Med skenande elpriser plus dyra maskiner funderar jag på att bygga ett torkrum.

Vi har idag pellets som värmekälla för vårat vattenburna system. Hur skulle det fungera med ett vattenburet värmebatteri / kanalvärmare. Fläkt, spjäll och någon typ av styrsystem för allt ihop.

Jag kan nog räkna med upp emot 10000 i material. Men driftkostnaden ser jag som minimal.

Någon annan som har samma eller liknande funderingar. Någon som har sett någon liknande diskussion här på forumet?
 
B
Vad ska du torka?
 
Har man platsen är torkrum otroligt bra. Vi är väldigt nöjda med vårt.

Visst kan du bygga som du tänkt men utan att ha räknat på det tror jag ändå att återbetalningstiden blir lång jämfört med en avfuktare.
 
B
A
P Patrik Finnberg skrev:
Med skenande elpriser plus dyra maskiner funderar jag på att bygga ett torkrum.

Vi har idag pellets som värmekälla för vårat vattenburna system. Hur skulle det fungera med ett vattenburet värmebatteri / kanalvärmare. Fläkt, spjäll och någon typ av styrsystem för allt ihop.

Jag kan nog räkna med upp emot 10000 i material. Men driftkostnaden ser jag som minimal.

Någon annan som har samma eller liknande funderingar. Någon som har sett någon liknande diskussion här på forumet?
Jag har ett torkrum och det ser ut som alla andra torkrum i flerfamiljshus.
En fläktkonvektor på radiator kretsen och en 12kW el. Ventil för tillförsel av torr luft och utsläpp av fuktig dito, ventilen finns ivärmeväxlar utförande i alla fabrikat. Idag moderniseras tvättstugor/torkrum och i stället för varmluftsfläktar sätter men in dubbla tork linor och avfuktare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.