Hej,

Är det någon som vill hjälpa oss med åsikter om planlösning innan avrop ?

Mvh
Fredrik
 
  • plan2_003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Min reaktion var: så många kvadrat till gångstråk????
Från sovrum3 till v-rum är det ju flera hundra meter :surprised:
Antar att ni har tonåringar...
mvh
greenbay
 
Hmm, det ser lite så ut på ritningen men vi har varit inne i visningshuset och så stora avstånd är det inte..
 
Hej igen!
Jag skall försöka mig på ett par konstruktiva kommentarer denna gång ;)
Hallen ligger mitt i gångtrafiken, var kommer skorna, gruset och sanden?
Varför inte flytta dörren till tvättstugan till väggen mot ebtreen, det går att visa vilken dörr som gäster skall använde genom att välja en "finare" dörr till huvudingången, och en "vanlig" till tvättstugan. Med denna dörr flyttad, kan ni göra en bänklösning med fönster ovanför där tvättstugedörren satt tidigare.
Fönstren vid matplatsen borde ni flytta ihop, så att man kan se ut när man sitter till bords. Altandörren sitter mitt för väggen mellan kök och v-rum, ser konstigt ut på ritningen men funkar kanske i verkligheten.
Har ni funderat på att spegelvända köket? Så att matplatsen kommer på entresidan och bänkar och skåp mot väggen till vardagsrum, altan. Detta skulle ge ett fönster vid bänkarna, som inte finns idag.
Var kommer en ev sandlåda och entregång att ligga? Jag tycker själv att man skall kunna se dessa från diskbänk och spis. Man kommer hem lagar mat, ungarna är ute...
Det ser ut att vara svårt att möblera i vardagsrummet med alla öppningar. Prova att ändra kapprum och förråd, sa att man går in i förrådet med kapprum till höger ocg wc till vänster.
skall fundera vidare
mvh
greenbay
 
Liknar Götenehus Skogås som vi tittade på. Det som felade för våran del var just entre, problem att få in bastu. Annars är det ett underbart hus. Passar det er och känns bra så är det nog ett underbart hus!

Lycka till!
 
Ser bra ut men en sak funderar jag över; dörrar!!! Har ni tänkt på att de ofta står lite halvöppna? Kanske ni ska ha skjutdörrar? Jag tänker mest på området vid groventré och allrum. Dörrar tar upp onödig plats och en skjutdörr tar ingen plats (mer än inne i väggen).

/FlitigaLisa
 
Det där är ett Trivselhus. Min granne har byggt ett nästan exakt likadant.

Om jag inte har helt fel för mig så har dom gjort sovrum 2 till arbetsrum, sovrum 3 till groventré och groventrén till sovrum.

med en del modifieringar....
 
Conan skrev:
Det där är ett Trivselhus. Min granne har byggt ett nästan exakt likadant.

Om jag inte har helt fel för mig så har dom gjort sovrum 2 till arbetsrum, sovrum 3 till groventré och groventrén till sovrum.

med en del modifieringar....

Hej! Nej, det är inte Trivselhus, det är ett modifierat Skogås (Götenehus).
 
Jag tycker att det ser mycket bra ut. Det är flera förbättringar gjorda jämfört med Skogås orginalplanlösning. T.ex att det går att stänga till avdelningen allrum/sovrum samt att altandörren är flyttad så att den är lättillgänglig från både kök o v-rum.

Om det är 3 eller 5 meter från sovrummen till köket har ju ingen som helst betydelse. Barnen tar inte skada av lite motion ;)

Jag har dock en synpunkt. Den minimala entrén tror jag att man kommer att irritera sig på. Om det går och inte är försent, så skulle jag försöka göra den lite större. Yttertaket går redan ut och täcker området framför entrédörren så det borde gå att öka på husets yta några kvm där. På så sätt får man en hall/entré med plats att ta av ytterskorna utan att dra in halva tomten i köket.


 
vi har bott i vårt skogår i 3 veckor med följande kommentarer,

- flytta CD till vinden !
- större tak över uteplats vid vardagsrum
- el i köksö
- öppna upp hallen vid stora sovrummet
- planera för att ha sängen mot stora badet i sov. 1. Det blir mycket bättre.
- varför TS, använder ni TS ? varför inte TT ?
- bort med dör från kpr mot allrum
- placera L som orginalet i sov. 4
- inget wc i barndeln ! byt plats på FRD och WC
-
 
jkpg_peter skrev:
vi har bott i vårt skogår i 3 veckor med följande kommentarer,

- flytta CD till vinden !
- större tak över uteplats vid vardagsrum
- el i köksö
- öppna upp hallen vid stora sovrummet
- planera för att ha sängen mot stora badet i sov. 1. Det blir mycket bättre.
- varför TS, använder ni TS ? varför inte TT ?
- bort med dör från kpr mot allrum
- placera L som orginalet i sov. 4
- inget wc i barndeln !  byt plats på FRD och WC
-
Hej och tack för bra kommentarer. Alltid bra att få feedback från en som bor i liknade hus.. Vi avropade igår så vissa saker är tyvärr kört att ändra på

- Centraldammsugaren har vi flyttat till vinden sedan detta lades och vindsluckan är numer i tvättstugan.
- Större tak hade nog varit bra, men tyvärr för sent. Tack vare att vi förlängt huset är det dock större än i originalhuset
- El i köksö är en lysande idé det ska vi ta med elektrikern
- Hallen har vi numer integrerat i sovrummet så att ingång till stora bad blir därifrån, kanske är dumt men känns lyxigare
- TT kommer vi att köpa själva och ställa på TM
- Hade gärna sluppit dörren till allrum men då kommer ungarnas drivor med leksaker att svämma över hallen :) Vi har dock glasdörr där så det blir genomsikt
- Vad menar du med L i sov4 ?
- Har också tänkt på WC i barndelen men vi kom fram till att vi vill ha en gästtoa centralt i huset och att ungarna ska ha en rejäl klädkammare så dom får helt enkelt finna sig i att röra sig lite..


Är ni nöjda med huset annars ? Vi har varit inne i visningshuset i Kullavik några gånger och det ger verkligen en bra känsla !

Mvh
Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.