Tjenixen!

Jag ska snart börja bygga ett nytt hus. Huset blir i sutteräng med gjutet valv. Först tänkte jag ha golvvärme på båda plan men nu har jag börjat fundera på att strunta i golvvärmen där uppe och köra med ett värmebatteri på FTX-systemet istället. Kan man göra så eller är jag ute helt och cyklar? Det kommer bli en bergvärmepump som värmekälla.

//Daniel
 
B
Ventilationsflödet är för lågt för att klara hela värmebehovet i normala fall. Finns en del system som har ett extra flöde luftöver värmebatteriet (utöver ventilationen), men då riskerar man buller.

Jag kan tycka att golvvärme rakt igenom är bättre. Är det lönsamt med bergvärme vis nyproduktion? Trodde det var frånluftsvärmepump i de flesta nyproduktion, även om jag tycker kombinationen ftx och luft vattenvärmepump med golvvärme blir riktigt bra.
 
Tack för svaret!

Det är antagligen inte lönsamt men huset blir på 250 kvadrat och jag vet inte om en frånluftsvärmepump pallar med det. Vill även ha frikylan från bergvärmen ut i FTXen.
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
Tänk på att kylan via FTX blir klart begränsad. Litet luftflöde. Ofta behövs även en större fläktkonvektor.
 
  • Gilla
Daniel Wildensjö och 1 till
  • Laddar…
I Kanada tex är det tydligen vanligt med "forced air heating".
Jag gissar att det också finns samma sak här, men vet inte vad det kallas.
Ta kontakt med tex Systemair & förklara vad du vill så kan du kanske få tips.
 
  • Gilla
Daniel Wildensjö
  • Laddar…
J Josth skrev:
Tänk på att kylan via FTX blir klart begränsad. Litet luftflöde. Ofta behövs även en större fläktkonvektor.
Frikyla med FTX fungerar alldeles utmärkt. Det är bara se till anläggning blir korrekt dimensionerad med tex centralt batteri som är rätt konfigurerad samt eventuellt förstärkt med passiva eller aktiva miljöbafflar för enskilda utrymmen. När det börjar bli varmt och för att få störst nyttoeffekt ska frikyla köras permanent, och inte on/off som många tror,

Misslyckade anläggningar beror i de flesta fall på hemmabyggen som inte tagit hjälp av expertis för konstruktionen.

Angående golvvärmen gjorde vi golvvärme på bottenplanet men bara i badrummet upp i övervåningen vilket jag bittert ångrar idag. Nu planerar vi för att lägga värmegolv på hela planet men det hade blivit mycket enklare och billigare om vi gjort allt på en och samma gång.
 
Redigerat:
  • Gilla
Daniel Wildensjö
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.