Vi är ute efter en skjutglasdörr på ca 2.5 meter. Har då förstått att man måste ha ett fast parti vid sidan av denna dörr då. Och eftersom hela väggen totalt ska bli 7.6 meter bör det bli ett: fast parti 2.5m+skjutdörr 2.5m+fast parti 2.5m.

Nu kommer vi inte att kunna beställa detta parti från de vi planerar köpa de övriga fönstrena från, kommer detta att synas om vi väljer trä med aluprofil från båda? Är det dumt att ta från två leverantörer?

Vi kommer utöver detta även behöva en skjut- och vikdörr på ca 2,50x2,10.

Har ni förslag på leverantörer av skjutglaspartier och skjut- och vikpartier?
Då inte med hutlösa priser på 35000 per lösning...
 
Jag har köpt vikdörrar från Skånska Byggvaror. Formata vitmålad, med 3 dörrar. Dörrarna är egentligen till uterum/vinterträdgård, men de har tillräckligt bra u-värde och det är fraförallt prisvärda.

Skånska Byggvaror
 
det lät ju som en kanonidé. Men, jag ringde och hörde med Skånska byggvaror och de sa "det kommer att blåsa rakt igenom". De är inte tätade för det ändamålet.

Har du monterat in dina?
Hade du fått denna informationen?

Tittar man bara på U-värdena (1.7) så skulle jag också kunna godta partierna för det priset...
 
Ok, nu har jag pratat med SKBV igen.
Vikpartierna har u-värde 1.7 på konstruktionen och 1.3 på glaset och ÄR tätade (De var inte det förra året). Och de är precis lika lämpliga att ha i fasaden som andra dyrare vikpartier.
Problemet är att de inte är godkända hos försäkringsbolagen, de har inte rätt lås, därför kan man inte använda de i husfasaden... Möjligtvis skulle man kanske kunna byta lås på dem och få igenom det på så vis, någon som undersökt detta?
Prisskillnaden är ju extremt stor....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.