Jag ska bygga en nisch vid sidan av ett utrymme där en side-by-side ska stå. Eftersom side-by-siden kräver 30 cm för att kunna öppna frysdörren tänkte jag bygga en liten "låda" där. Nu är bara saken den, att jag är oerhört negativt inställd till tanken på att ge bort 60x30 cm av mitt kök... och därför tänkte jag bygga lite nischer för brickförvaring, lite vin osv i den. Frågan är vad jag ska använda för skiva för att få det snyggt. Är det mdf som gäller, eller ska man spackla OSB, och vad ska man måla med för färg? Det blir ju mer som en möbel än som en "vägg".

Hoppas någon har förbarmande över mina flummiga idéer :)

tack på förhand!
 
Det är definitivt inte OSB som gäller om du inte vill ha en "ruff" yta, men det låter ju inte så eftersom du pratar om att spackla den. Du drar bara på dig en jäkla massa merarbete. Nej, satsa på MDF som är tacksamt att bearbeta och sedan måla. För bästa finish spacklar du alla snittytor med ett fint snickerispackel och slipar med finkornigt slippapper före målning. Vill du sedan ha möbelfinish så är det väl sprutmålning med lackfärg i lämplig glans som gäller.
Du kommer säkert att få alternativa förslag – välj det som passar din ambitionsnivå bäst.

Lycka till!
MVH
Ronnie
 
tack för tipsen, jag funderar lite på det där med målningen, att sprutmåla den är nog inte aktuellt, jag fixar att måla med penslar och rollers, och tiden medger nog inte att lära sig en ny teknik :) Vad är det för färg man ska använda när man målar spacklad MDF?
 
Börja med en grundfärg av bra kvalitet, dels ger det bättre vidhäftning, dels så kan du få ett ännu bättre resultat om du slipar med ett väldigt fint papper igen. Det finns varianter ("slipgrund" t ex) som fungerar som ett extremt fint spackel också. Sedan går du på med den färg du vill ha som slutfärg. Slipa lätt med fint papper efter varje lager utom det sista.
Det finns ju både vattenburen färg och oljefärg; vill jag vill ha riktigt bra finish föredrar jag oljefärg som blir tätare och får en hårdare yta när den är helt genomtorr. Luktar dock lite och kan ge huvudvärk medan man jobbar med den.

MVH
Ronnie
 
Jag talar självklart om färg för snickerier, d v s lackfärg, som idag kan vara antingen vattenburen eller oljebaserad. Bestäm dig för den ena eller andra varianten och kör med penslar som är avsedd för just den typen så får du bäst resultat. När det gäller just penslar är det ofta värt att lägga några kronor extra, det har man igen på slutresultatet.

MVH
Ronnie
 
På jobbet kom kunden med en färdig nisch till badrummet.
Den va gjord i gips och man kapade
bara upp hål efter den i gipsen och limmade fast den.

Mvh Putte
 
ok, då var färgen inhandlad, nu ska jag bara bygga också :)

tack så mycket för värdefulla tips!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.