? Jag förstår att om det är en UC så måste jag räkna på centralens totala uttag - men jag är ute efter teorin. Kan man minska kabelarea genom att säkra längs vägen sas?
Du kan inte minska kabelarea genom att ha en säkring på mitten. Det som går att vinna på en undercentral är om man har många grupper. Då kan man längs en delsträcka ha en grov kabel i stället för flera tunnare.

En säkring har två uppgifter. Kortslutningsskydd och överbelastningsskydd. Kortslutningsskyddet är det som sätts ur spel om du har för långa kablar. Det tar för lång tid innan säkringen löser. Jag är tveksam till om detta blir lika stort problem när vi pratar 12V. Det kommer inte att bli farlig spänning någonstans i alla fall.

Överbelastningsskyddet är vad det låter. Om man belastar kabeln så hårt att det föreligger risk för brand så skall säkringen lösa. Med rätt säkring till kabeln så börjar det inte brinna vid överbelastning även om kabeln är för lång för att kortslutningsskyddet skall fungera.
 
  • Gilla
Pen och 2 till
  • Laddar…
Du kan ju välja att bygga ett vanligt 230v system och omvandla 12v till det. Visst omformare drar ström men du får inga problem med ledningslängder och kan köpa lampor på Ikea om du vill.
 
wildeside
Vet inte nyttan med det och om jag har rätt men så här tror jag att man kan räkna.
Uträkningen är gjord med hjälp av
https://24volt.eu/kalkylator_kabelarea.php
Om någon vet bättre så får dom väll opponera sig.
Reserverar mej mot eventuella skriv och räkne vurpor

Uträkning av kabelarea med spänningsfall för olika delsträckor i ett elektriskt system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B BSOD skrev:
Känns som det borde gå att få till en tillräckligt bra jordanslutning.

Såg lite off grid byggen från USA. Där var det 48 eller 60V batteripackar som används, ofta från nån gammal truck eller liknande. Och inverter till 230v. Tror det är rätt ovanligt med en ren 12v installation i ett helt hus faktiskt, även om det är off grid.
Ville ju helst bygga installationen på en växelriktare typ: https://solarlab.se/solpanel/inverter-up2000-m3322
Men de kräver jordpunkt. Studie av diverse information ang eget jordtag har fått mig att förstå att detta inte är en enkel fråga. Kolla här t.ex. ang hur man mäter upp att ett jordtag verkligen fungerar: https://www.sabp.se/upl/files/165996.pdf
Pratade med lokal industrielektriker ang detta och han avrådde med tanke på att jag kan göra en dyr anläggning som sedan visar sig mäta dåligt pga torr mark. Detta är helt utanför min kompetens och jag tar gärna emot initierade synpunkter... det finns så många frågor. T.ex. att en jordledning alltid "ska vara så kort som möjligt". Men om man jordar via elnätet är det väl ofta riktigt långt till jordpunkten? Sedan är frågan vad jordtaget har för funktion kontra en växelriktare med inbyggda skyddsfunktioner. Att det behövs förstår jag - men ur vilka aspekter?
 
wildeside wildeside skrev:
Vet inte nyttan med det och om jag har rätt men så här tror jag att man kan räkna.
Uträkningen är gjord med hjälp av
[länk]
Om någon vet bättre så får dom väll opponera sig.
Reserverar mej mot eventuella skriv och räkne vurpor

[bild]
Om man gör en UC med 10m kabel och 10mm matningsarea - så skulle man ju kunna fördela ut lyse och usb laddning till sovrumsdelen från den med klenare ledare och per to per tänk (inte många på samma grupp). Då minimerar man användningen av feta ledningar och får slutförbrukar-ledningar med små säkringar. Om elektrikern får göra en korrekt installation av batteribank, huvudcentral och UC så låter det för mig som att det borde bli hög säkerhet med ett sådant koncept?
 
F Feliks skrev:
Om man gör en UC med 10m kabel och 10mm matningsarea - så skulle man ju kunna fördela ut lyse och usb laddning till sovrumsdelen från den med klenare ledare och per to per tänk (inte många på samma grupp). Då minimerar man användningen av feta ledningar och får slutförbrukar-ledningar med små säkringar. Om elektrikern får göra en korrekt installation av batteribank, huvudcentral och UC så låter det för mig som att det borde bli hög säkerhet med ett sådant koncept?
En fråga angående kalkylatorn - ska man för en 10 meter likströmsledare (tvåledare) mata in 10 meter i kalkylatorn eller 20 meter. Tar den hänsyn till att strömmen ska tillbaka?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.