Ja, jag vet att invändig isolering inte är den ultimata lösningen, men funderar ändå på att limma cellplastskivor invändigt mot lecablocken och därefter limma gipsskivor mot cellplasten.

Vad tror ni om denna lösning? Vilken tjocklek på cellplastskivorna är att rekomendera (har tänkt mig en tjocklek på 5 cm)? Har ni några bättre förslag?

Mvh

/Jacobic
 
Gör rätt från början och gör det från utsidan.

I jobbet var jag uppe i norrland vid ett tillfälle och fick sen en intressant sak i ett hus som hade isolerat på insidan av källarväggen. Det droppade vatten ner mot golvet från insidan av väggen, och när isoleringen togs bort såg vi varför, isbildning på den delen som låg över marknivån! Man hade sänkt temperaturen för mycket på väggen och fuktig luft hade i flera månader kondenserat och bildat frost på väggen, som i frysen.

Följ den gyllene regeln, bo inte under mark...
 
Då får jag nog avstå. Det skulle bli alldeles för dyrt och tidskrävande att isolera från utsidan innan det är dags för omdränering.

Tänkte passa på att isolera lite på insidan när jag ändå ska slita bort träreglarna som står mot källarväggen.

Tycker det borde finnas godtagbara lösningar så länge isoleringstjockleken inte blir för stor. (Jag bor i södra Sverige)
 
Bor i Skåne och löste det såhär:

1. Bort med gamla träreglar och den gamla heltäckningsmattan på golvet.

2. Satte stålreglar som innerväggar med 5cm "jack" var 60 cm uppe och nere för ventilation.

3. Cellplastisolering 50mm mellan stålreglarna. Eftersom reglarna har lite böjda kanter så blir där ett avstånd mellan väggen och isoleringen på ca 5 mm.

4. Gipsskivor på reglarna. Lämnade 1cm uppe och nere. Satte sedan ventilerade lister uppe och nere.

5. På golvet lades platonmatta och därefter 9mm laminatgolv.

Om jag skulle gjort om det här idag så skulle jag ha lagt 15mm parkett istället för laminat då golvet knarrar lite på vissa ställen där betongplattan inte är 100% plan.

Huset är byggt -66 och inte dränerat på utsidan. Där var ingen fukt någonstans när jag rev bort det gamla utan jag såg träreglarna som en riskkonstruktion och tog bort dem för säkerhets skull.
 
  • Gilla
cuztrud
  • Laddar…
Tack för svar.
Har funderat på samma lösning men skulle helst vilja limma direkt mot vägg om det går. Har sett båda lösningarna som alternativ i min bibel "Husets ABC".

Vad jag är osäker på är om "min" lösning torkar ut väggen tillräckligt innifrån.


Har du kalla golv med platonmatta utan isolering? Har tänkt att lägga till några cm cellplast men skulle helst slippa då det ställer till problem vid dörrar och jag för övrigt har lågt till tak.

Mvh
 
Träreglar i källare är ingen riskkonstruktion så länge källaren är väldrenerad, välventilerad och inte läcker. Men det är ju förutsättningarna som måste finnas ändå för att kunna nyttja den som boutrymme! Så länge det görs rätt (plast mellan trä och betong, platon på golvet) så är träväggar helt ok.

Isolering kan göras invändigt så länge den inte är för tjock (betala med lite värmeförlust för att behålla väggen i god kondition) samt att muren ovan mark isoleras med cellplast utvändigt. Det är dock oftast inte nödvändigt att isolera hela grunden utvändigt. Undantaget är när markfukten är konstant hög och tjälen djup.
 
Visst borde man kunna göra ett test med en påtejpad flastfilm på samma sätt som då man kollar fukten i en betongplatta?
Om det bildas fukt och kondens bakom plasten vet du att väggen transporterar fukt. Annars så är det niog klokt att bygga med ventilerande spalt.
Behöver du verkligen isoera väggarna? Leca isolerar ju ganska hyffsat och under mark blir det ju inte minusgrader på utsidan. Ovan mark går det ju relativt enkelt att lägga på en tunn cellplastskiva.
/Jögga
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.