Hej på er,

Här kommer en riktig nybörjarfråga (känn er fria att himla med ögonen). Men. Jag ämnar lägga parkettgolv i kök och sedan ut i en korridor. Vet att väggarna inte är helt raka/parallella så jag sänkte slå ett rakt streck med ett murarsnöre och använda till första raden.

Bra tanke, men hur ända in i glödheta helvetet får jag strecket rakt? Mäter jag från två punkter på väggen blir ju strecket lika snett? Vad missar jag?
 
Om du vill att parketten ska ligga rakt i hallen och sen fortsätta in i rummet så får du mäta ut "mitten" i hallen och slå linjen från hallen och in i rummet.
Sen kan du mäta från den linjen ut till väggarna och slå nya linjer för att få det lika snett på bägge sidor i rummet.

Eller missförstod jag dig nu?
 
B blue.b skrev:
Om du vill att parketten ska ligga rakt i hallen och sen fortsätta in i rummet så får du mäta ut "mitten" i hallen och slå linjen från hallen och in i rummet.
Sen kan du mäta från den linjen ut till väggarna och slå nya linjer för att få det lika snett på bägge sidor i rummet.

Eller missförstod jag dig nu?
Här är väggen som jag ska utgå från. Den är inte helt rak. Tänkte om det går att slå ett rakt streck säg en halv plankbredd ut från väggen och utgå från den.
 
  • Oinredd inomhusmiljö med ojämn vägg, golvmaterial och renoveringsverktyg utspridda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusbild av en renoveringsplats med en ojämn vägg, trappa till höger och byggmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Där skulle jag utgått från hallen. Mätt ut kanske 2 plankbredder från väggen (inte en halv, då kommer du inte se linjen när du börjar lägga), och sedan förlängt linjen ut i köket.
 
  • Gilla
LjLindgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.