Bara av det vi ser i denna tråd så kan jag förutspå vissa akutåtgärder vad gäller moms, skatt osv i närtid. Vanligt folk måste kunna klara sig annars funkar det inte, allt havererar.

Inget som kan vänta till nästa val. Akut kris nu. Agera.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Rihu92 och 56 till
  • Laddar…
Undrar hur räkningarna ser ut för eltunga industrier och liknande nu med tanke på hur illa det ser ut med den lilla förbrukning privatpersoner har i jämförelse :thinking:
 
  • Gilla
karlbrutal och 10 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Bara av det vi ser i denna tråd så kan jag förutspå vissa akutåtgärder vad gäller moms, skatt osv i närtid. Vanligt folk måste kunna klara sig annars funkar det inte, allt havererar.

Inget som kan vänta till nästa val. Akut kris nu. Agera.
Det hoppas jag verkligen inte... Har man så små marginaler måste man ju ha fast pris...
 
  • Gilla
Kenhasse och 42 till
  • Laddar…
J jlinxx skrev:
Hej,

Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!

Förbrukning 4826 kwh

Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.

Hur ser era elräkningar ut?

Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr

Mvh // J
Ja helt sjukt, fick idag min räkning för sista kvartalet och nu är jag 12.500:- fattigare
Bor i en enplans villa 120 kvm byggt 92 med luft/luft värme. Samma period förra året knappt 4.200:-

Orimligt i mina ögon är rådande situation!
 
  • Gilla
  • Arg
  • Ledsen
LaoLars och 11 till
  • Laddar…
Ouch.
Jag Är glad att jag valde att binda mitt avtal i augusti.

150 m2, enplanshus på gjuten platta. Luftvatten installerad 2020. Ca 21 grader. 1100 kWh förbrukat i dec och kostnad på 1300kr
 
  • Gilla
  • Wow
  • Arg
ninne45 och 24 till
  • Laddar…
2214 kWh i december, 1744 kr. 196 kvm tvåplanshus inkl 2 elbilar, bergvärme, SE3.
 
  • Gilla
alex6 och 6 till
  • Laddar…
Bor i villa (3 personer), 180 m3, + 65 m3 garage SE3 (söder om Sthlm). Huset värms av vedpanna (gratis egenhuggen ved) och garaget med lvp (håller ca 12 grader). Förbrukning november 616 kWh och december 980 kWh.
Total elkostnad november 1151 kr och december 1633 kr (el och nätkostnader inkl moms). Tycker detta är överkomligt faktiskt. Är dock orolig att elbolaget hittar nåt finstilt i avtalet och höjer elpriset trots bundet avtal.
Hade lite flyt i juli och band elpriset på 46 öre + moms tre år framåt.
Installerade även solceller i våras och ersättning för såld el räknas nu av mot förbrukad el.
 
  • Gilla
pennybridge och 22 till
  • Laddar…
Jag antar att många kommer tänka om gällande bundet elavtal framöver.

Villa byggd 1886 , 211kvm. Bergvärmepump.
2 garage 55kvm och 40kvm. Elradiatorer.

total kostnad december : 2592kr

Elavtalet är bundet i drygt 2år till , men kommer vara noga att se över det i god tid.
 
  • Gilla
Magnus.j.lindholm och 11 till
  • Laddar…
P Papen skrev:
60 tals hus i zon 3
125 kvm + 125 kvm källare
Bergvärme
11 100kr för december
Dags att hyra ut källaren kanske:surprised:
Hur mycket förbrukade du?
 
  • Gilla
Emma Wilsson
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det hoppas jag verkligen inte... Har man så små marginaler måste man ju ha fast pris...
10000+ i månadskostnad för dyrare el har väl inte med små marginaler att göra?
Men du tycker förmodligen det är ok att äldre som bor i ett hus måste flytta ut på gatan för att man inte har råd att betala sin elräkning med sin pension.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Ledsen
Älgeby och 69 till
  • Laddar…
Ca 3600:- 2700kwh
255m2 hus, garaget 50m2, loft på ca 40m2 samt en jacuzzi.
Glad att jag band elen i våras till 2024, men lider med er som får så dyra räkningar nu.
 
  • Gilla
Bissemannen och 7 till
  • Laddar…
S Simonstahl skrev:
Jag antar att många kommer tänka om gällande bundet elavtal framöver.

Villa byggd 1886 , 211kvm. Bergvärmepump.
2 garage 55kvm och 40kvm. Elradiatorer.

total kostnad december : 2592kr

Elavtalet är bundet i drygt 2år till , men kommer vara noga att se över det i god tid.
Frågan är vad priserna på bundna avtal kommer vara i framtiden dock. Eller om dom ens kommer finnas alls:thinking:
 
  • Gilla
Patrik440 och 29 till
  • Laddar…
hsd
L Lutte skrev:
Oouch den var inte kul, men för att strö salt i såren.
Kom ihåg att vi hade gott om billig el i nu i somras.
Du passade väl på att värma huset då det var billigt ;)
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
nissenhj och 26 till
  • Laddar…
Oklart vad räkningen landa på, blir så arg varje gång jag kollar genom elräkningen och inser hur stor del de fasta kostnaderna är.. Men hoppas på lite högre elpriser så kanske man slipper bli lika arg på de fasta kostnaderna. Nä ska nog lägga i någon extra vedpinne och shunta ut lite extra värme till grannens hönshus :cool:
 
  • Haha
  • Gilla
Daggew och 21 till
  • Laddar…
Skrev i en tidigare tråd men skriver här också..
12200kr för december. SE3.
Mangårdsbyggnad från 1846 med jordvärmepump. Värmer ca 300m2.
Inte kul..
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Wow
  • Arg
alex6 och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.