Bor sen 6 mån i radhus byggt ca 1970.
Har sannolikt suttit torkskåp tidigare hos oss men inget där när vi flyttade in, eftersom el och ventilationsöppning fanns på plats.

nu skaffat nytt torkskåp, men inte anslutit frånluft än.

Jag undrar vad som är smartast apropå anslutnin. Den gamla ventkanalen har ett metallrör som är 5 cm i diametern. Jag hittar inga bra stoser eller muffar till den diametern, samt att röret är lite ihopklämt.

Idéer på anslutning? (Se bild)

alternativt, vi har satt in en modern paxfläkt ca 1 m bort . Räcker den för borttransport av fuktig luft om jag bara låter torkskåpet blåsa rakt ut?
 
  • Hand som pekar på en gammal ihopklämd ventilationskanal i en vägg, tänkt för anslutning till torkskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
B bluenail skrev:
Bor sen 6 mån i radhus byggt ca 1970.
Har sannolikt suttit torkskåp tidigare hos oss men inget där när vi flyttade in, eftersom el och ventilationsöppning fanns på plats.

nu skaffat nytt torkskåp, men inte anslutit frånluft än.

Jag undrar vad som är smartast apropå anslutnin. Den gamla ventkanalen har ett metallrör som är 5 cm i diametern. Jag hittar inga bra stoser eller muffar till den diametern, samt att röret är lite ihopklämt.

Idéer på anslutning? (Se bild)

alternativt, vi har satt in en modern paxfläkt ca 1 m bort . Räcker den för borttransport av fuktig luft om jag bara låter torkskåpet blåsa rakt ut?
5cm är för litet, 110-125mm brukar det vara på torkskåp.
1m bort är risken att fuktig luft hinner kondenserar på vägen dit.
 
Hmm kan det ha varit nån äldre standard?
Testade den här lite provisoriska lösningen i bild, är det tillräckligt nära för att pax:en ska räcka ?
 
  • Provisorisk installation av vit köksfläkt med flexibel slang kopplad till ventilation i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
B bluenail skrev:
Hmm kan det ha varit nån äldre standard?
Testade den här lite provisoriska lösningen i bild, är det tillräckligt nära för att pax:en ska räcka ?
Med slang förlängningen kan det funka
 
  • Gilla
bluenail
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.