Hej,

Fick för några veckor sedan Shelly wifi-puckar installerat bakom alla strömbrytare. Valde dimmer på endast en av dem (Shelly Dimmer 2). Något verkar vara med den.

I appen fungerar allt (stänga av/sätta på/dimma).

Strömbrytaren kan sätta på / stänga av, men inget händer när jag håller in strömbrytaren (som jag satt impulsfjäder på). Tycker mig testat alla inställningar i appen, men det jag antar är rätt är "one button".

Elektrikerna hade aldrig installerat liknande, så det är en chans att något blev fel. Har försökt fota / rita, båda med tveksamma resultat men hoppas ni förstår.

Försöker förstå själv, men blir inte helt klok. Har något blivit fel som skulle kunna skapa det fel jag har?
 
  • Schema över elanslutning med Shelly dimmer 2 och foto av impulsfjäder bakom strömbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen eldosa med installerad Shelly Dimmer 2, strömbrytare och synliga elledningar mot en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen väggströmbrytare med exponerade trådar och Shelly wifi-puck installerat bakom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en Shelly wifi-puck bakom en strömbrytare med synliga ledningar och elektrisk installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diagram över anslutningsscheman för Shelly Dimmer 2, med fyra figurer som visar olika konfigurationer. Figur 2 och 4 är överkryssade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Ser rätt ut.
Vanligt fel är att fjädern sätts på fel plats i brytaren, dvs att brytaren ligger sluten i vila. Har ni kollat detta?
Dock säger du att släcka/tända fungerar korrekt, detta skulle då motsäga att fjädern sitter på fel plats.
 
  • Gilla
harka och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Ser rätt ut.
Vanligt fel är att fjädern sätts på fel plats i brytaren, dvs att brytaren ligger sluten i vila. Har ni kollat detta?
Dock säger du att släcka/tända fungerar korrekt, detta skulle då motsäga att fjädern sitter på fel plats.
Jag var precis på väg att skriva en "edit". Jag hade satt fjädern på fel plats, hade inte en tanke på att det gjorde skillnad. Skulle även precis fråga hur jag ändrar - men innan jag skrev den patetiska frågan kom jag på att det bara vara att vrida på allt :D

Intressant att på/av ändå fungerade. Oavsett, allt löst nu. Tack för snabbt svar!
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
hopplöst långsamt svar... men jag lägger ut det ändå :)

det är ganska vanligt att fjädern sitter fel eller att fel utgång på strömbrytaren har anslutits till pucken, speciellt i samband med trappkopplingar

det går enkelt att se hur Shellyn ser på statusen från strömbrytaren (viloläge/intryckt) genom att aktivera den funktionen under Application Settings – det kan vara rätt användbart vid felsökning och utan att behöva öppna upp installationen och börja rota runt bland 230V
Skärmdumpar av en app för hemautomation som visar hur man aktiverar och använder 'Input State Display' funktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
johanoloflindberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.