Jag får ont i höfterna i min säng, eftersom jag ligger alldeles för hårt. Men jag har investerat mycket pengar i det här så jag tänker inte gå tillbaka till en resårmadrass från IKEA.

Hur ska jag göra för att få sängen mjukare!?

Har funderat på en bäddmadrass som har pocketfjädring men det verkar inte finnas. Dessutom använder alla kommersiella bäddmadrasser skum och annat konstigt som gör klimatet för varmt. När jag sov i min säng i somras så var det väldigt svalt och bekvämt, trots 27 grader inomhus. Om jag hade sovit på min gamla resårmadrass hade jag svettats ihjäl.


Närbild på en träribbotten av en sängram, som visar fasta ribbor och sängens konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sängram med fast ribbotten.

En upplagd säng med flera lager madrasser av bomull, lin och naturlatex i en sängram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Översta madrassen i 100% bomull. Madrassen i mitten 100% lin. Denna kombination gjorde sommarnatten sval och skön. Inga svettningar, men gjorde ont i höften. I höstas köpte jag den nedersta madrassen i 100% naturlatex. Blev bara marginellt mjukare och dessutom blev klimatet varmare, trots att naturlatex skulle andas "så bra". Funderar nu på att sälja latexmadrassen.

Jag vill ha fjädrar underst så som resårmadrasser har. Då borde det bli mjukare att sova.
 
O onetrickpony skrev:
Jag får ont i höfterna i min säng, eftersom jag ligger alldeles för hårt. Men jag har investerat mycket pengar i det här så jag tänker inte gå tillbaka till en resårmadrass från IKEA.

Hur ska jag göra för att få sängen mjukare!?

Har funderat på en bäddmadrass som har pocketfjädring men det verkar inte finnas. Dessutom använder alla kommersiella bäddmadrasser skum och annat konstigt som gör klimatet för varmt. När jag sov i min säng i somras så var det väldigt svalt och bekvämt, trots 27 grader inomhus. Om jag hade sovit på min gamla resårmadrass hade jag svettats ihjäl.


[bild]
Sängram med fast ribbotten.

[bild]
Översta madrassen i 100% bomull. Madrassen i mitten 100% lin. Denna kombination gjorde sommarnatten sval och skön. Inga svettningar, men gjorde ont i höften. I höstas köpte jag den nedersta madrassen i 100% naturlatex. Blev bara marginellt mjukare och dessutom blev klimatet varmare, trots att naturlatex skulle andas "så bra". Funderar nu på att sälja latexmadrassen.

Jag vill ha fjädrar underst så som resårmadrasser har. Då borde det bli mjukare att sova.
Förstår inte riktigt problemet? Köp en resårmadrass och lägg på din ribbotten!
 
V vectrex skrev:
Förstår inte riktigt problemet? Köp en resårmadrass och lägg på din ribbotten!
Problemet är att resårmadrasser är varma eftersom de innehåller oftast skum och annat syntetmaterial. På sommaren blir det alltså svettigt!
 
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
Gör ribbotten tunnare eller av böjd plyfa som buktar uppåt så kommer den svikta mer
 
  • Gilla
Luddis_1 och 2 till
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
Gör ribbotten tunnare eller av böjd plyfa som buktar uppåt så kommer den svikta mer
Ribbotten som jag har är fastskruvad så den vill jag gärna ha kvar då den bidrar till stabilitet för sängramen.

Men om jag lägger typ en sån här ribbotten på sängramen? Skulle det funka?
 
Det du söker är en kontinental plymå, dvs topp madrassen med resåer.. kolla med en större sängbutik om vilket utbud dom har.
Vet att bla Jenaen, Carpe Diem, Hästens och Viking har haft möjligheten att bara beställa den.. som finns i olika uppbyggnad beroende från vilken modell man köper..
 
Mazen Mazen skrev:
Det du söker är en kontinental plymå, dvs topp madrassen med resåer.. kolla med en större sängbutik om vilket utbud dom har.
Vet att bla Jenaen, Carpe Diem, Hästens och Viking har haft möjligheten att bara beställa den.. som finns i olika uppbyggnad beroende från vilken modell man köper..
Såna här? https://www.sovkoncept.se/sv/articles/24/plymaer-vandbara-madrasser?tag105=109.122

Alldeles för dyra för mig. Då försöker jag först med en böjd ribbotten.
 
H hapazard skrev:
Detta är vad du letar efter, madrassbotten. [länk]

Det är stålfjädrar utan någon kant eller skum. Bara ett fodral av tyg och filt runt.
Ja nåt sånt där! Synd att den inte finns i 100x200 cm bara.

Skulle det vara svårt att göra en själv i rätt mått? Då kan man också välja naturmaterial som tyg.
 
O onetrickpony skrev:
Ja nåt sånt där! Synd att den inte finns i 100x200 cm bara.

Skulle det vara svårt att göra en själv i rätt mått? Då kan man också välja naturmaterial som tyg.
Du gör det inte lätt för dig du.
 
  • Haha
  • Gilla
Dan_Johansson och 11 till
  • Laddar…
Vill du göra detta billigt kan du säkert hitta någon bortskänkt madrass att slakta.

Men. Inget som du täcker med två tjocka stoppade madrasser kommer ha någon som helst inverkan på luftcirkulation.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Hej!

Wonderland är en sängtillverkare, där du kan justera ribbotten för just höftzonen så att deras sängar antingen blir mjukare eller hårdare. https://wonderlandbeds.se/ambassador/justerbar-hoftzon

Annars är Jensen, eller Carpe Diem riktigt bra sängar, med skonsamhet mot just höften.

Närmst kroppen är det alltid behagligast med naturmaterial som bomull och ull som leder bort svett, så där håller jag med dig fullständigt. Men det räcker med att bäddmadrassen innehåller detta.

Latex och framförallt Lin-madrassen (som jag misstänker är rätt så hård) hade jag plockat bort och ersatt med en rejäl ramsäng med pocket-fjädring istället.
 
H hapazard skrev:
Vill du göra detta billigt kan du säkert hitta någon bortskänkt madrass att slakta.

Men. Inget som du täcker med två tjocka stoppade madrasser kommer ha någon som helst inverkan på luftcirkulation.
https://www.ikea.com/se/sv/p/engavagen-resarkaerna-vitstopp-60307243/

Jag misstänker att filtmattan är gjord av syntetmaterial, som polyester. Så det kommer inte att stoppa luftflödet? Jag kanske borde prova en i alla fall, även om den är för liten så var den rätt billig i alla fall.
 
D D4ZVO skrev:
Latex och framförallt Lin-madrassen (som jag misstänker är rätt så hård) hade jag plockat bort och ersatt med en rejäl ramsäng med pocket-fjädring istället.
Lin-madrassen vill jag behålla, den luktar så gott! Handgjord i Ukraina och var inte direkt billig. Bomullsmadrassen var ännu dyrare och handgjord i Japan. En riktig shikibuton.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.