Någon som har en tegelvägg med räfflat tegel inomhus och ljusat upp den (slammat, kalkat, putsat) på ett eller annat sätt?

I vårt hus (som vi flyttar in i snart) finns en vägg med tegel liknande de på första bilden med svart fog... min dröm är att få till en mer åldrad ljusare yta i olika färgskiftningar (likt bild nr 2). Jag inser ju såklart att det kan vara svårt med tanke på den räfflade ytan på teglet, men tänkte att någon här kanske har en superbra idé för att förverkliga min dröm ;)

Så alla tips mottages tacksamt, ser även gärna bilder på om någon målat, kalkat, slammat eller vad som helst med en tegelvägg, all inspiration är välkommet :)
Räfflat tegel med mörk fog som exemplifierar användarens befintliga tegelvägg före ljusning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild från wienerberger.se
Ett sovrum med en obehandlad räfflad tegelvägg, inredning i vitt och grått, konst och växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild från bosthlm.se
 
S
Enklast är nog att hugga bort ytan på teglet mer mejsel så blir det så där rufft. Eller enklast är nog att vänja sig vid befintligt utseende. :rofl:;)

Den andra bilden visar en vägg som är murad för att aldrig vara synlig. Någon har sannolikt knackat ner putsen på senare år. Dina tegelstenar är fasadtegel som är hårdare bränt än det ljusa äldre teglet.
 
  • Gilla
SofiaMads
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Enklast är nog att hugga bort ytan på teglet mer mejsel så blir det så där rufft. Eller enklast är nog att vänja sig vid befintligt utseende. :rofl:;)

Den andra bilden visar en vägg som är murad för att aldrig vara synlig. Någon har sannolikt knackat ner putsen på senare år. Dina tegelstenar är fasadtegel som är hårdare bränt än det ljusa äldre teglet.
Jo jag misstänkte att det är blod svett och tårar som gäller här, eller försöka vänja sig :crysmile: Jag är dock inte helt övertygad om att jag nånsin kommer kunna acceptera de svarta fogarna som suger allt ljus ur rummet :rolleyes:
Men kanske är ett alternativ att knacka ur yttersta fogen och lägga i en ljusare fog...
 
Höghus Höghus skrev:
Själv målade jag teglet med spruta. Det blev en fin strukturerad yta.
[länk]

/Höghus
Jättefint!
Jag gillar ju den levande känslan i den befintliga väggen och är rädd att den försvinner om jag målar med täckande färg... Gör sig kanske bättre på en vägg med slätare stenar som din :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.