Hej,
Vi har äntligen fått våra ritningar på vårt ”nya” (nygamla?) från vår arkitekt och vi är så otroligt peppade. Det kommer bli så fint. Lite kort bakgrund, och förutsättningar: vi bor i ett egnahemshus byggt 1944 och har som ambition att bygga på en våning.

Vi söker nu bygglov för detta, gör konstruktionsritningar och försöker få ihop detta i vår budget. Vi tyckte initialt att vi hade mycket pengar att lägga på detta men inser sakta att budgeten sakta äts upp av kringkostnader(byggnadsställningar, bygglovskostnader, kontrollansvariga, fraktkostnader, containrar och you name it).

nåväl, vår väl tilltagna budget är nu riktigt, riktigt tight och vi behöver verkligen göra rätt val.

Totalt skall vi få till ett vädertätt skal nu för under 700k helst, men under miljonen är görbart, och då får det gärna innehålla alla fönster på det nya planet (14st) och panel. Det är en kvadratisk byggnad i princip (11x10m) med ”platt” tak. Vi kollar på prefab, sandwich, lösvirke, taklyftsfirmor etc men det är lite ”djungel”. Jag hoppas kunna få lite vägledning, kanske ett och annat tips och egna erfarenheter kring hur man kan lösa detta till vår budget. Att landa på ett tätt skal/enligt ritnibg utvändigt på 6000kr/kvm?

Vad har ni för erfarenheter kring bygge med prefab? Sandwich etc?

Med vänlig hälsning,
Andreas
 
Anställ två Snickarkunniga personer själv som privatperson och låt dessa bygga allt på plats?
Köp en egen ställning som täcker en sida.
Det jan bli riktigt billigt!?
 
  • Gilla
Andrk
  • Laddar…
Kanske inte behöver vara svårare än så
 
Hej, tror att din budget är väldigt snål, jag har byggt till en våning i år på ett 8x15m hus och hade en budget på 2milj som nu hamnat runt 3milj och då har jag gjort väldigt mycket själv och jobbat med huset varje ledig timma sedan Mars. Tycker mig se att väldigt många har rena drömkalkyler tyvärr.
 
S S2evo1 skrev:
Hej, tror att din budget är väldigt snål, jag har byggt till en våning i år på ett 8x15m hus och hade en budget på 2milj som nu hamnat runt 3milj och då har jag gjort väldigt mycket själv och jobbat med huset varje ledig timma sedan Mars. Tycker mig se att väldigt många har rena drömkalkyler tyvärr.
hejsan, jag har också förstått att totalen kommer bli betydligt högre, men nu talar vi bara om yttre skalet. Hur löste du det?
 
Andrk Andrk skrev:
hejsan, jag har också förstått att totalen kommer bli betydligt högre, men nu talar vi bara om yttre skalet. Hur löste du det?
Jag lämnade konstruktionsritningarna till Allt i Trä som sedan levererade nya takstolar, gavlar, takkupor, råspont, takpannor, ny panel samt väggar för ny entré och trapphus vilket landa på strax under 500k.

Sedan tillkommer fönster ca 100k.
Isolering ca 100k
Mobilkran ca 5dagar totalt ca 50k
Jag hade 3 st snickare som demonterade gamla taket och monterade nya och det tog nog 4-6 veckor innan det va tätt med fönster (jag rev panel och takpannor själv)
Sugbil för allt spån vi hade på vinden tog Sortera 40k för så dom kan jag verkligen inte rekommendera.

Så att gå igenom allt och ha fast pris på allt ni behöver hjälp med rekommenderar jag.

Sedan tillkommer allt annat för att få det färdigt.
 
  • Gilla
Andrk
  • Laddar…
Har nu börjat plocka in lite offerter på Prefab element - blandat lite olika länder såsom Sverige, Danmark, Estland, Litauen och även ett Ryskt företag - vissa med Svensk agentur, andra utan - känns nubrätt rimligt att få ett tätt skal (exkl fönster, dörrar och trappa invändigt) för ca 8500kr per kvm.
 
