Gizmo79 skrev:
Borde kanske ha skrivit det i inledningen men med 1,5 milj menar jag enbart för hus.

Sen har vi utöver huset räknat in följande:

Tomt
Va anslutning
El anslutning
Tele anslutning
markarbete
bygglov
pantbrev
lagfart

vet inte om det är några mer "större" kostnader att tänka på
Har du kikat på A-hus Basic serie? Vi bygger basic #4
 
Björklidenhus har sin favoritserie som verkar prisvärd om man gillar något av husen ... vår kalkyl för en smålandsvilleovanvåning inkl snickare mfl, men att vi fixar med golv och tapeter själva, verkar landa kring 260'. Så att bygga ovanvåning kostar ju också.
 
Gizmo79! ring eller maila dina frågor till de husleverantörer du är intresserad av så får du korrekta svar, de flesta har olika priser beroende på var i landet du tänker bygga så de svar du får av oss på forumet är oftast våra "personliga" prisuppgifter som kan variera en hel del med de priser du får.

MVH Birpa
 
För 1,5 miljoner borde du få ett bra hus, om det enbart är huspriset, själv sitter jag med en totalkalkyl på 1,5 - 1,6 miljoner, för ett hus på ca: 132 kvm , platta på mark med golvvärme, solvärme/värmepump ackumulatorank, tomt 1015 kvm, anslutningar osv. enda som inte är inräknat i min kalkyl är slutförandet av tomten, vet inte riktigt vad detta slutar men har hört om schablonvärden på 100-200 000:-

Har räknat med att ta detta allteftersom och med "egna" pengar, alltså inte på byggkreditet.

Så visst går det!
 
hyweu skrev:
För 1,5 miljoner borde du få ett bra hus, om det enbart är huspriset, själv sitter jag med en totalkalkyl på 1,5 - 1,6 miljoner, för ett hus på ca: 132 kvm , platta på mark med golvvärme, solvärme/värmepump ackumulatorank, tomt 1015 kvm, anslutningar osv. enda som inte är inräknat i min kalkyl är slutförandet av tomten, vet inte riktigt vad detta slutar men har hört om schablonvärden på 100-200 000:-

Har räknat med att ta detta allteftersom och med "egna" pengar, alltså inte på byggkreditet.

Så visst går det!
Låter ju intressant. Får man fråga hur ni har gått tillväga för att komma undan med detta pris? Vilken firma har ni anlitat eller gör ni allt själva?

Mvh
Patrik
 
tokan skrev:
Kolla med fiskarhedenvillan. Dom har många hus i den prisklassen. Vi skall bygga deras tärnan och om vi hade valt nf hade det slutat på 1,468 om jag inte minns fel. Då var det dock klinkers på badrumsgolven men våtrumstapet. Annars var det inklusive "allt".
Kan det verkligen vara möjligt att ett nyckelfärdigt så pass stort hus inklusive grund landar på 1,468? Det låter verkligen billigt isf. :eek:

165,4kvm för 1,468,000:- ger 8875:- per kvadrat nyckelfärdigt, mycket bra pris.
 
165,4kvm BOA eller boyta?? Glöm inte kolla vilken typ av area de anger, det skiljer mellan olika företag vad de anger. På ovanvåningen kan detta ge en stor skillnad i antal kvm.
mvh fialotta
 
Boarea (BOA) och boyta är samma sak. Boyta är ett äldre areabegrepp som ej bör användas längre.
 
"Boyta är ett äldre areabegrepp som ej bör användas längre." JAG HÅLLER FULLSTÄNDIGT MED"!!

När man beräknar BOA för ovanvåningen så räknar man inte med yta som har lägre takhöjd än ??(minns inte just nu) men när man skriver boyta menas golvytan oavsett hur lågt taket är. Detta ger stor skillnad på antalet kvm särskilt på ovanvåningen.

