Jag ska fästa en bärlina (45 x 195) till mitt trädäck (4,5 x 6,2 m) i husgrunden och tänkte höra vad folk rekommenderar för avstånd mellan infästningarna (lättbetongplugg + 10 mm fransk m bricka). Bör jag sätta dem parvis?
 
Fäste mina cc100, parvis vertikalt. Har dessutom en distans mellan vägg och bärlina för att underlätta upptorkning av regnvatten.

På brädgården finns det säkert överblivet mellanlägg (ca 1-2cm tjockt) från brädhögarna. Detta är också tryckt. Placera två bitar, en på vardera sida om dina bultar innan du drar åt helt.

//Anders
 
Tänkte själv sätta fast bärlinan i husgrunden, betong, men fick då reda på att det är viktigt att veta vilken slags vägg som döljer sig bakom den synliga betongen. Jag provborrade och första hålet gick bra men det andra hamnade i "luft" efter 2-3cm, alltså betonghålsten vilket gjorde att jag istället valde att sätta en inre plintrad. Om du inte säkert har betong hela vägen in eller säkert borrar i en regel så är det kanske något att fundera på. Väggen borde vara avgörande för både skruv, plugg och cc avstånd.
 
Funkar det att dra hål rakt igenom grundmuren (betonghålsten) och fästa med en rostfri helgängad stång tro?
 
Det är möjligt att man kan dra det genom väggen, det var faktiskt ett alternativ som de tog upp när jag pratade med dem på träfirman men det förutsätter ju att man inte har något i rummet bakom, ser kanske inte så snyggt ut. Skulle nog trots allt välj en inre plintrad även om det inte är speciellt upplyftade att "plinta".
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.