Vi bygger ett lösvirkes hus i egen regi.
Vi göt husplattan i mitten av Juli.

Till min fråga:
Måste eller bör man slå på värmen samt köra
med avfuktare innan man börjar isolera och sätta igen väggar? Sådana fall, hur länge?
Fungerar det att sätta en avfuktare i ett hus som inte är tätt, inget drev runt fönster?

/Thrax
 
Hej

Grejen är att plattan blir bättre ju saktare den torkar. Det är alltså inte direkt bra med avfuktar som ju skyndar på uttorkningen. Efter det att du gjutit plattan så försök hållan den blöt genom daglig vattning i någon vecka. Därefter kan du lägga på plast som gör att funktigheten närmast plattan blir hög. Lägger man golvvärme så skall man absolut inte slå på den förrän efter någon månad.

Hade jag varit som du så hade jag gjutit plattan enligt ovan och vattnat första veckan. Därefter hade jag plastat in plattan och börjat bygga på stommen. Lagom tills du är klar med dettta så är nog plattan torr...

Har du bara god ventilation i huset så kan du isolera (om det inte dryper av fukt alltså)...
 
Jo, jag håller med dig.

Men det är ju så att jag göt i Juli och gjorde precis på detta sätt. Men måste jag sätta på värmen och köra med avfuktare innan jag isolerar, det har ju regnat mycket i sommar så det kan ju misstänkas att det finns fukt både i platta och syll.

Hjälp - är det någon som är kunnig på detta?

/Thrax
 
Jag tycker att du skall börja isolera ditt hus, men vara beredd med avfuktare. För plattan innehåller en hel del fukt och allt eftersom du isolerar och tätar huset så får fukten svårare att komma ut (ur huset) och du får kondens på fönster och andra ytor t.ex de plastade.

Vänta med värmen så länge som möjligt och kör bara med avfuktare.

Byggde själv hus för några år sedan (-97 till -98). Gjöt botten plattan i augusti sedan murades sutterängvåningen, mellanbjälklaget gjöts i slutet av september (tror jag) och fjorton dagar senare började stommen till övre våningen resas.

När fönstren och isoleringen i väggarna monterades så blev det lite mer kondens på fönstren, men inte så att det rann. Värst blev det när vi la på ett första lager med isolering på taket. Då formligen rann det vatten från fönstren. Vi hade två avfuktare som gick dygnet runt i 2-3 veckor innan vi märkte någon skillnad på mängden vatten som kom från avfuktarna. Sedan körde vi bara en i ytterligare någon månad medans vattnet minskade i sort sett varje dag. Först i slutet på december eller om det var i början på januari (tiden går fort och man glömmer detaljer) så körde vi i gång golvvärmen lite försiktigt. De första golven lades i mars.
 
Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.