I de flesta andra sammanhang, t ex vid köp av ett begagnat hus via en mäklare gäller att BOA ska redovisas, men vad gäller just nybyggen så finns inget sådant krav.
När vi köpte hus (i fjol höstas) stod det i alla brochyrer att huset vi valde var 153 kvm stort, såsmåningom framgick att huset var 142kvm BOA och att 153kvm var boyta. Vi tittade då runt bland de andra tillverkarna och det var inte alls ovanligt att man använde boyta när man redovisade kvmytan, däremot var det företaget vi köpte från litet ovanliga såtillvida att de inte redovisade att det var boyta och inte BOA ... (men det har de visst ändrat).

Som husköparnybörjare var det inte det första vi reflekterade över och kanske är det inte alla gånger så lätt att ens tänka på att det är en skillnad mellan de två.
mvh fialotta
 
Quote "såsmåningom framgick att huset var 142kvm BOA och att 153kvm var boyta."


Menar du inte 142kvm BOA och 153 kvm byggarea ?

Det är de enda begrepp jag känner igen som man skiljer mellan vid husbygge. Byggarea är den totala ytan huset upptar med väggar mm. inkluderat.

Tittar man på ett flertal olika tillverkares hemsidor så ser man att de använder båda begreppen BoA samt boyta och då upptar dessa samma kvm.

Exempelvis Villor från LB Hus & Villor. På denna sida uppger de BoA och klickar du in på ett hus så står det boyta i kvm.
 
Hej!
Skillnaden mellan boyta och BOA blir ju som tydligast när man ser på ovanvåningen. På bottenvåningen blir det normalt ingen skillnad. Varför LBhus skriver som de gör har jag ingen aning om.
Denna standard http://www.sis.se/upload/632107901998187500.pdf använder normalt både mäklare och hyresvärdar. Så om man bor i ett begagnat hus är det troligen uppmätt enligt denna standard. Se särskilt vindsvåningen på sidan fyra. Det är bra att kolla av med sin hussäljare att de angett husets BOA.
mvh fialotta
 
Gizmo79 skrev:
Låter ju intressant. Får man fråga hur ni har gått tillväga för att komma undan med detta pris? Vilken firma har ni anlitat eller gör ni allt själva?

Mvh
Patrik
Jobbar själv som snickare och har en släkting som är alltiallo, betongarbetare, rörläggare, grävmaskinist osv. så grunden klarar jag undan med inköp av material, samt dieselkostnad och nån extra tusenlapp för assistansen. Sedan stomreser Fiskarhedens samarbetspartner huset, hinner inte med allting själv nämligen, så därför kändes den lösningen bäst, sen så kommer jag göra slutförandet själv, sen av denna kostnaden så är ju tomten på 1015 kvm med alla anslutningar går på ca: 255 000 :-

Så det enda som kommer anlitas är el (inkopplingen) samt viss vvs installation, och eventuellt kakel/plattsättning.
 
Den golvyta som ej utgör BOA på en inredd vind benämns "ej mätvärt utrymme" och skall egentligen inte kallas för något annat.

Nu ska jag inte spela dum utan jag förstår mycket väl vad fialottabus menar men jag tror att man i dagligt tal använder boarea (eller lite felaktigt boyta) för den mätvärda arean och "golvyta" för total golvytan utan hänsyn till snedtak.
 
Gizmo79 skrev:
Har tidigare skickat ut frågan vad man får för hus för 1,3-1,5 milj nf.

Har nu förstått efter att ha läst era svar samt kollat runt lite här på forumet att det är lite väl i underkant för att få ett hyfsat hus.

Så nu är min fråga hur mycket måste jag lägga till för att hamna i en kategori(fortfarande "billigt") där det finns ett antal alternativ att välja mellan?

Det vi är intresserade av är ett 1-plans på cirka 130-140kv, ev ett 1 1/2 plans

Eksjös västanvind är ett hus vi fastnat för men har inte kunnat hitta nått aktuellt pris.

Ska bygga i västra götaland.

Mvh
Patrik

Hej
kan rekomendera dig att kolla på smålandsvillan, håller på att bygga deras nybro, 1,5 plan m oinredd övervåning 119 kvm nedervåning + ca 87 kvm plan två som inreds vid behov. pris för huset är ca 1,1 milj.
mvh Anna
 
Hej Anna

Vad har du fått för pris för markarbeten och husgrund till Nybro ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.