Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS
D Dayangel skrev:
Det är ju även vaccinerade som blir smittade, alltså belastar de också vården med sitt fortsatta lustande i aktiviteter.
Fast det är ju fler ovaccinerade på sjukhusen än vaccinerade trots att de ovaccinerade är en liten andel av befolkningen. De ovaccinerade på sjukhusen är i stor utsträckning i medelåldern och det är ju extremt ovanligt med vaccinerade i den åldern på sjukhusen. De vaccinerade på sjukhusen är gamla människor med dåligt immunsystem som blir allvarligt sjuka även av lätta symtom. Generellt.

D Dayangel skrev:
Bara för att det finns "på papper" så betyder det ju inte att det efterföljs som tänkt. Krogarna och folk här där jag bor är då inga mönsterelever iaf.. konstant sardinpackat med folk som inte följer några som helst rekommendationer.
Då bör du ju anmäla det till länsstyrelsen eller kommunen för sjukvårdens skull.

D Dayangel skrev:
Vi kan inte hålla på och vaccinera eller vara proaktiva mot varenda sjukdom eller skada som kan tänkas uppstå framöver.
Det är billigare att vara proaktiv och t.ex. vaccinera än att ta hand om sjukdomar och skador. Så det är ju mycket lämpligt att vara just proaktiv.
 
  • Gilla
Nyfniken och 8 till
  • Laddar…
B
Antal döda män 30-39 år = 26st
Ca 15 % avlider utan riskgrupp.
15% av 26 = 4 st.


Antal män i Sverige 30-39år = 717 458st
26/717 458= 0,00003624
Alltså 0,0036% risk för att dö av Covid i åldern män 30-39


Om du inte är riskgrupp=
4/717458= 0,00055% risk att dö.


Risken att hamna på IVA är dock större.
307 st 30-39 åriga män har hamnat där.
Alltså hela 0,042% risk att hamna på IVA.
Detta är alltså INKL riskgrupper.


Vaccinet då=
I åldern 30-39 Man har totalt 326 allvarliga biverkningar rapporterats.

” En allvarlig biverkning är en sådan som leder till döden, är livshotande, nödvändiggör sjukhusvård eller förlängd sjukhusvård, leder till invalidisering, medför missbildning eller är annan medicinskt viktig händelse.”


Det är ca 80% av 30-39åringarna som tagit vaccin.
80% av 717 458 = 573 966 personer.
326 allvarliga biverkningar / 573 966 = 0,056% risk att råka ut för en allvarlig biverkning.


Summering då.

OM jag vågar anse mig frisk i övrigt så har jag 0,00055% risk av att dö av Covid.
Om jag inte är säker på att ingen riskgrupp kan uteslutas = 0,0036% risk att dö.
Risken att hamna på IVA, inkl riksgrupper är alltså 0,042%
Risken att få en ALLVARLIG biverkning av Vaccin = 0,056%


Oddsen talar inte riktig för Vaccinering.. Men då måste jag också leva med min risk att dö med 0,00055%.
Skall även tilläggas att EN man mellan 30-39 dött AV vaccinet.

Tänk er att göra samma beräkning för en 20 åring.. eller en 10 åring... Som sagt alla får värdera SIN risk.

* säkert ett par räknegrodor med =)
 
  • Gilla
MaxHugo och 4 till
  • Laddar…
KristinaRT
Igen, att dö eller hamna på IVA är inte det enda man kan råka ut för.

Smak/luktbortfall, blodpropp, lunginflammation och långtidscovid är inte heller jättekul och kommer ha en ordentlig påverkan/begränsning på ditt liv under flera månader…..
 
  • Gilla
Tullen127 och 6 till
  • Laddar…
B
KristinaRT KristinaRT skrev:
Igen, att dö eller hamna på IVA är inte det enda man kan råka ut för.

