Hej,

Köpte idag en badrumsspegel med 2st touch knappar på spegeln (1 till värme och 1 av/på knapp som man även kan dimma belysning bakom spegeln).
Det visade sig att spegeln inte går att tända med strömbrytaren, alltså varje gång när jag sätter på strömbrytaren så måste jag ändå trycka på knappen i spegeln för att tända belysning. Finns det någon här på forumet som vet hur jag kan göra för att ändra denna funktion? Jag vet att det går att koppla så att man enbart kan sätta på belysning med strömbrytaren (då går det förmodligen inte längre att använda knappen på spegeln) men jag skulle helst vilja ha en fungerande knapp i spegeln samt dimmer och även kunna tända direkt med strömbrytaren.
Tacksam för alla svar!

bifogar bilder som visar hur transformator och styrning ser ut i spegeln samt knapparna på spegeln så man förstår bättre
 
  • Närbild av en badrumsspegel med två touch-knappar, en för värme och en strömbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bakom en rund badrumsspegel visas elektronik med transformator och touchkontroller samt anslutna kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk kopplingspanel bakom badrumsspegel med LED-drivare och touch controller.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har en liknande spegel/funktion och den startar på senaste inställning när jag tänder med knappen på väggen. Alla funktioner på spegeln finns kvar.
 
D Damian Lind skrev:
Hej,

Köpte idag en badrumsspegel med 2st touch knappar på spegeln (1 till värme och 1 av/på knapp som man även kan dimma belysning bakom spegeln).
Det visade sig att spegeln inte går att tända med strömbrytaren, alltså varje gång när jag sätter på strömbrytaren så måste jag ändå trycka på knappen i spegeln för att tända belysning. Finns det någon här på forumet som vet hur jag kan göra för att ändra denna funktion? Jag vet att det går att koppla så att man enbart kan sätta på belysning med strömbrytaren (då går det förmodligen inte längre att använda knappen på spegeln) men jag skulle helst vilja ha en fungerande knapp i spegeln samt dimmer och även kunna tända direkt med strömbrytaren.
Tacksam för alla svar!

bifogar bilder som visar hur transformator och styrning ser ut i spegeln samt knapparna på spegeln så man förstår bättre
Löste det sig?

Har nog samma problem med min
 
Hej, nej det har inte gjort det!

Det man kan göra är att koppla spegeln till permanent ström och alltid trycka på knappen i spegeln när man vill tända.
Andra lösningen är att klippa dessa två kablar(se bilden) o sätta ihop. Då tänder man enbart med strömbrytaren och förlorar knappfunktionen i spegeln.

Det skulle säkert gå att byta transformator eller den andra som heter ”touch controllers” i spegeln men jag är tyvärr inte tillräckligt kunnig för att veta hur man ska göra.
 
  • Baksidan av en spegel med elektriska komponenter, kablar och märkning för matning, belysning och värme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.