Hej!
Jag är en amatör och ska försöka mig på mitt första (och kanske sista?) egna projekt med att klä in bokhylla och stommar i mdf skivor 16mm och måla allt i samma färg för platsbyggd look av skrivbord/bokhylla

frågor
1. Hur fäster jag enklast/bäst mdf 16mm mot reglarna som jag bygger som ramar runt allt. Lim, skruv eller både och? Om jag använder skruv och ska måla över senare, behöver jag försänka innan jag skruvar?

2. tips på att såga av/korta ner en billy bokhylla utan proffsverktyg?

tusen tack!
 
Försänka skruv. Ja
Korta ner Billy. Använda en vanlig handsåg funkar om man är noga.
 
Om du har möjlighet att använda tving eller på annat sätt få tryck över tid utan att hålla för hand, och det inte är mot melamin så kör med bygglim/montagelim tex Casco Superfix. Kan gå mot melamin också, gör ett prov och se.

Om det är mot nån melaminklädd skiva, förborra, försänk, spackla, slipa, spackla, slipa i en evighet och sen målar du. Spax-skruvar med Torx är väldigt trevliga att använda för övrigt.

För att korta av skulle jag fästa en lång stållinjal med dubbelhäftande tejp så att den inte glider, sen skära i melaminen med en universalkniv/mattkniv flera gånger. Samma på baksidan. Sedan sågar du med en japansåg (köp på Clas Ohlson, Razorsaw är vad du vill ha). Kan nog vara vettigt att öva innan. Det är i stort sett nödvändigt att spänna fast det du ska såga i, annars blir det skit. Skruvtvingar är nog mest prisvärt.

Du kommer också upptäcka att du behöver nya hål. De "små" är exakt 5 mm. De större har jag ingen aning om. Kan nog vara bra att markera var de ska vara INNAN du sågar bort något, du kan använda en vinkelhake mot befintliga hål för att flytta ner markeringen. Tryck med en syl eller nåt så att du får ett starthål så att borren inte vandrar. För de stora vill du förmodligen använda en kvistborr, den ger ett bra snitt och plan botten.
 
Stort tack för tipsen ovan, mycket uppskattat!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.