Smak/luktbortfall, blodpropp, lunginflammation och långtidscovid är inte heller jättekul och kommer ha en ordentlig påverkan/begränsning på ditt liv under flera månader…..
Precis! Givetvis skall sådant tas med när varje enskild person gör sin riskbedömning.. Precis som ev långtidsbiverkningar av Vaccin.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
B Bus1t skrev:
* säkert ett par räknegrodor med =)
Om du ska försöka dig på att räkna statistik så hade det ju varit lämpligt att du räknade ut risken för att dö om man inte är vaccinerad istället för att inkludera de vaccinerade när du räknar ut den sannolikheten.
 
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
B
Z Zlade skrev:
Om du ska försöka dig på att räkna statistik så hade det ju varit lämpligt att du räknade ut risken för att dö om man inte är vaccinerad istället för att inkludera de vaccinerade när du räknar ut den sannolikheten.
Z Zlade skrev:
Om du ska försöka dig på att räkna statistik så hade det ju varit lämpligt att du räknade ut risken för att dö om man inte är vaccinerad istället för att inkludera de vaccinerade när du räknar ut den sannolikheten.
Ja! Spännande tillägg! Har du räknat själv? Snabbt överslag här nu då..

OM de 4st som dött utan riskfaktor anses ovaccinerade och utgör alltså den 20% som inte är vaxxade, så kan vi för enkelhetens skull då räkna upp med dessa 80% vaxxade ?

Alltså ”borde” 20 st ha dött om ingen vaxxat sig. 20/ 717458 = 0,0027% risk för död borde det då varit för de utan riskgrupp. Alltså nästan lika dödligt för för de stackarna med andra sjukdomar som får covid. (22 st som dött).

Blev det rätt? :thinking::thinking: Det gick snabbt :rofl:
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Fast det är ju fler ovaccinerade på sjukhusen än vaccinerade trots att de ovaccinerade är en liten andel av befolkningen. De ovaccinerade på sjukhusen är i stor utsträckning i medelåldern och det är ju extremt ovanligt med vaccinerade i den åldern på sjukhusen. De vaccinerade på sjukhusen är gamla människor med dåligt immunsystem som blir allvarligt sjuka även av lätta symtom. Generellt.
Du missar min poäng här. Jag talar inte om antalet inlagda, medelåldern kring dom eller vem som blir sjuk eller sjukare. Smittan sprids, om än olika, av ~alla~ ute i samhället oavsett om de hamnar på IVA eller inte. De som då fortsatt väljer att leva sina fartfyllda liv med fester, resor och andra blandriskintensiva aktiviteter precis som innan pandemin hävdar jag också har ett ansvar för det som sker med smittspridningen. Det hela är ganska enkelt. Vill du ta ansvar, precis som att ta vaccinet, så stannar du hemma och trälar. Stäng skiten, det få va slutfestat nu #Löfven

BirgitS BirgitS skrev:
Då bör du ju anmäla det till länsstyrelsen eller kommunen för sjukvårdens skull.
Tror tyvärr du missbedömer hur många, både idkare och klienter, som struntar fullständigt i såväl restriktioner eller rekommendationer. Kolla på social medier efter afterskierna i mellandagarna.. typ Åre, Tandådalen m.fl. Värre grisfester har jag sällan sett.

BirgitS BirgitS skrev:
Det är billigare att vara proaktiv och t.ex. vaccinera än att ta hand om sjukdomar och skador. Så det är ju mycket lämpligt att vara just proaktiv.
Samma argument hade logistikbranschen.. dom fick ett bitterljuvt uppvaknande när leveranskedjorna bröts. Det som fungerade igår behöver inte nödvändigtvis fungera imorrn. Sjukvården behöver överdimensionera kapaciteten framöver och det skall inte behöva handla om kostnader. Sjukvård skall inte vara en fråga om plus och minusposter i bokföringen.
 
B Bus1t skrev:
Ja! Spännande tillägg! Har du räknat själv? Snabbt överslag här nu då..

Blev det rätt? :thinking::thinking: Det gick snabbt :rofl:
Vet inte om dina siffror stämmer men om man räknar med dem så får man ju att:

4/143491=0,0028% av de ovaccinerade har dött.
1/573966=0,00017% av de vaccinerade har dött. (1 dog av vaccinet som du skrev)

Mao ganska stor skillnad i dödlighet om du är vaccinerad eller inte.

