Hej. Kan jag koppla en ojordad taklampa till vägguttaget(230v)med en ekk 1.5mm² utan kopplingsdosa? Eller måste jag ha dosa? Hur kopplar jag isf utan dosa? Handritad skiss av elinstallation med taklampa, strömbrytare och vägguttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle ha gjort så men jag har fått lära mig att det enda man får koppla vidare till från ett vägguttag är ett annat vägguttag eller en dosa men jag skulle gjort som du föreslår. Skulle det bli anmärkning så får du v'l sätta en dosa mellan uttaget och brytaren i efterhand som inte fyller någon funktion alls men då blir det "rätt"
 
  • Gilla
ByggJoel
  • Laddar…
Ang. hur du kopplar så finns det strömbrytare som har "extra" klämmor som du kan skava nollan på.
 
  • Gilla
ByggJoel
  • Laddar…
Är vägguttaget jordat eller ojordat?
 
G GoGetLost skrev:
Är vägguttaget jordat eller ojordat?
jordat
 
R
"Hej. Kan jag koppla en ojordad taklampa till vägguttaget(230v)med en ekk 1.5mm² utan kopplingsdosa? Eller måste jag ha dosa? Hur kopplar jag isf utan dosa?"

Vad jag vet just nu är att man inte får ha blandat med ojordat och jordat i samma rum längre, så om du kan göra din lampa jordad eller byta den till en jordad lampa så är det bäst.
Storleken på kabeln 1,5 har ju med storleken på säkringen att göra, så om du har en 10 eller 13 ampere så ska det vara 1,5mm på kabeln, men sen beror det även på vad maxbelastningingen blir utav allt på den säkringen att göra också.

När jag kopplar utan dosa så brukar jag använda mig av Wago plintar, som brukar vara små nog att få plats bakom uttag och strömbrytare och liknande.

På bilden är hur det brukar vara kopplat hos dom flesta, men med den lilla infon som jag fick utav alla inlägg så kan jag inte svara på det i detalj (kolla bilden som jag lägger in, så är det kopplat hos mig och i stort sett överallt där jag bott tidigare).

Hör gärna med elektriker för att vara på den säkra sidan först.
 
  • Elkopplingsschema som visar hur en taklampa kopplas till elcentral via vägguttag med och utan jordning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
BirgitS
R Retu skrev:
Vad jag vet just nu är att man inte får ha blandat med ojordat och jordat i samma rum längre, så om du kan göra din lampa jordad eller byta den till en jordad lampa så är det bäst.
Välkommen till forumet!

Allra bäst är om lampan är dubbelisolerad för då passar den i alla rum och då får den inte jordas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.