Snailman
Det här forumet är ju till för konsumenter http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted, och det jag tycker är bäst med forumet är att man här kan få hjälp med byggtekniska frågor av olika slag, näst efter det, tycker jag det är viktigt att läsa om nitar man kan gå på med kommuner, säljare, husfirmor, hantverkare, osv.    

Många här bygger ju hus för första gången, och blir man då lurad på några hundratusen, kan det ju rasera ekonomin för en familj under väldigt lång tid, så det är oerhört viktigt att de som ska bygga, har ett sådant här forum, så om det inte skrevs om sådan saker som det står om i den här tråden SOM FAKTISKT HÄNDER I VERKLIGHETEN så skulle åtskilliga fler råka ut för sådant.

Om då några hantverkare tycker att det skrivs för mycket sådant här på forumet, så får de faktiskt acceptera det eller låta bli, men jag hoppas alla som råkat ut för verkliga problem, fortsätter att skriva om detta som förut  :cool:
 
Jag arbetar som bilmek vi har en timpeng på ca 900kr inkl moms.
Mycket av våran tid går åt till att hålla bilen ,papper och oss själva rena. Bilen ska backas in för att kunden ska få det bekvämt,sätet får inte flyttas för mycket etc,etc (jag hörde om en kund som klagade på att fel växel var ilagd!!) allt ska vara perfekt.
Och faktiskt syns det i kundundersökningar om något klickar.

När folk anlitar hantverkare så vill inte någon betala för liknande service då tar dom ändå ofta halva timpengen,det lämnas kabelrester,rörbitar,spik,fimpar.och all annan skit i stora högar och det accepteras.

Märkligt

Jag har anlitat en röris en gång. Dom debiterade mig 1200 + moms för 35min arbete och deras resa på 2km samt 10gram rörlin ,men det såg ut som ett slagfält

Hade han lämnat det snyggt och rent ,varit trevlig och inte dragit sura skitar hela tiden så hade detta kompenserat priset ganska mycket.

Men detta beteendet kanske försvinner iom föryngring av yrkeskåren nu när 40.talisterna tar pension.
 
W
Hade ett gäng hantverkare som "lånade" diverse verktyg av mig när vi byggde om och flera hittades inte mer. Likadant med överblivet material. Jag byggde nämligen på ett eget lite projekt samtidigt så allt material (lim, spik , bräder etc) kunnde jag använda och jag hade betalt för det ju. Så efter ett tag så "lånade" jag helt sonika ett verktyg av dem varje gång något saknades från mig.
Ett jävla liv blev det då men jag har numera ett gäng fina verktyg och de har förhoppningsvis sparat mina och ev lärt sig en del.
 
co skrev:
Vad är det för fel på att fråga kunden vad den vill ha kvar eller vad som kan slängas ev återanvändas? Varför är det ett genomgående drag hos hantverkare att de verkar ha så fruktansvärt svårt att kommunicera? Med tanke på att de flesta hantverkare jag varit i kontakt med verkar inneha (och kunna använda) mobiltelefon verkar det ju inte alltför långsökt att lyfta luren, ringa kunden och fråga!
Och framförallt kan man ta betalt för detta så det borde ligga i intresse:)
 
Och varför tror ni så många byggkillar kör dieselbilar
Förklara för en oinvigd snälla!
 
wertok skrev:
Förklara för en oinvigd snälla!
Alla entreprenadmaskiner går på diesel...
 
Tack för svaret!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.