Blir ju mest rättvist om du jämför mot samma resultat.
Om du vill räkna på hur många som fått andra biverkningar av vaccinet så får du ju jämföra det mot hur många som fått "biverkningar" från covid i form av alla de möjliga allvarliga symptom som förekommit men det är nog svårt att få fram data på det?
 
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
B Bus1t skrev:
Antal döda män 30-39 år = 26st
Ca 15 % avlider utan riskgrupp.
15% av 26 = 4 st.


Antal män i Sverige 30-39år = 717 458st
26/717 458= 0,00003624
Alltså 0,0036% risk för att dö av Covid i åldern män 30-39


Om du inte är riskgrupp=
4/717458= 0,00055% risk att dö.


Risken att hamna på IVA är dock större.
307 st 30-39 åriga män har hamnat där.
Alltså hela 0,042% risk att hamna på IVA.
Detta är alltså INKL riskgrupper.


Vaccinet då=
I åldern 30-39 Man har totalt 326 allvarliga biverkningar rapporterats.

” En allvarlig biverkning är en sådan som leder till döden, är livshotande, nödvändiggör sjukhusvård eller förlängd sjukhusvård, leder till invalidisering, medför missbildning eller är annan medicinskt viktig händelse.”


Det är ca 80% av 30-39åringarna som tagit vaccin.
80% av 717 458 = 573 966 personer.
326 allvarliga biverkningar / 573 966 = 0,056% risk att råka ut för en allvarlig biverkning.


Summering då.

OM jag vågar anse mig frisk i övrigt så har jag 0,00055% risk av att dö av Covid.
Om jag inte är säker på att ingen riskgrupp kan uteslutas = 0,0036% risk att dö.
Risken att hamna på IVA, inkl riksgrupper är alltså 0,042%
Risken att få en ALLVARLIG biverkning av Vaccin = 0,056%


Oddsen talar inte riktig för Vaccinering.. Men då måste jag också leva med min risk att dö med 0,00055%.
Skall även tilläggas att EN man mellan 30-39 dött AV vaccinet.

Tänk er att göra samma beräkning för en 20 åring.. eller en 10 åring... Som sagt alla får värdera SIN risk.

* säkert ett par räknegrodor med =)
Förutom de räknegrodor som andra har tagit upp så kan du ju inte räkna ut risken för att dö jämfört med alla män i en åldersgrupp utan bara de som har haft covid. Det innebär ungefär 3 gånger så högre risk.

Du kan ju inte jämföra risken med IVA-vård med att få en allvarlig biverkan. Det är risken med att behöva sjukhusvård över huvud taget som ska jämföras med att få en allvarlig biverkan.

Den mannen som dog fick ett vaccin som inte används längre.

Du är alltså dålig på att göra en bra riskbedömning.

Du har kommit fram till att det är 4 män i din åldersgrupp utan riskfaktorer som dött av sjukdomen men 1 man som dött av vaccinet. Det är också mer än dubbelt så många som har vaccinerats i din åldersgrupp än som har varit sjuka.

Det är alltså typ 8 gånger större risk för dig att dö av sjukdomen än av vaccinet.

326 allvarliga biverkningar ska ställas mot alla de i din åldersgrupp som har fått sjukhusvård. Det är mer än 4500 i åldersgruppen som har vårdats på sjukhus.

Det är alltså mer än 10 gånger så stor risk att behöva sjukhusvård pga sjukdom än av vaccinet.
 
  • Gilla
kashieda och 12 till
  • Laddar…
BirgitS
B Bus1t skrev:
Precis! Givetvis skall sådant tas med när varje enskild person gör sin riskbedömning.. Precis som ev långtidsbiverkningar av Vaccin.
Vaccinet har använts i långt över 1 år utan att det har blivit långtidsbiverkningar. Däremot får minst 1 %, kanske upp mot 10 % långtidsbiverkningar av sjukdomen.

Så oändligt antal gånger bättre att vaccinera sig än att få covid.
 
