J Jotsat skrev:
Tjena! Nej, syftet var inte årsmedelvärdet, utan månad för månad jämföra de senaste åren och hur ohyggligt mycket högre december är än alla tidigare år.

Tabellen är från EONs hemsida och inget ihopsnickrat själv. Vet inte om deras årsmedelvärde är viktat eller inte
man kan ju också dra slutsatsen att 2020 var väldigt billigt
 
  • Gilla
McDoit och 2 till
  • Laddar…
Jag kan möjligen gå med på subventioner för de som har rörligt elpris om vi som har bundet elpris får lika stora subventioner när det rörliga priset ligger lägre än det bundna.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 5 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
man kan ju också dra slutsatsen att 2020 var väldigt billigt
2019 var billigt, 2020 var dyrt, 2021 blev så stratosfäriskt dyrt att det nu påverkar inflationen.
 
M
B Boende45 skrev:
Men herregud, sluta rösta på MP då om du inte är beredd att betala för att rädda klimatet?
Och vad blir bättre av att elen plötsligt kostar 4ggr mer är normalt? Möjligtvis att några inte har råd att köpa något annat för pengarna och därför avstår konsumtion, men då det mesta hamnar i statens kassakista så lär de sätta sprätt på pengarna och det skapar CO2 utsläpp.

Det är rent trams att tro att elpriserna har något som helst med miljö att göra.
 
  • Gilla
Gotag och 11 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
2019 var billigt, 2020 var dyrt, 2021 blev så stratosfäriskt dyrt att det nu påverkar inflationen.
Du får nog kolla på tabellen igen
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
~3200 kr för november och december här i Finland, konsumtion 2329 kWh. Jag får mina elfakturor varannan månad.
 
Man kan ju också fundera över att elpriset fortsätter att ligga över 1 kr/kWh i SE4 trots att det blåser och är ovanligt milt för årstiden. Om efterfrågan överstiger tillgången även nu så är det nog allvarligare problem i sikte än höga elräkningar?

Men det lär vi snart bli varse om det blir riktig vinter och vindstilla
 
  • Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
Detta är en tävling jag inte vill vinna. Har inte fått fakturan så får väl se vart man hamna...
 
  • Gilla
Mathias01 och 2 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Du får nog kolla på tabellen igen
Aldrig! :crysmile: Min elräkning är sanningen.
 
B Boende45 skrev:
Men faktum är att med ett riktigt ”svidande” elpris använder vi mindre el och bidrar till minskad klimatpåverkan.
Det går ju inte att spara sig ut klimatkrisen. Vi måste producera tillräckligt med ren energi helt enkelt. Eller egentligen Kina, USA och Indien. Är dom inte med på tåget så går det inte.

Sedan tycker jag det är värdelöst av regeringen att i detta krisläge välja att inte följa EUs rekommendation om kompensation till hushållen. Nu är man med och drar in extra skattepengar på det höga priset. Att skippa moms och elskatt för november och december hade varit schysst nu,
 
  • Gilla
Lullejulle och 7 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Det går ju inte att spara sig ut klimatkrisen. Vi måste producera tillräckligt med ren energi helt enkelt. Eller egentligen Kina, USA och Indien. Är dom inte med på tåget så går det inte.

Sedan tycker jag det är värdelöst av regeringen att i detta krisläge välja att inte följa EUs rekommendation om kompensation till hushållen. Nu är man med och drar in extra skattepengar på det höga priset. Att skippa moms och elskatt för november och december hade varit schysst nu,
Skulle sossar ge tillbaka skattepengar? :rofl::rofl::rofl::rofl:
 
  • Gilla
johnjensen och 8 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Det går ju inte att spara sig ut klimatkrisen. Vi måste producera tillräckligt med ren energi helt enkelt. Eller egentligen Kina, USA och Indien. Är dom inte med på tåget så går det inte.

Sedan tycker jag det är värdelöst av regeringen att i detta krisläge välja att inte följa EUs rekommendation om kompensation till hushållen. Nu är man med och drar in extra skattepengar på det höga priset. Att skippa moms och elskatt för november och december hade varit schysst nu,
Vet inte hur det är med dig, men jag känner inte att jag är i spar-läge just nu. Då skulle mina pengar hamna i en sjysst fond istället för hos elproducenterna och hos de som tillverkar teknik för att energioptimering :)
 
255 öre/kWh inkl moms på Telge energi, landar väl på typ 4650 kr för 1800 kWh. Måttligt isolerat Norrlandshus från 74 i Stockholm med primärt två LLVP för värme.

Folk verkar ha konstiga uppfattningar om rörligt kontra bundet. Den plötsliga ökningen av priset har ju gjort bundet till ett lyckokast. Men om priserna står sig kommer de bundna priserna bli lika illa som rörligt, med rörligt buffrar man på sparkontot istället.

Och 160kvm hus har fortfarande lägre månadskostnad än vår förra 4a hyresrätt.
 
  • Gilla
Tågråttan och 4 till
  • Laddar…
C
Känns som att om det fortsätter så här (vilket det ju ser ut att göra) så kommer detta i sig att bli relativt kraftigt inflationsdrivande. Många som värmer med el och uppvärmningen är en av de stora posterna bland hushållens kostnader.

Så räkna med höjda räntor pga detta ;)
 
  • Gilla
WiZCoke och 2 till
  • Laddar…
hade 789kw i dec, räknar väl på 3kr/kw inkl allt. har eldat i kaminen hela tiden jag är hemma men ligger ute på jobb i v så där sparar man väl en del, 100m2 hus med llv pump och spabad som iofs står i sleepmode 99% av tiden. förra året hade jag inte en tanke på elpriset men nu har man ju blivit paranoid, jävla sossar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.