J jlinxx skrev:
Hej,

Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!

Förbrukning 4826 kwh

Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.

Hur ser era elräkningar ut?

Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr

Mvh // J
Har ej fått för december än. Men november låg på 2500 ink allt. 167 + 167. Glad jag band trots att alla sa att man skulle ha rörligt.
 
  • Gilla
Maxizor och 7 till
  • Laddar…
K katho75 skrev:
10000+ i månadskostnad för dyrare el har väl inte med små marginaler att göra?
Men du tycker förmodligen det är ok att äldre som bor i ett hus måste flytta ut på gatan för att man inte har råd att betala sin elräkning med sin pension.
Just de som har obelånade mångmilion villor är kanske inte den grupp jag skulle peka ut som hårt drabbade.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
Vikzarl och 22 till
  • Laddar…
galento
Fy fasen vilka priser , vi förbrukade 2188 kWh i december men får väl
räkningarna för nov och dec från Fortum och Ellevio denna månad. Elområde 3.
Men har har bundet pris , tror aldrig vi har haft rörligt nån gång.
 
  • Gilla
Chopperglide och 2 till
  • Laddar…
Nissens
J jlinxx skrev:
Hej,

Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!

Förbrukning 4826 kwh

Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.

Hur ser era elräkningar ut?

Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr

Mvh // J
Tungt, men du måste ha väldigt dålig isolering i huset?
Jag har tvåvåningshus på 165 kvm + 70kvm biyta, det drog typ 1500 kWh i december… mindre än en tredjedel av din förbrukning…
 
  • Gilla
Antti Säisä och 5 till
  • Laddar…
Oj oj oj är detta verkligen sant ?
 
  • Gilla
pakern och 1 till
  • Laddar…
Sluta gnäll om elpriset, ni har gjort eget val att ha rörligt och har mestadels haft lägre pris än vi som valt fast pris. Alternativet är att ni ser till att bli omyndigförklarade och en god man sköter era räkningar.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
  • Wow
  • Älska
  • Ledsen
Daggew och 128 till
  • Laddar…
EddieHansson
pellefant pellefant skrev:
Sluta gnäll om elpriset, ni har gjort eget val att ha rörligt och har mestadels haft lägre pris än vi som valt fast pris. Alternativet är att ni ser till att bli omyndigförklarade och en god man sköter era räkningar.
Sluta gnäll på de som drabbats av den här skiten till elpriser. Du behöver ju inte läsa dessa trådar.

Det är också många som behövt binda om i november december. Men enligt ditt argument är de ju dumma i huvudet som inte bundit ännu längre för flera år sedan.
 
  • Gilla
maarkus1 och 65 till
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Sluta gnäll på de som drabbats av den här skiten till elpriser. Du behöver ju inte läsa dessa trådar.

Det är också många som behövt binda om i november december. Men enligt ditt argument är de ju dumma i huvudet som inte bundit ännu längre för flera år sedan.
Även om du binder i nov/dec är inte elpriset så extremhögt.
 
  • Gilla
Antti Säisä och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Just de som har obelånade mångmilion villor är kanske inte den grupp jag skulle peka ut som hårt drabbade.
Vad huset är värt spelar väl ingen roll om man inte har kassaflödet som behövs för att betala räkningarna? Att grannarna drivit upp huspriserna betyder ju inte att man fått det bättre, det var ju precis därför fastighetsskatten gjordes om.

Visst kan man sälja men någonstans måste man ju bo och med låg inkomst är det inte säkert att man får någon hyresrätt, om det överhuvudtaget finns någon att få tag på.
 
  • Gilla
  • Haha
Momoko och 51 till
  • Laddar…
Jag fattar inte varför folk inte skriver sin Kw förbrukning samtidigt som dom skriver vad el räkningen blev, är ju helt intetsägande information utan förbrukningen. Sen skulle givetvis info om elområde vara ytterligare bra info. Själv har jag inte fått min elräkning för dec ännu. Men jag har förbrukat 2800kw SE3
 
  • Gilla
TheGrayLady och 17 till
  • Laddar…
Ser ut som jag förbrukat knappt 3600kWh, med mitt pris knappt 3300:- för endast elen.

Södra Norrland, 17 år gammal jordvärmeanläggning, 250m² i stort sett oisolerat hus från 1890-talet, åtta personer.
 
  • Gilla
Antti Säisä
  • Laddar…
T Tomasmexitegel skrev:
Jag fattar inte varför folk inte skriver sin Kw förbrukning
Jag fattar inte varför du inte skriver kWh...
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik440 och 62 till
  • Laddar…
Tips: det finns några elhandelsbolag som erbjuder vintersäkring av elpriset även under pågående vinter! Skriv "vintersäkring elpris" eller liknande i din favvo-sökmotor.

Själv har jag bundet elpris i boendet och vintersäkrat i stugan, men känner inget behov av att gnugga mina fakturor i nyllet på er med rörligt.
 
  • Gilla
David_.._ och 21 till
  • Laddar…
richardtenggren
B Boende45 skrev:
SE3, dvs Stockholm/Mälardalen/Värmland har mer än dubbelt så högt elpris i december som november 180,7 respektive 83,5 öre. Med påslag och moms blir det ca 2,35 kr /kWh för december och 1,10 kr för november.
SE3 täcker ju in lite mer än så :p

Textlista som beskriver olika elområden i Sverige med vilka län de inkluderar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Du passade väl på att värma huset då det var billigt ;)
Men som jag gjorde! hade säkert 30+ inomhus när elen var som billigast under sommaren.
 
  • Haha
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 23 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.