Följande datum hade jag en snittkostnad på 2,4kr /kwh. Är det rimligt?

20210701 - 20211001
2500kwh * 2,4kr = 6000kr.

Jag får inte en elräkning då jag hyr en del av huset, och fastighetsägaren har mätverktyg på plats där man ser min exakta förbrukning. Men är det verkligen rimligt att mitt elpris i snitt mellan de 2 datumen skulle vara hela 2,4kr per kwh?
 
#el
Det är ju helsjukt hur dyrt elen har blivit.
Jag är 100% säker på att min hyresvärd inte skulle ljuga då han är så reko man kan bli. Tänkte bara om han möjligtvis satt på ett dåligt avtal. Men då vet jag, då är det dåligt för alla haha.
Tack för svar, och ha en bra dag!
 
P ponnyriddare skrev:
Följande datum hade jag en snittkostnad på 2,4kr /kwh. Är det rimligt?

20210701 - 20211001
2500kwh * 2,4kr = 6000kr.

Jag får inte en elräkning då jag hyr en del av huset, och fastighetsägaren har mätverktyg på plats där man ser min exakta förbrukning. Men är det verkligen rimligt att mitt elpris i snitt mellan de 2 datumen skulle vara hela 2,4kr per kwh?
Det är inte alls orimligt. Själv hade jag en förbrukning på 4129 kWh mellan de datumen och betalade 9895:- för det, alltså ganska exakt* samma pengar som du blivit debiterad.
Det innefattar alltså alla abonnemangskostnader, elnät, moms, skatter och annat som elbolagen har för sig.

*(2,3965 kr / kWh om man ska räkna decimaler)
 
  • Gilla
oathbeach
  • Laddar…
Då vet jag hur det står till.
Det är ju helsjukt.
B Bonzo2000 skrev:
Det är inte alls orimligt. Själv hade jag en förbrukning på 4129 kWh mellan de datumen och betalade 9895:- för det, alltså ganska exakt* samma pengar som du blivit debiterad.
Det innefattar alltså alla abonnemangskostnader, elnät, moms, skatter och annat som elbolagen har för sig.

*(2,3965 kr / kWh om man ska räkna decimaler)
Ojdå. Får hoppas elpriserna går ner igen någon dag. Orimligt att betala så mycket el.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.