  • Gilla
vanpire och 9 till
  • Laddar…
BirgitS
D Dayangel skrev:
Du missar min poäng här. Jag talar inte om antalet inlagda, medelåldern kring dom eller vem som blir sjuk eller sjukare. Smittan sprids, om än olika, av ~alla~ ute i samhället oavsett om de hamnar på IVA eller inte. De som då fortsatt väljer att leva sina fartfyllda liv med fester, resor och andra blandriskintensiva aktiviteter precis som innan pandemin hävdar jag också har ett ansvar för det som sker med smittspridningen. Det hela är ganska enkelt. Vill du ta ansvar, precis som att ta vaccinet, så stannar du hemma och trälar. Stäng skiten, det få va slutfestat nu #Löfven
Det håller jag med om.

D Dayangel skrev:
Tror tyvärr du missbedömer hur många, både idkare och klienter, som struntar fullständigt i såväl restriktioner eller rekommendationer. Kolla på social medier efter afterskierna i mellandagarna.. typ Åre, Tandådalen m.fl. Värre grisfester har jag sällan sett.
Det är ju därför som jag tycker att du ska anmäla det du känner till.

D Dayangel skrev:
Samma argument hade logistikbranschen.. dom fick ett bitterljuvt uppvaknande när leveranskedjorna bröts. Det som fungerade igår behöver inte nödvändigtvis fungera imorrn. Sjukvården behöver överdimensionera kapaciteten framöver och det skall inte behöva handla om kostnader. Sjukvård skall inte vara en fråga om plus och minusposter i bokföringen.
Jag har inga problem med det du skriver men jag ser inte vad det har att göra med att vara proaktiv eller inte.

Däremot så tror jag ju aldrig att det kommer att bli en överdimensionerad kapacitet i sjukvården för det är alltför många som röstar med den egna plånboken.
 
B
BirgitS BirgitS skrev:
326 allvarliga biverkningar ska ställas mot alla de i din åldersgrupp som har fått sjukhusvård. Det är mer än 4500 i åldersgruppen som har vårdats på sjukhus.

Det är alltså mer än 10 gånger så stor risk att behöva sjukhusvård pga sjukdom än av vaccinet.
Va taskigt att kalla mig dålig på att göra riskbedömning =) Jäkla tur att jag fortfarande lever då.

Du säger alltså att alla de 4500 personerna i min ålderskategori som vårdats för corona är ovaccinerade? och därför skall ställas mot de 326 med allvarliga biverkningar?

Folkhälsomyndigheten för samma typ av riskbedömning för åldrarna 5-11, Dvs att riskerna med vaccinet övertrumfar riskerna med vaccinet. Tänker de också fel? eller är just gränsen 12år för en person utan andra åkommor?
 
J
B Bus1t skrev:
Antal döda män 30-39 år = 26st
Ca 15 % avlider utan riskgrupp.
15% av 26 = 4 st.


Antal män i Sverige 30-39år = 717 458st
26/717 458= 0,00003624
Alltså 0,0036% risk för att dö av Covid i åldern män 30-39


Om du inte är riskgrupp=
4/717458= 0,00055% risk att dö.


Risken att hamna på IVA är dock större.
307 st 30-39 åriga män har hamnat där.
Alltså hela 0,042% risk att hamna på IVA.
Detta är alltså INKL riskgrupper.


Vaccinet då=
I åldern 30-39 Man har totalt 326 allvarliga biverkningar rapporterats.

” En allvarlig biverkning är en sådan som leder till döden, är livshotande, nödvändiggör sjukhusvård eller förlängd sjukhusvård, leder till invalidisering, medför missbildning eller är annan medicinskt viktig händelse.”


Det är ca 80% av 30-39åringarna som tagit vaccin.
80% av 717 458 = 573 966 personer.
326 allvarliga biverkningar / 573 966 = 0,056% risk att råka ut för en allvarlig biverkning.


Summering då.

OM jag vågar anse mig frisk i övrigt så har jag 0,00055% risk av att dö av Covid.
Om jag inte är säker på att ingen riskgrupp kan uteslutas = 0,0036% risk att dö.
Risken att hamna på IVA, inkl riksgrupper är alltså 0,042%
Risken att få en ALLVARLIG biverkning av Vaccin = 0,056%


Oddsen talar inte riktig för Vaccinering.. Men då måste jag också leva med min risk att dö med 0,00055%.
Skall även tilläggas att EN man mellan 30-39 dött AV vaccinet.

