A
För ett år sen köpte jag laddstolpe när jag köpte en hybridbil, valde en 11kw laddare 3x16A ifall jag skulle köpa ren elbil i framtiden, hybriden klarar bara ladda 1x16A, har nästan alltid ställt ner laddningen till 6A på hybriden för den hinner ändå fulladdas över natten.

Nu har jag köpt ren elbil och kommer börja ladda 3x16A (har lastavkännare installerat till laddaren för att ej smälla säkringarna) och är batteriet lågt kommer strömförbrukning maxas i rätt många timmar ju,

Är det någon fara för min gamla elcentral med keramikproppar, misstänker dom kommer bli rätt varma av att stå och maxxa i så många timmar eller ska jag byta ut min elcentral mot en ny modernare?

Har jordfelsbrytare i både huset och laddaren.

finns det fler här inne som kör laddbox i äldre elcentral?
 
På det viset är nästan de äldre bättre........keramikgrejer klarar värme betydligt bättre än nåt i plast. Så länge utrustningen är i bra skick finns det ingen anledning att tro att nyare grejer är bättre.
 
A
S Stefan1972 skrev:
På det viset är nästan de äldre bättre........keramikgrejer klarar värme betydligt bättre än nåt i plast. Så länge utrustningen är i bra skick finns det ingen anledning att tro att nyare grejer är bättre.

Ja dom bytte alla bottenpluggar eller vad det heter och satte nya propphållare när dom koppla in den så hoppas det inte ska va några problem.. är mest om det är jag som är nojig eller ej?
 
Keramik brinner mycket sämre än plast. Jag ser de centralerna som säkrare.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
D Daniel 109 skrev:
Keramik brinner mycket sämre än plast. Jag ser de centralerna som säkrare.

Ok tack för svaret :)
 
Allt förutsätter som sagt att allt är i gott skick. Är centralerna gamla så kanske kablaget är det också. Har själv en matande kabel till en central på en våning där det är kortis mellan faserna. Ca 50tal allting. Så man bör ju se till att allt är i ordning.
 
OCH blir det så varmt att man börjar undra kanske man ska ta och se över anläggningen och ev säkra upp. Ingen central mår bra av att bli het allra minst alla ledningar som är anslutna mår illa av hög värme även om själva centralen skulle klara temperaturen.
Man måste tänka på helheten och inte enstaka detaljer.
 
A
E elmont skrev:
OCH blir det så varmt att man börjar undra kanske man ska ta och se över anläggningen och ev säkra upp. Ingen central mår bra av att bli het allra minst alla ledningar som är anslutna mår illa av hög värme även om själva centralen skulle klara temperaturen.
Man måste tänka på helheten och inte enstaka detaljer.

Hur vet man var gränsen går? Givetvis blir en 16a säkring varm när den går på max en längre tid.

men kan ju långt ifrån va ensam om dessa funderingar? Eller alla andra bara kör på?
 
Det är bra att fundera på anläggningens skick när man börjar belasta den hårdare. Har en elektriker tittat på det och bytt passkontakter i samband med installationen så borde det ju redan vara avklarat att centralen är i gott skick och tål belastningen. Är det också en ny matning hela vägen från centralen till laddaren? Om så är fallet har du redan ett mycket bra utgångsläge. En normcentral är inte säkrare än en diazedcentral. Och elektrikern har redan ansett att din central var bra nog.

Känn på säkringarna efter en timmes laddning. De får vara varma men inte heta.
 
Det som först ska kollas är den matande ledningen och mätarsäkringar för det är ju där den största lasten ligger. Blir säkringar och ledningar så varma att man skulle tveka och hålla dom i handen är man över gränsen även om grejerna skulle klara det under en längre eller kortare tid. Vanligaste felet som brukar uppstå vid långa och höga laster är att plasten i kablarna far illa. Mjukgöraren kokar bort och isoleringen blir mycket spröd samt att det bildas oxid på anslutningarna som får temperaturen att stiga än mer. Den typen av fel brukar visa sig när det är som kallast (jul och nyår) och som svårast att få någon hjälp.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Shirack skrev:
Givetvis blir en 16a säkring varm när den går på max en längre tid.

men kan ju långt ifrån va ensam om dessa funderingar? Eller alla andra bara kör på?
Ja, klassiska säkringar fungerar ju genom att metalltråden genom dem blir varm av strömmen som går genom den, när strömmen överstiger säkringens märkvärde blir temperaturen så hög att tråden (förr eller senare) smälter.

Några personer funderar absolut på dessa saker. De flesta är lyckligt ovetande och generellt nöjda så länge det fungerar.
 
A
A Avemo skrev:
Det är bra att fundera på anläggningens skick när man börjar belasta den hårdare. Har en elektriker tittat på det och bytt passkontakter i samband med installationen så borde det ju redan vara avklarat att centralen är i gott skick och tål belastningen. Är det också en ny matning hela vägen från centralen till laddaren? Om så är fallet har du redan ett mycket bra utgångsläge. En normcentral är inte säkrare än en diazedcentral. Och elektrikern har redan ansett att din central var bra nog.

Känn på säkringarna efter en timmes laddning. De får vara varma men inte heta.

Passkontakterna är nya och ny matning från elcentral till laddbox, (sitter 7m från centralen)
 
Behöver du verkligen ladda med 3x16A? Jag har en elbil med 80kWh batteri och den laddar fullt över natten med 3x8A om det inte är helt tomt i batteriet-
 
  • Gilla
ARJU och 1 till
  • Laddar…
A
T toolman77 skrev:
Behöver du verkligen ladda med 3x16A? Jag har en elbil med 80kWh batteri och den laddar fullt över natten med 3x8A om det inte är helt tomt i batteriet-

Absolut inte :), frågan är om man kan ställa ner boxen så gör jag gärna det, har inte brottom
 
Det beror på boxen. På min kan man välja 6, 8, 10, 12 och 16A. Normalt har jag den på 6A och ställer bara upp den om jag behöver ladda snabbare. Mindre risk att blåsa huvudsäkringar så. Det går även att välja i bilen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.