Tjena!

Vi håller själva på med att lyfta vårt tak. Våran våning blir ca 90kvm.

Att hålla sig till budgeten är alltid svårt, vi försöker göra så mycket vi kan själva därför har vi bara anlitat en snickarfirma till att göra det vädertäta skalet så vi kan fortsätta själva med det invändiga.

Priset för att få det vädertätt för oss hamnar på ca 750 med ställning och fönster då räknar jag inte med kringkostnader som bygglov, KA, och konstruktionsritningar med mera.

Många bäckar små principen som att riva, städa efter snickarna och bära material får ner kostnaderna kraftigt. Köp ett släp och kör rivningsmaterialet till återvinningen själv, finns många billiga släp på blocket som går att sälja vidare i stället för containrar.

Vi valde att bygga med lösvirke eftersom vi kunde bygga det nya taket över det gamla för att kunna riva det utan stress, plus att vi slipper hyra tält (fick brutala offerter på det).

Fönster kostnad är dock en svår fråga eftersom de i alla prisklasser.

Har jobbat en del med prefab tidigare (dock var det datacenter). Min personliga åsikt är att den lösningen är för att få ner byggtiden på plats, inte att spara pengar. Företagen vet att de kan ta extra betalt för prefab. Självklart är detta bara en åsikt. Ett tips är att vara försiktig med utländska företag då deras lands ”byggkrav” inte alltid är samma som våra.

Lycka till! :D
 
  • Gilla
Andrk
  • Laddar…
MartinLindelöf MartinLindelöf skrev:
Tjena!

Vi håller själva på med att lyfta vårt tak. Våran våning blir ca 90kvm.

Att hålla sig till budgeten är alltid svårt, vi försöker göra så mycket vi kan själva därför har vi bara anlitat en snickarfirma till att göra det vädertäta skalet så vi kan fortsätta själva med det invändiga.

Priset för att få det vädertätt för oss hamnar på ca 750 med ställning och fönster då räknar jag inte med kringkostnader som bygglov, KA, och konstruktionsritningar med mera.

Många bäckar små principen som att riva, städa efter snickarna och bära material får ner kostnaderna kraftigt. Köp ett släp och kör rivningsmaterialet till återvinningen själv, finns många billiga släp på blocket som går att sälja vidare i stället för containrar.

Vi valde att bygga med lösvirke eftersom vi kunde bygga det nya taket över det gamla för att kunna riva det utan stress, plus att vi slipper hyra tält (fick brutala offerter på det).

Fönster kostnad är dock en svår fråga eftersom de i alla prisklasser.

Har jobbat en del med prefab tidigare (dock var det datacenter). Min personliga åsikt är att den lösningen är för att få ner byggtiden på plats, inte att spara pengar. Företagen vet att de kan ta extra betalt för prefab. Självklart är detta bara en åsikt. Ett tips är att vara försiktig med utländska företag då deras lands ”byggkrav” inte alltid är samma som våra.

Lycka till! :D
Tusen tack för detta, det har varit otroligt värdefullt i vår dialog med snickare och entreprenörer. Det ser nu ut som att vi kommer få ihop det med egen hjälp, tippa allt skräp (de räknar med att bara tippavgiften skulle kunna ligga på 50’000 på ett projekt som vårt), byggstäda, riva och gör allt invändigt etc.. Även om det i sig inte är ett litet jobb då det kommer bli mycket skräp så kan man i alla fall se till att använda pengarna till kompetens och där det gör störst skillnad.

så vi kommer nog också köra på en snickarfirma - har tagit hjälp av byggstart.se för att försöka hitta seriösa byggfirmor - någon som har erfarenhet av dem tidigare? Än så länge är vi väldigt nöjda med deras hjälp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.