Tänk er att göra samma beräkning för en 20 åring.. eller en 10 åring... Som sagt alla får värdera SIN risk.

* säkert ett par räknegrodor med =)
BirgitS BirgitS skrev:
Förutom de räknegrodor som andra har tagit upp så kan du ju inte räkna ut risken för att dö jämfört med alla män i en åldersgrupp utan bara de som har haft covid. Det innebär ungefär 3 gånger så högre risk.

Du kan ju inte jämföra risken med IVA-vård med att få en allvarlig biverkan. Det är risken med att behöva sjukhusvård över huvud taget som ska jämföras med att få en allvarlig biverkan.

Den mannen som dog fick ett vaccin som inte används längre.

Du är alltså dålig på att göra en bra riskbedömning.

Du har kommit fram till att det är 4 män i din åldersgrupp utan riskfaktorer som dött av sjukdomen men 1 man som dött av vaccinet. Det är också mer än dubbelt så många som har vaccinerats i din åldersgrupp än som har varit sjuka.

Det är alltså typ 8 gånger större risk för dig att dö av sjukdomen än av vaccinet.

326 allvarliga biverkningar ska ställas mot alla de i din åldersgrupp som har fått sjukhusvård. Det är mer än 4500 i åldersgruppen som har vårdats på sjukhus.

Det är alltså mer än 10 gånger så stor risk att behöva sjukhusvård pga sjukdom än av vaccinet.
Utöver @BirgitS påpekan att "rapporterade allvarlig biverkan" bör ställas mot sjukhusvårdade så är det just rapportera biverkningar, inte faktiska biverkningar. Drt behöver inte alls vara en biverkan. Definitionen är lite luddig men jag förstår det som att det räcker att man uppsökte akutmottagningen med något som någon därefter väljer att rapportera - dvs det kan vara du eller din anhörig som tycker att det är en biverkan medan läkaren du träffat varken behöver hålla med eller tycka att besöket på akutmottagningen var nödvändigt.

Här är ett exempel från idag om ett dödsfall som anhöriga rapporterat som biverkan som verkligen inte låter som det (lungemboli är inte särskilt ovanligt och risken ökar med åldern, 46 dagar efter vaccination är dessutom väldigt lång tid) - men som det såklart inte går att garantera att det inte var det.
https://www.expressen.se/nyheter/lisa-68-dog-efter-astra-zenecas-vaccin/

Dessutom är det ju betydligt fler som söker akutmottagning pga covid19 än de som läggs in, så antalet i jämförelsen underskattas dessutom. Lägg därefter till att enbart ovaccinerade bör räknas.

...det finns ett skäl till att man gör sådana jämförelse i studier istället för att själv sitta och räkna på siffror man hittar på nätet...

Sen kan jag hålla med om att risken per individ i de lägre ålderskategorierna är rätt låg, men tyvärr är de tillsammans tillräckligt många för att allvarligt belasta sjukvården. Det handlar inte bara om dig.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
harry73
B Bus1t skrev:
Du säger alltså att alla de 4500 personerna i min ålderskategori som vårdats för corona är ovaccinerade?
Jag hörde att hälften av alla som vårdas med covid i Göteborg, vårdas för covid. Andra hälften vårdas för andra saker och behöver egentligen ingen covidvård.
Kan vara bra att ta hänsyn till när man räknar på riskerna med covid.
Det betyder också att hälften inte tar upp en extra vårdplatser, men hade behövt en vårdplatser oavsett covid
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
harry73
J Jonobe skrev:
Utöver @BirgitS påpekan att "rapporterade allvarlig biverkan" bör ställas mot sjukhusvårdade så är det just rapportera biverkningar, inte faktiska biverkningar. Drt behöver inte alls vara en biverkan.
Nu är det snarare så att det finns en underrapportering av biverkningar istället för en överrapportering
https://www.svenskfarmaci.se/2016/10/10/kolossal-underrapportering/
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.