Måste man ha KA för rivning av timmerstomme? Stommen är idag ett fritidshus byggt i vinkel, ca 60 kvm.
Vi plockar ut inredning, kök osv själva.
Sen ska vi försöka sälja stommen men spara en del av den själva.
Ansökan om rivningslov är beviljad och materialinventering inlämnad.
Hittar vi ingen köpare kommer entrepenör för vår nybygge på samma plats att riva huset.
Kommunen vill nu ha KA rivningsplan samt kontrollplan för rivningen.

Fråga 1: ska man verkligen behöva både rivningsplan och kontrollplan för rivningen?
Fråga 2: måste vi ha KA om vi gör det själva?

KA har vi som sedan ska kontrollera byggnation av nytt hus på samma plats men han ska väl knappast behöva komma in så tidigt i processen

Tack på förhand!
Margareta
 
Det är bara din kommun som kan svara på detta. Jag är KA just nu för ett projekt där man river timmerstuga och säljer stommen precis som i ert projekt. Mitt projekt ligger i Göteborg. Rivningsplanen och kontrollplanen för rivning är lite olika saker. Är rivningen och bygglovet i samma ärende? Det bör vara enklast om ni samordnar dessa så det bara handlar om ett och samma ärende hos kommunen, eventuellt blir det billigare för er också.
 
LaszloToth LaszloToth skrev:
Det är bara din kommun som kan svara på detta. Jag är KA just nu för ett projekt där man river timmerstuga och säljer stommen precis som i ert projekt. Mitt projekt ligger i Göteborg. Rivningsplanen och kontrollplanen för rivning är lite olika saker. Är rivningen och bygglovet i samma ärende? Det bör vara enklast om ni samordnar dessa så det bara handlar om ett och samma ärende hos kommunen, eventuellt blir det billigare för er också.
Tack för svar!
Ja det är samma ärende. Ansökan om rivningslov samt materialförteckning (även hur det ska sorteras) lämnades in samtidigt som bygglovsansökan till nybyggnationen. Vi har fått beslut på det. Nu behöver vi startbesked på själva rivningen så vi tar hand om stommen.
Byggingenjören vid kommunen har begärt in handlingar som han säger heter KA rivningsplan
samt kontrollplan för rivningen.
 
Din KA bör ha kunskap om dessa delar så ta kontakt med hen och upprätta dessa dokument för startbesked
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.