Har en liten fundering...

Vi har tänkt göra ett kallskafferi (gå in skafferi) i vårt nybygge och funderar då på hur det kommer att fungera med den vattenburna golvvärmen i grunden.
Även om man inte lägger slingor precis där skafferit skall vara borde ju grunden under ändå värmas upp, hur blir det då???

Är det någon här inne med erfarenhet av en sådan lösning?

Tacksam för råd och tips
/Adrian
 
Tittar man på hur det är i äldre hus ligger ofta den typen av skafferier på norrsida och har en rejäl ventil som tar in sval luft.
Du kan ju alltid göra ett "rum-i-rummet" som du isolerar så att det s a s får sitt eget klimat men om du inte ger det förutsättningar att vara svalare än köket i stort så blir det inte det heller – då har du bara ett stort skåp...

MVH
Ronnie
 
Pysslarn skrev:
Tittar man på hur det är i äldre hus ligger ofta den typen av skafferier på norrsida och har en rejäl ventil som tar in sval luft.
Du kan ju alltid göra ett "rum-i-rummet" som du isolerar så att det s a s får sitt eget klimat men om du inte ger det förutsättningar att vara svalare än köket i stort så blir det inte det heller – då har du bara ett stort skåp...

MVH
Ronnie
Det kommer att vara isolerade väggar lika som vanliga innerväggar och kalluftsintag genom grunden (skafferiet ligger mitt i huset och inte mot en yttervägg).
Vi får väl helt enkelt isolera golvet för att inte släppa upp värmen från grundplattan. Först tänkte vi ha flytande golvvärme och då hade ju inte det varit ett problem...

/Adrian
 
Jag har precis byggt ett gå in i skafferi i vårt nya kök. Det ligger i ett hörn med två ytterväggar och så har vi byggt nya mellan väggar. Två ventiler genom ytterväggen (uppe o nere). Det ligger i ett norr hörn. Vi har dock inte golvvärme, så direkta tips vad gäller detta har jag inte.
 
Adrian skrev:
Det kommer att vara isolerade väggar lika som vanliga innerväggar och kalluftsintag genom grunden (skafferiet ligger mitt i huset och inte mot en yttervägg).
Vi får väl helt enkelt isolera golvet för att inte släppa upp värmen från grundplattan. Först tänkte vi ha flytande golvvärme och då hade ju inte det varit ett problem...

/Adrian
Du kan nog glömma att det blir ett svalt skafferi om det ligger mitt i huset.
 
Sawsaw skrev:
Du kan nog glömma att det blir ett svalt skafferi om det ligger mitt i huset.
Hmm, jag hoppas att det kan vara lite svalare i a f.
Ekohus har en sådan lösning som jag inspirerades av och enligt dem blir det svalt (inte på sommaren förstås).
 
Vi har ett skafferi mitt i huset med luftintag från grunden, inga golvvärmeslingor, isolerat i väggarna och tätat vid dörren - och visst blir det svalare där än i övriga huset. Vi tar in luften från norr (där är det aldrig sol).

På vintern måste vi ibland täcka för luftintaget då det annars blir för kallt därinne.
 
Ms_IT-Nisse skrev:
Vi har ett skafferi mitt i huset med luftintag från grunden, inga golvvärmeslingor, isolerat i väggarna och tätat vid dörren - och visst blir det svalare där än i övriga huset. Vi tar in luften från norr (där är det aldrig sol).

På vintern måste vi ibland täcka för luftintaget då det annars blir för kallt därinne.
Ahh, tack!
Då borde det fungera. Har väl iofs tid att rita om köket men tycker att lösningen är "perfekt" som den är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.